Klarar inte min styvdotter!
Jag lever även jag som styvförälder sedan flera år och har jobbat en del med detta ideellt.
Att ungdomar beter sig otrevligt är rejält jobbigt och skapar konflikter i de få kärnfamiljer som ännu existerar, och blir ännu jobbigare när det sker inom bonusfamiljer. Mycket viktigt att alla beter sig så bra det bara går.
Vi har haft familjemöten där hushållsregler, schema för uppgifter och attityder oss emellan har tagits upp. Svårt att få alla att samlas första gångerna, men sedan har det blivit bättre. Lista i köket med olika ansvar.
Sedan har jag en bestämd känsla av att din partners barn matas med elakheter hemma hos partners ex. Det är mycket vanligt att exet använder barn just som en sorts verktyg för att göra den andre föräldern och nya styvföräldern olyckliga genom otrevlig attityd, obefogad föraktfullhet och t o m hot om att lämna hemmet pga att det finns en styvförälder där.
Jag gissar att partners ex inte alls coachar sin unge son och sin tonårsdotter att bete sig schysst och positivt hemma hos TS partner. Jag gissar att partnerns ex säger att barnen inte behöver bry sig om sin styvmamma alls, att det är deras rättighet att inte lära känna henne osv.
Det måste vara en stor sorg för TS partner att inte få träffa sin minste längre, trots att de verkar ha gemensam vårdnad och överenskommelse om 50/50-boende.
Jag tror att TS familj utsätts för stress, umgängessabotaget yttrar sig på olika sätt. Sonen och stydottern går sin ena förälders ärende i en kampanj för att förstöra TS relation med deras andra förälder.
Detta handlar om svartsjuka och kontroll, utanför normalspektrat. Var rädda om varandra.
Fem_faktorer | Om Parental Alienation (föräldraalienation)
Styvfamiljen - styvförälder - styvmamma - styvpappa - styvbarn- bonusbarn (psykologiguiden.se)