• sextiotalist

    Hjälp mig att förstå

    Även om jag vet att det är en omöjlighet.
    Varför skriver kvinnor (och någon enstaka man) här och berättar om sin dysfunktionella relation. Men när folk kommer med råd (i de här fallen rätt entydigt att lämna) så har de otroligt många förklaringar varför de inte kan lämna.
    Sedan skriver det ett halvår senare och får samma råd och ytterligare ett halvår senare och råden är samma igen.

    Vad vill de ha för svar?
    Att ett under inträffar och personen ändrar personlighet eller? 

  • Svar på tråden Hjälp mig att förstå
  • SweeneyToad

    Du behöver förstå normaliseringsprocessen. 

  • sextiotalist
    SweeneyToad skrev 2021-04-15 14:02:22 följande:

    Du behöver förstå normaliseringsprocessen. 


    Jo, jag känner till den, men varför skriver dessa kvinnor och frågar om hur de ska göra? 
    Vill de ha hjälp eller vill de ha bekräftelse att det är precis som det ska vara?
  • Anonym (W)

    Nu är jag rätt cynisk men jag tror att många av dessa trådar är bullshit. Någon som spelar på att andra tycker synd om dessa...


    Jag har inget emot att det tar några trådar för folk att faktiskt lämna men med tanke på hur mycket vissa av dessa trådar är som att prata med en ej reflekterande vägg (som med andra trolltrådar) känns ett flertal väldigt tveksamma när det gäller sanningshalten.

  • Anonym (L)
    sextiotalist skrev 2021-04-15 14:17:39 följande:
    Jo, jag känner till den, men varför skriver dessa kvinnor och frågar om hur de ska göra?  Vill de ha hjälp eller vill de ha bekräftelse att det är precis som det ska vara?

    Många av dem vill nog ha bekräftelse på att det INTE är som det ska vara. Men de behöver få höra det väldigt många gånger innan de verkligen tror på det och börjar lita på sitt eget omdöme igen. År av gaslighting kan verkligen bryta ner en.
Svar på tråden Hjälp mig att förstå