• Anonym (?)

    Hur snabbt visar sig pollenallergi?

    Jag har varit sjuk med hosta och luftvägsbesvär. Igår var jag ute hela dagen. Kände mig pytteliten täppt i näsan. På kvällen flera timmar senare blev jag riktigt snorig. Tog allergitablett från min kille men det hjälpte inte alls. Tog även Nasonex men ingen skillnad. Vaknade idag och är jättesnorig, jobbigt med andningen ( har astma) och mår inte bra alls. Inga besvär från ögonen.

    Tänkte om det är pollenallergi borde jag inte ha blivit jättesnorig och börjat nysa när jag var ute igår 6 timmar i sträck?

    Borde jag inte ha klåda i ögonen och rethosta?

    Om jag köper nässpray mot allergi borde den hjälpa direkt då om det är allergi?

  • Svar på tråden Hur snabbt visar sig pollenallergi?
  • Anonym (C)

    Det låter mycket mer som ett virus än allergi. Jag är allergisk och får klåda i ögonen och rinnsnuva efter kanske tio minuter utomhus, men symptomen försvinner nästan helt när jag kommit in och tvättat av ansiktet.

  • Anonym (C)
    Anonym (?) skrev 2021-04-18 08:50:39 följande:
    Om jag köper nässpray mot allergi borde den hjälpa direkt då om det är allergi?

    Detta stämmer dock inte. Vanliga allergimediciner är förebyggande. Du ska behandla kontinuerligt under pollensäsongen så att du redan har läkemedlet i kroppen när du utsätts för det du är allergisk mot. Men som sagt så tror jag inte att det är allergisnuva du har nu.
  • Anonym (?)

    Nej det verkar konstigt om det vore pollenallergi som kom så kraftigt efteråt? Ska fortsätta ta allergimedicin och nässpray mot allergi i förebyggande.

    Har tagit covidtest som var negativt för 1,5 v sedan.

  • Anonym (C)
    Anonym (?) skrev 2021-04-18 09:59:59 följande:
    Nej det verkar konstigt om det vore pollenallergi som kom så kraftigt efteråt? Ska fortsätta ta allergimedicin och nässpray mot allergi i förebyggande. Har tagit covidtest som var negativt för 1,5 v sedan.

    Om du inte har levt helt isolerad sedan testet kan du ju ha åkt på en ny infektion. Hoppas att det bara är en vanlig förkylning!
  • Glinda från Oz
    Anonym (?) skrev 2021-04-18 09:59:59 följande:

    Nej det verkar konstigt om det vore pollenallergi som kom så kraftigt efteråt? Ska fortsätta ta allergimedicin och nässpray mot allergi i förebyggande.

    Har tagit covidtest som var negativt för 1,5 v sedan.


    Vanliga förkylningar finns fortfarande kvar, allt är inte Covid.
Svar på tråden Hur snabbt visar sig pollenallergi?