• Anonym (Förstår inte)

    Underhållsstöd, hur funkar det?

    Hej!

    Jag har ett barn sedan tidigare med en man. Min dotter är 12 år.

    Hon har bott hos mig på heltid sen några år tillbaka. Då pappan ligger ute och jobbar i veckorna. Hon är där varannan helg.

    Han har skulder hos kronofogden och för några år sedan ansökte jag om underhållsstöd, eftersom han inte kan betala något för henne.

    Nu ska jag flytta i hop med en annan man. Vi kommer ha delad ekonomi, och han har Oxå barn från tidigare äktenskap.

    Får jag fortfarande underhållsstöd för henne då?

    Någon som vet? Eller blir jag återbetalningsskyldig?

    Tack på förhand

  • Svar på tråden Underhållsstöd, hur funkar det?
  • Anonym (lll)
    Anonym (Förstår inte) skrev 2021-04-18 16:25:00 följande:

    Hej!

    Jag har ett barn sedan tidigare med en man. Min dotter är 12 år.

    Hon har bott hos mig på heltid sen några år tillbaka. Då pappan ligger ute och jobbar i veckorna. Hon är där varannan helg.

    Han har skulder hos kronofogden och för några år sedan ansökte jag om underhållsstöd, eftersom han inte kan betala något för henne.

    Nu ska jag flytta i hop med en annan man. Vi kommer ha delad ekonomi, och han har Oxå barn från tidigare äktenskap.

    Får jag fortfarande underhållsstöd för henne då?

    Någon som vet? Eller blir jag återbetalningsskyldig?

    Tack på förhand


    Läs på FK! Det är bästa källan. 
    Hade du googlat själv hade du också kunnat hitta tex detta: 

    lawline.se/answers/ratt-till-underhallsbidrag-nar-boendeforalder-har-flyttat-ihop-med-ny-partner 
  • Brumma

    Nej, underhållsstöd påverkas inte av att boendeföräldern lever med en ny partner.

    Det är föräldrarna som skall stå för barnets kostnader, inte den nya partnern.

Svar på tråden Underhållsstöd, hur funkar det?