• Anonym (Gravid)

    Gå ner i vikt/stanna i vikt som gravid

    Hej tjejer! Jag är gravid i v 16 och är mycket orolig för att gå upp okontrollerat i vikt. I och med att jag bara är i vecka 16 och redan gått upp 10-13 kg (vet ej exakt) blir jag orolig att svälla upp okontrollerat.

    Vet heller ej varför jag gått upp så snabbt i vikt!! Har varit gravid 2 gånger tidigare och totalt gått upp 12 kg ungefär båda gångerna och inte så fort.

    Redan från början i denna graviditet har jag inte kunnat få på mig mina byxor i princip och fettet har lagt sig på magen, armar, rygg, lår osv.

    Tränar ingenting men har ett arbete som är mycket fysiskt tungt och tar mycket tid i anspråk (heltid).

    Så, tjejer, har ni några tips på hur man kan kontrollera sin viktuppgång under graviditet?? Har uteslutit fika och sånt nu i det sista och i alla fall lyckats stå still... har ej tid och ork att träna så länge jag jobbar men tänker rent kostmässigt. Någon med erfarenhet?

  • Svar på tråden Gå ner i vikt/stanna i vikt som gravid
  • Anonym (Anna)

    Man ska inte banta, men att äta bra och lagom mängd, samt utesluta tomma kalorier, kan göra att du inte går upp så mycket. 

  • Anonym (Jag)

    Gick upp 30 kg ena gången och 25 andra gången så är fel person att fråga även om jag också gick ner allt

    Har några tjejkompisar som var nära graviddiabetes så då åt dem mer sockerfri kost för att mvc krävde det och gick upp 8-10 kg bara

    Kanske något du kan prova?

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-18 19:25:15 följande:

    Gick upp 30 kg ena gången och 25 andra gången så är fel person att fråga även om jag också gick ner allt

    Har några tjejkompisar som var nära graviddiabetes så då åt dem mer sockerfri kost för att mvc krävde det och gick upp 8-10 kg bara

    Kanske något du kan prova?


    Tack för svar. Oj, ja vad vad bra det lät! Vet du hur det funkar? Utesluter man bara allt socker eller är det mer strikt som Lchf typ?
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Anna) skrev 2021-04-18 19:24:50 följande:

    Man ska inte banta, men att äta bra och lagom mängd, samt utesluta tomma kalorier, kan göra att du inte går upp så mycket. 


    Ja du har rätt i det. Är bara det att jag helst inte vill ha de här ~ 12 kg nu liksom om du förstår utan kanske kan tappa 5 kg för att stanna av viktuppgången tillfälligt bara/ göra den mer långsam om förstår. Är rädd att skenar iväg så det blir svårt sen att bli av med dem efteråt. Men ja, som du säger äta lagom och utesluta tomma kalorier är en bra idé.

    Svårt när man är Såå hungrig hela tiden :-P
  • Anonym (123)

    Skippa, fika, godis, chips söt dryck osv. Drick inga kalorier. Måste försöka stanna av min snabbgående uppåttrend också är i v 25 pch gått upp 14kg men är överviktig med

  • Anonym (Gravid)
    Anonym (123) skrev 2021-04-18 19:34:22 följande:

    Skippa, fika, godis, chips söt dryck osv. Drick inga kalorier. Måste försöka stanna av min snabbgående uppåttrend också är i v 25 pch gått upp 14kg men är överviktig med


    Visst är det svårt! Nej har strypt allt sånt nu. Man är ju konstant hungrig dock. Det är så svårt att gå ner i vikt när man har så mycket att gå ner. Har inget tålamod typ.

    Har du varit gravid tidigare? Gick du upp då också?
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-04-18 19:30:51 följande:
    Ja du har rätt i det. Är bara det att jag helst inte vill ha de här ~ 12 kg nu liksom om du förstår utan kanske kan tappa 5 kg för att stanna av viktuppgången tillfälligt bara/ göra den mer långsam om förstår. Är rädd att skenar iväg så det blir svårt sen att bli av med dem efteråt. Men ja, som du säger äta lagom och utesluta tomma kalorier är en bra idé.

    Svårt när man är Såå hungrig hela tiden :-P
    Om du utesluter socker, tror jag att hungern också försvinner. Men ta en morot eller något annat om du är  hungrig, det är viktigt att inte vara hungrig. 
  • Anonym (123)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-04-18 19:41:18 följande:

    Visst är det svårt! Nej har strypt allt sånt nu. Man är ju konstant hungrig dock. Det är så svårt att gå ner i vikt när man har så mycket att gå ner. Har inget tålamod typ.

    Har du varit gravid tidigare? Gick du upp då också?


    Ja och jag har värsta cravingen på cola på burk så det är ju mindre bra också.

    Jag har flera barn och gått upp mycket med alla utom en men då var jag inte överviktig. Även om man inye ska låta vikten skena även som normalviktig heller förstås men är väl extra viktigt när man redan är överviktig
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Gravid) skrev 2021-04-18 19:28:35 följande:

    Tack för svar. Oj, ja vad vad bra det lät! Vet du hur det funkar? Utesluter man bara allt socker eller är det mer strikt som Lchf typ?


    Nja inte riktigt utan ketokost, blodsockerbalanSerade. Går säkert att Googla typ hur äter diabetiker men tänker spontant inget socker och snabba kolhydrater typ
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (123) skrev 2021-04-18 20:00:12 följande:

    Ja och jag har värsta cravingen på cola på burk så det är ju mindre bra också.

    Jag har flera barn och gått upp mycket med alla utom en men då var jag inte överviktig. Även om man inye ska låta vikten skena även som normalviktig heller förstås men är väl extra viktigt när man redan är överviktig


    Haha jag vet, man har sina laster :-P För mig handlar det mycket om stress och akut trötthet. Blir det lätt så för dig också att du käkar det som finns till hands när du är hungrig och har bråttom? För mig är det verkligen en bov i dramat. Då blir det ju ofta nåt onyttigt som råkar finnas hemma.

    Okej, jag förstår. Ja; det känns som att ju mer man bygger på desto längre tid tar det att bli av med. De säger ju att långsam viktnedgång är det bästa och mest hållbara i längden.
  • Anonym (Gravid)
    Anonym (Jag) skrev 2021-04-18 22:46:53 följande:

    Nja inte riktigt utan ketokost, blodsockerbalanSerade. Går säkert att Googla typ hur äter diabetiker men tänker spontant inget socker och snabba kolhydrater typ


    Intressant! Tack för tipset, ska googla nu faktiskt. Det låter rimligt att hålla vikten genom att undvika stora svängningar i blodsockret.
Svar på tråden Gå ner i vikt/stanna i vikt som gravid