• Wolfie13

Klarar inte min styvdotter!

Anonym (Styvis) skrev 2021-04-15 13:38:03 följande:

vilken attityd är det jag har?? Förklara gärna!! Att jag kommer in i ett hem som redan är klart och med barn som avskyr mig ifrån första stund och gör allt för att jag ska sticka. De var ju vana vid att ha pappa för sig själv och därför gillade de inte mig. Vad är det som jag har gjort mot dem, mer än att försökt säga att de inte ska klampa in på mammans vecka utan att meddela först och städa efter sig.

Haha och där var den saken bekräftad. Du har inte fattat att de var barn och deras hem från början utan bara förväntat dig att de ska lyda dig. En bra relation funkar inte så.

Flytta nu å lämna dem ifred
  • Wolfie13
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-15 14:15:05 följande:

Nej, tänk på lyxhuset och poolen. Gör inget förhastat!

Haha. Ja märkligt att så många trodde det handlade om pappan å barna iaf..

Styvmödrar har liksom alltid rätt på familjeliv och alla andra är idioter, ofta även små barn
  • Wolfie13
    Miss Skywalker skrev 2021-04-15 14:34:23 följande:

Varför avslutar han inte själv då om han tycker du har varit så hemsk mot hans barn att han inte kan älska dig längre?

Du menar att alla människor har sånt vett...? Detta är nog ett fall av kaka söker maka, men som tur är verkar denna man ändå älska barna..

Om ts mobbat dem som pappan påstår, så hoppas jag verkligen barnen slipper henne nu.
  • Wolfie13
    Anonym (Jojo) skrev 2021-04-15 14:37:07 följande:

När man är nedtryckt i en relation av en partner plus av hans unga vuxna dotter så framkallar det många destruktiva tankar. Det är svårt att agera som en rationell person i det läget, tro mig...jag vet hur det är. Lätt för dig att vara otrevlig när du inte gått i liknande skor.

Hur nedtryckta har barnen blivit då?? Om man går på det som ts skrivit så har de nog inte heller haft det så kul.

Och hon är den vuxna. Och det är deras hem
  • Wolfie13
    sextiotalist skrev 2021-04-15 14:59:05 följande:

I och med ts flyttade in så blev det även hennes hem. Jag tror att detta är nog grunden till ett av de stora problemen som kan dyka upp i bonusfamiljer. Man ser inte den nya som en fullvärdig medlem i hushållet.

Om de vuxna inte kan se det som ett gemensamt hem, då kommer det aldrig fungera

Och barnen då? Som aldrig har nåt val.

Föreställ dig att din man drog hem en helt främmande person till ert hushåll som du nu måste beakta som "familj".

Knappast att nån vuxen skulle finna sig i det iaf. Men barna ska bara bocka och va glada?
  • Wolfie13
    Anonym (pg) skrev 2021-04-15 15:29:26 följande:

Du har så mycket mer problem än vad som bara ryms inom styvkonstellationen. Han ägnar sig åt psykisk misshandel, vare sig han gör det för att medvetet skada dig eller inte, för att han medvetet vill manipulera dig eller om det sker omedvetet, men att prata illa om sin partners föräldrar ingår definitivt inom psykisk misshandel. 
    Dynamiken som du beskriver är en klassisk kvinnofälla, det sociala ansvaret faller ofta på kvinnor. Det var säkert barnens mamma som skötte den sociala biten med hans familj och sin egen familj, handlade alla klappar, presenter, höll reda på kalas och vem som föll år. Eller vad tror du? Nu är det du som tar den biten. Med den skillnaden att du gör det för någon annans barn som inte visar någon glädje alls utan tvärtom visar fientlighet för att du överhuvudtaget finns. Därmed befinner du dig inte enbart i den klassiska kvinnofällan utan även i den än mer tragiska styvmorsfällan. Ni arbetar inte ens för samma mål, du hjälper honom med hans barn, han hjälper inte dig med dina barn, eller ens med sina egna barn. 

Att det är så svårt att lämna någon även fast man vet att man rent logiskt kan se att man bara kan få det bättre om man lämnar, beror nog ofta på att man har investerat så mycket och inte fått något tillbaka. Det är som att man måste få någon slags "ränta" för allt arbete man har lagt ned, att det bara inte får vara förgäves och bortkastat. Men om du vänder på det och tänker på att all tid framöver som du inte längre lägger ned på honom och hans barn blir plus för dig, din familj och din dotter. Det som betyder något för dig. Det är det enda viktiga i ditt liv, eller hur? Du och din familj.

Vart i ts läser du att hon hjälper honom med hans barn? Hon tål ju dem inte och  har till och med fått den ena att flytta.
    Den andra är 18 år

Det enda hon har sagt att hon har gjort för barnen är att sätta upp massa olika regler. Och sen tror hon bara att de snällt ska lyda en person de inte ens har fått lära känna. 

Ni hittar ju på hej friskt här. 
  • Wolfie13
    sextiotalist skrev 2021-04-15 14:59:05 följande:
    I och med ts flyttade in så blev det även hennes hem. Jag tror att detta är nog grunden till ett av de stora problemen som kan dyka upp i bonusfamiljer. Man ser inte den nya som en fullvärdig medlem i hushållet.
    Om de vuxna inte kan se det som ett gemensamt hem, då kommer det aldrig fungera
    Ts har ju skrivit mängder om att hon bara vill ha par-tid med sin kille, att de ska dela upp semestern så inte barnen får vara med hela tiden. Vilket barnen reagerade på, förstås!
    Att dottern måste meddela om hon kommer hem...
    Som en gäst i sitt eget hem. 

På detta sätt skapar man ju knappast någon familjekänsla/gemenskap eller får barnen att känna sig välkomna. 
    Fattar inte hur ni läser faktiskt... sorgligt. 
  • Wolfie13
    Anonym (pg) skrev 2021-04-15 16:05:19 följande:

Det spelar ingen någon roll vad du tycker. Jag vänder mig till Styvis. Hon vet själv vad hon har gjort eller inte gjort. Hon behöver inte ha någon ovidkommande person som tolkar vad hon eller någon annan anser om hennes liv utifrån en kortare text. Diskussioner om vem som har läst rätt och vad man har läst är helt meningslöst och inget som jag lägger min tid på. Jag vet att många på Familjeliv älskar den sortens diskussioner "i inlägg #344 står det "bla bla bla" och det betyder ju "bla bla bla" alltså "bla bla bla". Så meningslöst dravel.

Så du hittar på ist. Ok.
  • Wolfie13
    sextiotalist skrev 2021-04-15 16:03:36 följande:

Så hade vi det. Sambon och hans ex ville inte ha svängdörrar.

Sambons barn var inte hela semestern med oss och vi hade partid och ändå har vi haft en bra relation.

Men denna relation var giftig från början och ts verkar riktigt omogen... ingen har lagt manken till
  • Wolfie13
    Anonym (Jojo) skrev 2021-04-15 17:30:36 följande:

Vad är tragiken? Pappa träffade en partner? Vad jag vet så har många andra barn upplevt samma sak utan att för den saken skull bete som as.

De kanske hade trevliga styvmammor som tog det lite varligt i början och fokuserade på en bra relation innan ihopflytt å regler?
  • Wolfie13
    Anonym (Jojo) skrev 2021-04-16 22:44:35 följande:
    Om han inte ens klarar av att upprätthålla en relation med sina vänner så kan han knappast klara av en partner.

Har du bra kontakt med hans ex? Själv kan jag ibland känna att hans ex ser till att göra dottern som en miniatyr av sig själv pga hatet mot mig. Dottern kan gå ut i underkläder och fråga pappa om hon är het och han svarar hetast i stan eller fråga om hon har fått en sexig rumpa av all träning. Det är gränslöst men jag har kommit över det. Jag tycker synd om henne som har daddy issues och han är en idiot som projicerar över på sin dotter att det är viktigare att vara snygg än intellektuell. Det kletiga kommer aldrig upphöra!
    Men alltså din man kallar sin dotter het och hon åmar sig för honom? Seriöst?? Och han var fullkomligt normal då när ni träffades?? Det har jag väldigt svårt att tro... !
    Såna där dysfunktionella grejor uppstår inte plötsligt av bara intet, i en från början normal familj.

Jag tror inte att han bara blev en snuskig typ över en natt, så något/någon har ju möjliggjort detta i alla år. Borde ju anmälas om inte annat, långt innan dottern blev vuxen. Är ju synd om henne som fått gå och tro att detta är OK. 
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!