Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

Hur gör ni med disken?

Behöver höra hur andra gör konkret i sitt kök. Första delfrågorna gäller enbart de som har diskmaskin.

Vilka saker handdiskar ni? 
    Det som handdiskas, vad gör ni med dessa direkt efter disk (ställer i diskställ eller torkar med handduk)?

Det som ställs i diskställ, när plockas de bort från diskstället?

Om ni har diskställ, hur ofta tar ni bort diskstället och torkar bakom?

Ett annat ämne på temat disk och förvaring i kök:
    Fråga om skärbrädor - ni som använder lösa av plast, var förvaras de mellan användningarna och när ni sköljt/diskat av dem - torkar ni dessa med handduk eller står de på tork?

• Svar på tråden Hur gör ni med disken?
  • Alexi
    AMCG skrev 2021-04-16 13:16:13 följande:

Diskar allt i diskmaskinen utom knivar, skärbrädor och diverse lock med förslutningslist. De handdiskade sakerna ställs i ett diskställ som står på en bricka (för vi har ingen metalldiskbänk). Sakerna plockas in i lådor när de torkat. Torka av med handduk gör jag bara om jag använt kniven till att skära lök och ska hacka grönsaker efteråt (eller någon liknande situation). Skärbrädorna torkar i torkstället och lägga ned i sin låda när de torkat. Varje gång jag städar köket brukar jag diska diskstället och brickan samt torka under.

Har ni olika åsikter du och sambon om hur ni ska göra? Det känns som ett ovanligt tema att diskutera annars... :)

Inte alls men vi behöver utvärdera om vi gör på ett ovanligt sätt och andra gör smidigare utifrån en köksrenovering som innebär lite ändrade förutsättningar.
Svar på tråden Hur gör ni med disken?