• molly50

Klarar inte min styvdotter!

Anonym (Styvis) skrev 2021-04-14 16:35:58 följande:

Tack för alla positiva råd.

Jag var smart nog att stå i bostadskö i 2 år och när han hotade att slänga ut mig för 6 månader sedan och dottern även sa att hon önskar att jag bara kunde flytta, så hade jag en lägenhet klar. Jag flyttade dit men saknade honom och huset så oerhört mycket. Kände också att den elaka styvdottern inte skulle vinna över mig. Hon firade nämligen min flytt genom att flytta in på heltid till pappan. Han bad mig komma tillbaka, och jag gjorde det. Där stod hon och mer eller mindre skällde på mig varför jag är tillbaka i hennes hus!? 

Jag bor kvar på något sätt för att hon inte skall vinna över mig. hon vill styra och ställa i sitt hus och hon vill ha pappa för sig själv, så hon kan komma och gå hur hon vill. 

Nu hyr jag ut min lägenhet i andra hand, men kan flytta tillbaka inom 2 veckor när jag vill. Men då gör han slut helt och hållet och säger att där inte finns någon chans i världen att i blir tillsammans igen. Detta skrämmer mig. På ett sätt vill jag förstöra för dottern så som hon förstört för mig och bor därför kvar. Och jag älskar honom och vill inte förlora honom förrän jag eventuellt träffat någon annan. Vill inte stå där som sist och ångra mig och sakna.

Jag tycker du ska flytta tillbaka till din lägenhet så fort du kan.
    Det här kommer inte att bli bättre.
    Jag förstår att det är svårt..
    Men du har ju redan gett honom en ny chans och det blev inte bättre.
    Skulle han försöka få dig tillbaka igen så ska du stå på dig.
    Hans dotter kommer inte att vinna någonting på att bo kvar hos honom och bli bortklemad.
  • molly50
    Anonym (Styvis) skrev 2021-04-15 06:52:40 följande:
    Ja, jag har försökt packa och flytta härifrån säkert 20 ggr när han ser på, i hopp om att han ska stoppa mig...vilket han gjorde fram tills för ett år sedan. Men nu kan jag packa hur mycket jag vill för han stoppar ändå inte mig längre, utan tycker nog innerst inne det är skönt att JAG tar steget och går och avslutar, eftersom han inte klarar av det själv. Han kommer också må bättre utan mig, för då kan han umgås och göra vad han vill för sina barn, utan att jag alltid har en åsikt om detta. Han lever för barnen och vill ha en kvinna som också lever för hans barn. Själva par-relationen i 2-samhet har aldrig riktigt intresserat honom tidigare heller. Han vill ha en "familj"!

Jag har 2 veckors uppsägningstid på min lägenhet, så jag kan i princip säga till tjejen nu att jag vill flytta in i den den sista april. Just då är han bortrest i jobb och jag kan flytta i lugn och ro.

Dottern fick återgå till varannan vecka boende så fort jag flyttade tillbaka och det gör såklart henne arg på att jag bor här. Hon vill ju bo hos pappan på heltid, för här får hon styra och ställa, vilket hon inte kan hos mamman.

Det enda som hindrar mig i det hela är ju såklart mina känslor och att jag fäst mig så vid just honom (har sjukt svårt för att bli kär!) och så är det hans fina stora lyxhus med pool. Jag har så mycket saker och kläder att min lilla lägenhet på 40 m2 aldrig räcker till. Jag vet att jag inte får tänka så, men det är en del av orsaken till att jag är kvar.

Jag kan inte heller utstå känslan av att aldrig mer få ha honom, att någon annan får honom. Jag vet ju att han inte kan vara ensam och att här inom några månader kommer in en annan i hans liv.

Jag ÄR inte någon stark kvinna tyvärr!! Jag ser alltid tillbaka, får ångest och ångrar mig. Sen blir jag besatt av att kolla vad exet gör på fb och när han är inloggad etc. Önskar jag var annorlunda, men vet inte hur man ändrar sig. Vill hitta styrkan att lämna och sedan kunna stå fast vid det.
    Men vill du verkligen stanna kvar hos någon som inte ens bryr sig om dig?
    Det låter kanske hårt,men det är ju så det är.
    Han vill ha en hushållerska och nanny. (Fast barnen är stora) Det är vad han vill ha.
    Stackars sate som blir hans nästa flickvän. Tänk så.
    Du har en ypperlig möjlighet att flytta i slutet av månaden när han är bortrest.
    Ta den möjligheten!
    Låt honom komma hem till ett tomt hus och undra var du är.
    Du måste visa att du menar allvar. Att han,och hans dotter,inte kan köra med dig som de vill.
    Jag vet att det inte är lätt. Men jag vet också att det går.
    Ta stöd av de omkring dig om det behövs.
  • molly50
    Anonym (eh) skrev 2021-04-15 12:42:34 följande:
    Enligt henne så är det ju allt barnets fel.

Hennes man behandlar henne dåligt men hon väljer att stanna kvar för bla poolen, men det är alltså barnet som är problemet här? *suck*
    Hon har också berättat att han har misshandlat henne både psykiskt och fysiskt.
    Och han försöker avskärma henne från hennes familj och vänner.
    Tycker du att det låter som en bra och sund relation?
    Dottern är inte hela problemet. Men hon är en del av det.
    Är man 18 år så är man stor nog att begripa att ens föräldrar har ett eget liv och kan träffa nya partners.
    Men mannen är det klart största problemet här.
    Blir man nedtryckt så som TS har blivit så är det inte så lätt att bara ta sig därifrån.
    Man blir så nedtryckt att man till slut börjar intala sig själv att det nog stämmer det ens partner säger.
    TS kan behöva hjälp.
  • molly50
    Miss Skywalker skrev 2021-04-15 14:34:23 följande:

Varför avslutar han inte själv då om han tycker du har varit så hemsk mot hans barn att han inte kan älska dig längre?

Han vill väl inte vara ensam. Han vill väl ha någon som sköter hemmet åt honom.
  • molly50
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-15 20:48:38 följande:
    TS vill ha lyxhus och pool.win - win.
    Du verkar ha hakat upp dig på det.
  • molly50
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-15 21:15:09 följande:
    Det är ju en av de givna anledningarna till att hon inte lämnar. Så det måste vara viktigt för henne. Då ska man inte lämna det utanför när man diskutera TS problematik.
    Det är inte heller så lätt att lämna när man blir misshandlad både psykiskt och fysiskt.
    När man blir så nedtryckt att man börjar tro på allt ens partner säger att man är.
    Jag tycker ni fäster allt för mycket vikt vid just de detaljerna,som poolen och huset.
    Men TS sambo har ni knappt ens nämnt.
    Du tycker inte att man som förälder,som träffar en ny partner.har en skyldighet att se till att det fungerar mellan ens barn och den nya partnern innan man flyttar ihop?
  • molly50
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-15 22:18:18 följande:
    Hon har ju lägenheten kvar, det är bara att lämna. Han har ju misshandlat henne också.

Men pool... OCH lyxhus. Det väger tungt. Vem står inte ut med lite vad som helst för att få ta del av det?

Dessutom får hon möjligheten att vinna över tonåringen. Det är väldigt viktigt för ansvarsfulla vuxna att vinna över tonåringar, båda i pool och bo i lyxhus medans man väntar på att någon bättre man dyker upp.
    Var har TS skrivit att hon väntar på att en bättre man ska dyka upp?
    Ingenstans vad jag har kunnat se.
    Däremot har hon skrivit att hon inte har lätt för att bli kär och kan få svårt att träffa någon ny.
  • molly50
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-15 22:50:35 följande:
    Du får läsa inlägg #10
    Jag har läst det och jag tolkar det inte på samma sätt som du.
    Du kanske skulle läsa TS övriga inlägg också så ser du att hon har skrivit att hon inte har lätt för att bli kär och träffa någon.
    Och att det är troligare att hennes sambo träffar någon ny då han är rädd för att vara ensam.
    Anonym (Ja) skrev 2021-04-15 22:52:08 följande:
    Om du läser TS alla inlägg så kanske du också får svårt att ta henne på allvar.
    Nej,faktiskt inte. 
    Jag har själv levt i en destruktiv relation och vet hur man kan tänka och känna.
    Och agera.
    Jag tycker inte att man sparkar på en som ligger utan att veta hur det verkligen ligger till.
  • molly50
    Anonym (Förstår rätt så bra) skrev 2021-04-16 07:30:27 följande:
    Funkar ju inte alls så. Märkligt ordval som om det var att inspektera ett ting - skyldighet att se till att det fungerar mellan ens partner och den nya partnern innan man flyttar ihop?

Människor ändrar sig och har eget ansvar, även ungdomar. Både TS, styvdottern och även partners ex har ansvar för att bete sig bra och kunna behärska sig respektfullt. Det låter som om partners ex ligger bakom nån sorts hatkampanj mot den nya familjen och att exet använder barnen som verktyg för att göra nya familjen olycklig. Bra föräldrar samarbetar efter skilsmässa och låter barnen ha en bra uppväxt. Bra föräldrar coachar barn att bete sig bra mot andra.
    Jag håller med om att bra föräldrar coachar varandra och försöker ha ett bra samarbete.
    Men jag tycker också att träffar man som förälder en ny partner så flyttar man inte bara ihop på en gång.
    Framförallt inte om man märker att det inte funkar mellan partnern och ens barn.
    Och förändras det med tiden så försöker man lösa det tillsammans.
    Går inte det så är det kanske bättre att bo på skilda håll.
    I det här fallet så tycker jag att TS partner är det största problemet.
    Han står inte upp för TS när hans dotter beter sig illa mot henne.
    Tvärtom så blir han arg på TS för att hon försöker sätta upp lätta regler.
    (Att t ex plocka undan tallriken efter sig när man har ätit är inte för mycket begärt av en 18-åring. Det gör t om mina barn som är 9,5 år och snart 14.)
    Han säger att det inte finns någon kärlek kvar för TS osv.
    Varför stannar han då kvar?
    Om man anser att ens nya partner beter sig illa mot ens barn så kastar man väl ut densamme?
    Men TS sambo verkar vilja ha någon som sköter om hushållet åt honom och så vill han väl inte vara ensam.
    Då duger TS. Det tycker jag är fult.
  • molly50
    Pope Joan II skrev 2021-04-16 08:37:55 följande:
    Jag håller med anonym (Ja) om att det är tämligen anmärkningsvärt att ha alla dessa starkt negativa åsikter om sitt förhållande och sits i övrigt samtidigt som "lyxhus och pool" framhålls som ett incitament för att fortsätta leva i relationen. För min del har jag mycket svårt att känna någon som helst sympati för något dylikt, jag tycker det är patetiskt att sakna driv att själv skaffa sig sådant som i ts fall uppenbarligen är uppskattat och något hon inte vill ge avkall på. 

Unket. 
    Visst låter det märkligt. Det kan jag hålla med om.
    Men jag hänger inte upp mig på det då hon har skrivit att hon blivit misshandlad både psykiskt och fysiskt.
    Av egen erfarenhet så vet jag att man inte alltid tänker rationellt då.
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2021-04-16 08:49:46 följande:
    Hade han också lyxhus med pool?
    Nu är du bara löjlig.
    Nej,han flyttade in hos mig och jag hade inget sådant.
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2021-04-16 08:57:31 följande:
    Du är lika löjlig själv.

Du och TS är olika individer.

Att du inte prioriterar lyxhus med pool utesluter inte att någon annan som TS gör det.
    Det har jag heller aldrig påstått.
    Men jag fokuserar hellre på att försöka hjälpa TS att inse att hon måste lämna denna destruktiva relation än att sparka på henne för några oväsentliga detaljer.
  • molly50
    Anonym (Förstår rätt så bra) skrev 2021-04-16 09:04:40 följande:
    Vi ser på detta olika. Du brukar i olika trådar alltid lägga skulden på TS partner som inte skrivit något inlägg. Jag tror att du inte skulle göra det om könsrollerna var omvända, det är mycket tydligt hur du ser på krav, ansvar och uppförande. Det är inte rättvist utan gammaldags stereotypt tänkande.

Jag kan hålla med om flera saker du skriver ovan men frågeställningarna är ofta självklara och man får inte heller glömma bort ungdomars ansvar för sitt beteende och att varken de eller partners ex enkelt ska kunna lägga veto för partners nya kärleksliv. De har ingen rätt att sabotera på det sättet, det är mycket mycket fult. Och vanligt. Och effektivt, eftersom de flesta lägger ansvaret på den utsatta föräldern eller på nya styvföräldern i nåns sorts falskt klingande harm - man får inte hitta nya kärlek som vuxen efter skilsmässa för det ska expartnern och barnen få bestämma och om de inte vill det eller känner sig obekväma med det så måste det respekteras? Mycket mycket otäckt att resonera så. 

Kärlek är en bra sak och en bonusfamilj kan innebära bredare och värdefullare social samvara. Ungdomarna har allt att vinna på att bejaka och coachas glädjas åt sin ungdom. Partners ex ska söka sin egen lycka efter skilsmässan och inte förbittrat förgifta sina barn att påverka, provocera konflikter och förstöra i den nya bonusfamiljen. 

Svarsbanken - Fråga psykologen - Frågor och svar (psykologiguiden.se)
    Om TS hade varit en man så hade jag resonerat på samma sätt.
    Så där har du fel.

Jag tror du missförstår mig.
    Jag håller med dig i det du skriver.
    Jag tycker att TS bonusdotter beter sig riktigt illa.
    Men jag tror inte enbart biomamman är orsaken utan även pappan.
    Han står inte upp för TS när dottern beter sig illa och blir arg när TS försöker sätta upp enklare regler som att ta undan sin tallrik efter sig t ex.
    Vidare säger han att det inte finns någon kärlek kvar för TS.
    Varför stannar han då kvar?
    Han försöker även avskärma TS från sin familj och sina vänner och får dem att känna sig som något katten har släpat in när de hälsar på.
    Medans TS inte får säga ett ont ord om hans familj eller vänner.
    Så i det avseendet så lägger jag ansvaret på honom.
    Hur hans ex beter sig framgår ingenstans vad jag har kunnat se.
    Även om jag vet att det finns biomammor som beter sig så som du beskriver.
    Men vi vet inte om så är fallet här.
  • molly50
    Jonnynilsson skrev 2021-04-16 09:49:21 följande:
    Jag tycker Mollys analys och slutsatser ganska väl sammanfattar hela den här tråden. Och resultatet kvarstår. Packa dina prylar och dra TS!

Molly: Snyggt sammanfattat. Vad jobbar du med? Du verkar härligt känslobefriat analytiskt lagd :)
    Tack! 

Jag är undersköterska inom äldreomsorgen. 
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2021-04-19 21:05:21 följande:
    Det är nog du , och inte hon. Så risken är liten att din mans dotter får liknande problem i sina förhållanden.
    Så om man blir illa behandlad av sin partner så är det inte partnerns fel?
    Snacka om victimblaming!
    Dessutom,om man är så pass stor som TS bonusdotter (18 år) så är man nästan vuxen och ska kunna ta ansvar för sina egna handlingar.
    Och man ska ha vett nog att kunna behandla andra människor med respekt.
  • molly50
    Anonym (Hmm...,,,) skrev 2021-04-20 09:41:13 följande:
    Trams...bars för att just "dina" styvbarn avskyr dig betyder det inte att alla barn ogillar sina föräldrars nya partners. Mina BONUSbarn älskar mig och har gjort sen start. Annars hade vi aldrig flyttat ihop.
    Klart att alla bonusbarn inte är sådana.
    Men det är ju tyvärr de bonusbarn som inte gillar sina bonusföräldrar,och beter sig därefter, som man oftast får höra talas om.
  • molly50
    Anonym (Hmm...,,,) skrev 2021-04-20 11:11:43 följande:
    Jag citerade ts som skrev ALLA styvbarn!

"Barn har aldrig gillat en styvmor, så om de får välja så vill de ha mamma och pappa för alltid".

Att ts var så desperat efter lyxhus med pool så hon flyttade in efter en kvart förklarar hatet från barnen. Ingen fick chansen att lära känna och fungera med henne INNAN hon invaderade DERAS hem!
    Då tolkade vi det olika.
    Jag tolkade inte det som att hon menade alla bonusbarn.

Du tycker inte att TS sambo har en del i det då?
    Du tycker inte att han borde ha tagit ansvaret att inte låta TS flytta in för snabbt innan han sett hur det funkade med barnen?
    Jag tycker i alla fall inte att TS ensam bär det ansvaret utan det gör de båda tillsammans.
Svar på tråden Klarar inte min styvdotter!