Inlägg från: Anonym (Jobbigt läge) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jobbigt läge)

Rasistisk mamma

Vilken jobbig situation. Det jag funderar över är om din mammas rasistiska beteende är något som uppstått på senare tid, och är olikt henne, eller om hon alltid haft starka åsikter kring invandrare.

Anledningen till att jag frågar är för att det är svårt att ge råd utan en bättre bild av situationen.

Om beteendet kommit plötsligt bör hon eller någon av er kontakta sjukvården omgående för utredning, då det kan vara tidiga tecken på såväl demens, hjärntumör och flera andra neurologiska diagnoser.

Om hon alltid varit rasistisk förstår nog din bror att hon pratar illa om hans familj bakom ryggen. Om det är så, så skulle jag, om jag var i er sits hade jag, tillsammans med brodern, haft ett allvarligt samtal med er mamma. Jag hade lugnt men mycket bestämt låtit henne förstå att även om alla människor har rätt till sin åsikt, och att uttrycka den, innebär det inte att vissa uttalanden kan komma att gå konsekvenser. Att prata nedlåtande om personer på grund av deras utseende är inte ett acceptabelt beteende, och att tala nedlåtande om familjemedlemmar på grund av deras ursprung eller utseende kan leda till att de berörda familjemedlemmarna och, kanske även de som inte är direkt berörda, väljer att minimera eller helt upphöra med att träffa henne.

Det enda som jag kan, till viss del, tycka att din brors familj kunde gjort annorlunda är angående vilken mat de bjuder mamma på. Själv älskar jag asiatisk mat, och skulle njuta av varje tugga om jag hade turen att bli bjuden på autentisk "Kinamat". I ert fall däremot är ju din svägerska troligtvis medveten om att er mamma inte är förtjust i att testa nya maträtter, och föredrar klassisk "svensk" mat. De flesta som bjuder andra på mat, oavsett om det rör sig om familj, vänner eller ytligt bekanta, lagar mat med tanken att det ska vara mat som uppskattas av de som är tänkta att äta den. Så även om din svägerska älskar att laga och bjuda på vacker och välsmakande "Kinamat" så kanske hon och din bror bör göra ett undantag just när er mor är inbjuden på middag. Antingen, (inte för att man bör belöna dåligt uppförande,) kan hon tillaga någon rätt som ni vet att mamma tycker om. Där finns risken att mamma kritiserar maten oavsett om hon egentligen tycker att den är jättegod. Säkrast är nog, om hon nu trots sitt oacceptabla beteende trots allt bjuds på middag, bör din bror stå för matlagningen. Det är inte rättvist mot någon att behöva lägga tid och kraft på mat som blir ratad på grund av att den lagats av en person med utländsk bakgrund eller att den innehåller smaker som skiljer sig från den svenska traditionella matkulturen.

Att låta hennes beteende fortsätta utan att markera på ett eller annat sätt år inte ett alternativ som jag, i ditt ställe, ens skulle överväga. Jag förstår att det tar emot att ta upp ämnet med din bror och svägerska, och även med din mor.

Svar på tråden Rasistisk mamma