• Anonym (Ersättning eller dylikt?)

    Kapicitetsproblem på IKEA - Har man några rättigheter till något?

    Det är ett kapicitetsproblem på IKEA och jag kommer inte få mina möbler om ca 4 veckor. Jag har redan väntat på mina varor i en vecka, i tron om att möblerna skall komma nästa vecka.

    Det är nödvändiga möbler, så som byrålåda. D.v.s där jag kan lägga mina saker/kläder i så det inte blir så rörigt. Och andra möbler.

    Har man som kund något som helst rättighet att få ersättning för detta? Så som att det blir 1.000:- lapp tillbaks eller liknade?

    Tänkte fråga IKEA, men jag frågar här också, tänkte jag!

    Tack för svar!

  • Svar på tråden Kapicitetsproblem på IKEA - Har man några rättigheter till något?
  • Anonym (Snöflinga)

    Nej du har inte rätt till någon ersättning. Om du får det beror det på att de är så service-minded.

  • Glinda från Oz

    Det har jag väldigt svårt att tänka mig men du får säkert göra ett återköp. 

  • Anonym (Sven)

    Det beror på hur leveransdatumet är formulerat. Står det att du är lovad möblerna senast ett visst datum så bör du kunna häva köpet t ex. Men min erfarenhet är att det oftast är formulerat såsom t ex "beräknat leveransdatum" och då begår de inget avtalsbrott.

  • Anonym (Laura)

    Nej, skulle inte tro att du får någon ersättning. Får du något som plåster på såren skulle jag tro att det blir en rabatt på ditt nästa köp eller liknande. 

  • Anonym (Ersättning eller dylikt?)
    Anonym (Laura) skrev 2021-04-17 10:47:42 följande:

    Nej, skulle inte tro att du får någon ersättning. Får du något som plåster på såren skulle jag tro att det blir en rabatt på ditt nästa köp eller liknande. 


    Det var just så jag menade. Rabatt vid nästa köp, en IKEA-Presentkort för deras restaurang eller pressentkort för varor/möbler o.s.v.


     


    Så jag var inte bara intresserad om man får någon ersättning.

    Har du någon erfarenhet eller gissar du bara, precis som mig? :)

  • AnnaSthlm

    Alla gånger jag hört av mig till företag när de fuckat upp har jag fått ersättning. Annars är det bara att häva köpet och handla nån annanstans där leveransen är snabbare.

  • Anonym (Laura)
    Anonym (Ersättning eller dylikt?) skrev 2021-04-17 14:09:23 följande:

    Det var just så jag menade. Rabatt vid nästa köp, en IKEA-Presentkort för deras restaurang eller pressentkort för varor/möbler o.s.v.

     

    Så jag var inte bara intresserad om man får någon ersättning.

    Har du någon erfarenhet eller gissar du bara, precis som mig? :)


    Jag har absolut ingen egen erfarenhet av sånt när det kommer till just IKEA. Tänker bara att det är ju inte ovanligt att företag gör sånt, då det är mer värt för dem att få en nöjd kund. Du kan ju testa ringa eller maila dem och fråga.
Svar på tråden Kapicitetsproblem på IKEA - Har man några rättigheter till något?