• Anonym (Fanny)

    Hjälp mig förstå min provsvar gällande sköldkörteln

    Är det någon som är kunnig på det här med under-och överproduktion av sköldkörteln som kan hjälpa mig?

    Mina symtom:

    - sjukt trött.

    -fryser konstant. Kalla händer och fötter.

    -låg temp

    - håglös

    - får nya herpes munsår hela tiden.

    -torr hy

    -ont i händerna och fötterna på nätterna främst

    - ständigt rinnande och täppt näsa

    - hjärtat slår hårt och slår dubbelsäng. Främst på kvällarna.

    - ibs mage, men mer åt det förstoppad hållet

    - de senaste 2 veckorna har jag haft som en tryck känsla mot halsen till och från, men nu är det hela tiden.

    Jag har varit och tagit prover:

    - TSH hade jag 0,52. Referensintervallet är: 0,27-4,2. Så inte ovanligt lågt, men ändå åt det låga hållet.

    - T4 fritt hade jag 15. Referensintervallet är 12-22. Så inte ovanligt lågt där heller,men ändå åt det låga hållet.

    -T3 fritt hade jag 4,2. Referesintervallet är 3,1-6,8.

    När jag googlar så förstår jag det som att man endera har lågt TSH och högt T4 eller tvärtom. Har jag fattat det rätt då? Men om det är så, hur kan jag då ha lågt på både TSH och T4? Ni som har problem med sköldkörteln- hur såg/ser era värden ut?

  • Svar på tråden Hjälp mig förstå min provsvar gällande sköldkörteln
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (J) skrev 2021-04-16 14:07:22 följande:

    Men kan du inte prata med läkare om detta.


    Jo, absolut. Men jag är rädd att han ska säga att alla prover såg bra ut och att jag inte får mer hjälp.

    Jag vill gärna höra från andra som kan och har erfarenhet från problem med sköldkörteln
  • Anonym (Student)

    Du har inte låga värden och heller inte problem med sköldkörteln. Dina symtom borde ge FSH på kanske 20, 30 om det varit hypotyreos. Allt inom referensintervallet är normalt, har de tagit andra prover som varit avvikande?

  • Mrs Moneybags
    Dina värden är ju helt normala.

    Att de ligger inom referensområdet innebär att de är normala - alltså inte höga eller låga. De är inte extrema åt något håll, eftersom de är inom normalvärdet. 

    Det är först när värdena är utanför referensvärdet som man kan tala om högt eller lågt. 
  • Anonym (Fanny)
    Anonym (Student) skrev 2021-04-16 14:23:53 följande:

    Du har inte låga värden och heller inte problem med sköldkörteln. Dina symtom borde ge FSH på kanske 20, 30 om det varit hypotyreos. Allt inom referensintervallet är normalt, har de tagit andra prover som varit avvikande?


    Blir både glad och tycker det du skriver är jobbigt. Jag hade hoppats att jag skulle få svar på varför jag är så trött. Det är värst. Att jag måste sova hela tiden.

    Alla prover var bra. Jag låg lågt på natrium, kalium och kalcium. Men inom referensintervallet.t
  • Anonym (Fanny)

    Ja. Men varför mår jag som jag gör då kan man undra...??

Svar på tråden Hjälp mig förstå min provsvar gällande sköldkörteln