• Anonym (Styvis)

    Klarar inte min styvdotter!

    Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

    Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

    Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

    De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

    Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

    Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

    Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.

  • Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!
  • sextiotalist
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-14 15:29:58 följande:

    Jag har bott tillsammans med denna styvdotter sedan hon var 13-14 år gammal och redan sedan start fungerade inte kemin mellan oss alls. Hon är idag 18 år gammal och jag hade hoppats på bättring. Men hon är fortfarande väldigt hård i sättet, hälsar knappt och visar klart och tydligt att hon inte gillar mig och att hon tycker jag är konstig.

    Jag är en person som är otroligt social och försöker vara trevlig, ett tag. När jag bara får mothugg och en spydig skitunge emot mig så brister det tillslut för mig. Dessutom när hon inte lyssnar på pappan som bad henne anstränga sig och vara trevlig mot en ny person som flyttar in i deras hem. Jag fick ju inte ändra på något, utan fick flytta in som det var med deras saker och deras regler. När jag försökte ändra på småsaker som att man plockar undan efter sig när man ätit etc så valde den yngre sonen att flytta till mamman på heltid. Det fick jag skit för !

    Dottern är dock kvar hos oss varannan vecka. För nästan ett år sedan var droppen nådd och jag talade om för henne vad jag tycker om henne. Hon grät och sa att om inte jag flyttar ifrån huset så flyttar hon, för hon klarar inte av mig. 

    De är vana sedan många år att ha pappan helt för sig själv, och de klarar inte att pappan nu också har en vuxen i sitt liv som tar pappans energi och tid.

    Hursomhelst så har åren gått och ingenting har blivit bättre. Pappan har fortfarande inte fått tillbaka sin son, utan sonen trivs bra hos mamman som är singel sedan 10 år. Dottern är fortfarande spydig och arrogant och hånler åt mig om jag skulle säga något fel. En riktig besserwisser. Skillnaden nu är att min sambo aldrig försvarar mig när jag säger att jag känner mig orättvist behandlad. jag känner att det är de 2 mot mig nu.och han skyller fortfarande på att sonen flyttade pga mig, att det är mitt fel.

    Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

    Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.


    För det första, din sambo var väldigt oansvarig och nästan direkt elak, då han skapade de bästa förutsättningarna för att både du och hans barn skulle trivas med varandra. 
    Ditt ansvar var att du dansade med. 
    Vet du, slösa inte en sekund till på dessa personer. Det är inte värt det. 
    Det är inte bara att flytta ihop och tro att alla ska vara glada och lyckliga, men det verkar en del män tro.
  • Anonym (Korvspad)
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-14 15:29:58 följande:

    Jag har sagt att enda sättet är att jag flyttar, så kanske alla blir lyckliga igen, men då gör han slut om jag flyttar. Så jag vet inte vad jag ska göra!? Känner att allt började så fel från början. han borde ha introducerat mig på ett annat sätt där de fått respekt för mig. Nu är det försent och jag vet inte vad jag ska göra? Har bara väntat på att dottern ska bli vuxen och eventuellt hitta en pojkvän och flytta, men hon har ett år till studenten och har än sålänge aldrig haft någon pojkvän ens i någon vecka. Hoppet känns kört. 

    Min sambo har tappat kärleken och respekten för mig och det känns som att jag förlorat mig själv och inte har ork att ta mig ur detta.


    Klart att du ska flytta!! Så fort du bara kan! Inte konstigt att sonen vill bo kvar hos sin mamma, ingen av de där är ju friska.

    Orken får du genom att ta ett steg i taget! Börja med att söka lägenheter, ställ dig i köer, kolla privata uthyrare, t ex på Blocket. Om du börjar nysta bland vänner och kollegor kanske det finns någon som kan hyra ut ett rum åt dig tills vidare!
  • Anonym (lll)

    Ni borde ha flyttat in i någon nytt från början. Det är svårt att flytta in i ett befintligt hem, kanske tom barnens enda hem som de haft? Sedan har barnens pappa inte vågat hantera detta utan låtit barnen ta över, liksom. Det är tufft för barn när ens förälder skaffar ny, men det går givetvis att ordna om man är beredd att jobba på det. Låter på dig som om pappan inte försökt så mycket? 

  • korngryn
    sextiotalist skrev 2021-04-14 15:35:19 följande:

    För det första, din sambo var väldigt oansvarig och nästan direkt elak, då han skapade de bästa förutsättningarna för att både du och hans barn skulle trivas med varandra. 

    Ditt ansvar var att du dansade med. 

    Vet du, slösa inte en sekund till på dessa personer. Det är inte värt det. 

    Det är inte bara att flytta ihop och tro att alla ska vara glada och lyckliga, men det verkar en del män tro.


    Det verkar en del kvinnor tro också. Folk har alldeles för bråttom med att flytta ihop och kasta sig in i nya relationer.
  • Anonym (Noni)

    Lämna om du kan.

    Det blir antagligen inte bättre och du förtjänar att må bra!

    Har själv vart ?styvdotter? över halva mitt liv och blev behandlad som SKIT av min bonus?mamma? varannan vecka vilket lett till att jag fortfarande som 25 åring är helt nerbruten psykiskt. Man måste nästan passa ihop med alla i familjen för att det ska bli bra, inte bara partnern. Det var först när jag kom därifrån helt som jag kunde börja bygga upp mig själv igen.

    Lycka till, du är värd bättre!!!

  • Anonym (--)

    Det är han som är problemet, styvdottern kommer växa upp och flytta hemifrån men den sorgliga ursäkten till man blir du inte av med

    Låt det vara slut, fira att du är fri och var öppen för nya bekantskaper, nu vet du vad du inte vill ha

  • Jonnynilsson

    Oj. Hur många trådar om bonusbarnen från helvetet har vi sett här på FL?

    Barnen har en pappa som de kan linda runt sina fingrar och pappan står inte upp för sin nya sambo eftersom barnen då hotar att flytta till mamman!

    Skall man ge sig in i bonusträsket måste det vara en nystart för alla. Nytt boende är ett måste. Annars blir det som för TS som är gäst i sitt eget hem.

    Så snälla TS. Flytta! Din gubbe är en mes som inte står upp för dig och låter sina barn diktera villkoren i er gemensamma hem.

  • Anonym (Ta tag i det NU!)

    Men ts, varför lever du med detta? Du kastar ju bort ditt liv och ditt välbefinnande.

    För att du ska komma till skott behöver du agera väldigt omgående. Sätt dig still ikväll och planera allt i ditt huvud. Det behöver inte bli perfekt. Men det krävs av dig att du står vid ditt ord och dina handlingar.

    Förbered dig genom att ha ett boendefärdigt. Om du bor på en plats med bostadsbrist så kanske du kan bo hos dina föräldrar en tid. När du berättar för sin sambo att du det är slut och du ska flytta står du fast vid ditt beslut. Svaja inte.

    Din sambo är en idiot på många sätt. Så pass många att jag inte ens tänker räkna upp dem.

    Flytta. Starta nytt liv. Ta hand om dig själv. Gå aldrig tillbaka.

  • sextiotalist
    Jonnynilsson skrev 2021-04-14 16:10:37 följande:

    Oj. Hur många trådar om bonusbarnen från helvetet har vi sett här på FL?

    Barnen har en pappa som de kan linda runt sina fingrar och pappan står inte upp för sin nya sambo eftersom barnen då hotar att flytta till mamman!

    Skall man ge sig in i bonusträsket måste det vara en nystart för alla. Nytt boende är ett måste. Annars blir det som för TS som är gäst i sitt eget hem.

    Så snälla TS. Flytta! Din gubbe är en mes som inte står upp för dig och låter sina barn diktera villkoren i er gemensamma hem.


    Det är så viktigt att det fungerar innan man flyttar ihop. Är det skit från början då blir det bara värre.
    Visst, det kan krisa ihop även om de vuxna har gjort allt rätt och att alla klickade, men då vet man att man i varje fall gjorde det bästa för att det ska fungera.
    I Ts fall så gjorde de allt fel från början
    Barnen och ts fungerade inte ihop, det innebär inte att man behöver axla någon föräldraroll, men man ska trivas med varandra (ömsesidigt). Ts fick komma dit på nåder (inget fick förändras).
    En sak är säkert. Det är i början ribban sätts. Och vill man ha det så bra som möjligt, då måste alla fungera med varandra, barnen tycker inte automatiskt om den nya, även om de vuxna älskar varandra. Barnen och den nya måste må bra i varandras sällskap. Det är lika viktigt för barnen och den nya och inte att förglömma. Den nya och barnen ska hitta sin relation. Så om den nya är som en storasyster/bästa kompis/snäll moster,faster, farbror, morbror/bonusvuxen/bonusförälder så är det det som passar bäst för dom som gäller
  • Anonym (Styvis)

    Tack för alla positiva råd.

    Jag var smart nog att stå i bostadskö i 2 år och när han hotade att slänga ut mig för 6 månader sedan och dottern även sa att hon önskar att jag bara kunde flytta, så hade jag en lägenhet klar. Jag flyttade dit men saknade honom och huset så oerhört mycket. Kände också att den elaka styvdottern inte skulle vinna över mig. Hon firade nämligen min flytt genom att flytta in på heltid till pappan. Han bad mig komma tillbaka, och jag gjorde det. Där stod hon och mer eller mindre skällde på mig varför jag är tillbaka i hennes hus!? 

    Jag bor kvar på något sätt för att hon inte skall vinna över mig. hon vill styra och ställa i sitt hus och hon vill ha pappa för sig själv, så hon kan komma och gå hur hon vill. 

    Nu hyr jag ut min lägenhet i andra hand, men kan flytta tillbaka inom 2 veckor när jag vill. Men då gör han slut helt och hållet och säger att där inte finns någon chans i världen att i blir tillsammans igen. Detta skrämmer mig. På ett sätt vill jag förstöra för dottern så som hon förstört för mig och bor därför kvar. Och jag älskar honom och vill inte förlora honom förrän jag eventuellt träffat någon annan. Vill inte stå där som sist och ångra mig och sakna.

Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!