• Officerskan

    ivf med donatorägg

    Hej! Undrar om det är någon här som upplevt samma problem som vi..: är ett par, jag är 43 och min sambo är 33. Vi har försökt att få barn i ca tre år snart och aldrig lyckats bli gravida. I höstas gjorde vi två ivf i Danmark på Vitanova med mina ägg och hans spermier, båda ggr sattes två embryon in men inget tog sig. Inför tredje gången fick ja veta att våra chanser att lyckas är mellan 3-4 %. Det kändes som för dåliga odds så vi beslutade att prova med en donator. Så äntligen fick vi en donator och redan en och en halv vecka senare vart det äggutplock. Jag tyckte det var lite märkligt att dom redan börjat hennes cykel innan dom tillfrågade oss men så var det i alla fall. Dom fick ut 7 ägg varav bara tre visade tecken på befruktning. Dag två var inget av äggen av den kvaliten att de kunde frysas in så de sa att de ville vänta en dag till för att se om kvaliten blev bättre. Jag var vi det här laget otroligt besviken och skeptisk, till saken hör att de garanterar ett embryo dvs inte en blastocyst som de flesta kliniker i Sverige garanterar. Så kom nästa dag och då ringde en läkare och sa att ett ägg nu visade på tillräcklig kvalitet för att kunna frysas in. Jag är nu livrädd för att dom bara har gjort det för att inte min garanti ska gälla och att dom ska behöva hitta en ny donator till oss utan att vi behöver stå för kostnaden...

    Är det någon annan därute som fått så dåligt resultat med donator ägg?

    /Ledsenochfrustrerad

  • Svar på tråden ivf med donatorägg
  • Anonym (F)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:31:36 följande:

    Ja i Sverige vet jag att det fungerar så men inte utomlands i flera länder. Oavsett vad berövar man ett barn rätten till sin fulla identitet. Jag har mina åsikter, men också en lång utbildning där jag själv skrivit arbete i ämnet och tittat på mängder av studier.

    Ja, tyvärr är det lagligt och vi hoppas på en lagändring som sätter barns rättigheter och välbefinnande i första rummet och inte sekundärt till de vuxnas drifter och behov.


    Intressant, du får gärna länka.
  • Anonym (Storfångsten)
    Anonym (F) skrev 2021-04-23 20:38:47 följande:

    Intressant, du får gärna länka.


    Du läser inte vad jag skriver.
  • Anonym (F)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:41:47 följande:

    Du läser inte vad jag skriver.


    Jo, och jag är intresserad av de studierna du talar om.
  • Anonym (Storfångsten)
    Anonym (F) skrev 2021-04-23 20:53:39 följande:

    Jo, och jag är intresserad av de studierna du talar om.


    Nej, du läser uppenbarligen inte det inlägg jag hänvisade till.
  • Anonym (F)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:56:49 följande:

    Nej, du läser uppenbarligen inte det inlägg jag hänvisade till.


    Du skrev ju att du var långt utbildad och skrivit ett arbete i ämnet och därmed studerat mängder av studier? Och dom är jag intresserad av att läsa.
  • Anonym (M)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:20:29 följande:

    [quote=81083884][quote-nick]Anonym (M) skrev 2021-04-23 17:04:31 följande:[/quote-nick]Det är inte så att de paren som tar emot äggen är nå random pundare från gatan, utan vanliga människor som förmodligen blir lika bra föräldrar som jag skulle vara. Så jag håller inte med om att det är ansvarslöst att donera könsceller som blir till barn hos andra människor.

    Huruvida de är pundare eller ej är inte relevant. Oavsett är det fortfarande oetiskt att beröva ett barn dess identitet. En del av dess identitet. Vidare genomgår inte de någon utredning så som adoptivföräldrar gör utan de behöver enbart gå på ett kurstorsamtal så de kan i praktiken vara vilka som helst.

    I många fall är ju inte donationen (i många fall försäljningen av ägg) med öppen donator. Att detta är tillåtet är djupt oetiskt.

    Du tror inte det. Men kvinnorna genomgår för kroppen påfrestande behandlingar för att kunna få fram dessa ägg.

    Det är snarare regel än undantag att svenska kvinnor åker utomlands för att ta utländska kvinnors ägg och inte inom Sverige. Därav kan man heller inte säkerställa att det gått till på ett etiskt sätt.

    Jag har skrivit ett arbete i ämnet och den databas jag använde då har jag inte längre tillgång till i och med att jag sedan länge avslutat mina studier. Men är du intresserad i ämnet kan du försöka efterforska lite självständigt. Jag hade mycket underlag att välja på när jag tillsammans med en nuvarande kollega skrev uppsats i ämnet.

    Gällande adoption finns redan dessa barn till skillnad från donerade barn och dessa är utsatta redan och behöver således snabbt hjälp.

    Genetik är viktigt för de allra flesta, vem som är ens föräldrar på riktigt varför man ser ut som man gör, varför man har vissa talanger osv. Om du frågar mig personligen handlar det väl om en fråga att ha kontroll över hela sin identitet, sin kulturella tillhörighet, att få känna sig hel och det är en rättighet alla människor faktiskt har, att få reda på vem som är ens föräldrar.

    Även om det är föga viktigt för dig är det inte lika med att det inte är det för de flesta andra. Det är lätt för gemene man att säga som inte varit i situationen. Men du kan inte veta vad du föder för känslor genom att begå detta övergrepp mot ett barn.

    Förklara exakt för mig varför man ska göra skillnad på adopterade barn och äggdonerqde barn? De är precis lika lite släkt med mamman på pappret.

    Så varför ska inte donerade barn få rätt till sitt ursprung, varför göra skillnad?

    Du kan tycka vad du vill men ett barn är lika lite släkt med sin surrogatmamma som ett äggdonerat barn är med mamman på pappret.

    Om jag vänder på det, varför adopterar man inte istället ett barn som behöver det istället för att skapa ett problem som inte behöver finnas?

    Vad är poängen med att välja en äd framför adoption? Förstår verkligen inte.

    Ja men precis då borde ju surrogatmamman i och med att hon bör betraktas som biologisk mor också ha vårdnaden och umgängesrätt med de barn hon fött, inte sant? Det är exakt samma sak.

    Ger man bort sin könscell är man barnets ena förälder. Det kan ingen förneka.


    Så det oansvariga ligger i att barn berövas identiteten vid anonym donation? Då är ju inte det systemet vi har i Sverige något problem då.

    Proceduren är den samma som vid IVF, förutom återföreningen då. Så jo, jag känner till vad det innebär.

    Det håller ju liksom inte att påstå att man har en massa källor men att sedan välja redovisa dem. Länka din uppsats i ämnet då, där finns väl all info + källor? Såvida du inte kan referera specifika studier så är det bara ditt tyckande du för fram här.

    De barn som finns tillgängliga för adoption av främlingar är väldigt få. Och efterfrågan på barn är bra mycket större än utbudet.

    Återigen så blir de flesta (om inte alla) av dina invändningar lösta av att man inte har en anonym donator. Jag har ingenstans förespråkat anonym donation, så jag vet inte varför du hakar upp dig på det.

    Du skriver först att surrogatmodern inte på något sätt är mamma till barnet, men sedan att hon borde ha vårdnaden om barnet? Väldigt otydligt vad du vill ha sagt med det.

    Ja, donerar jag ett ägg så är jag genetiskt sett det barnets förälder. Men jag ser inte varför det automatiskt ska göra mig till juridisk eller faktisk/känslomässig förälder. Du har inte övertygat någon här om att genetiken ska ha den överordnade rollen i dessa fall.
  • Anonym (M)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:28:19 följande:

    Läs mitt senaste svar (det innan detta angående studier). Det är inte mitt eget tyckande som ligger till grund för mina påståenden även om jag personligen är helt anti äd och anser att det bör förbjudas.

    Studier i ämnet talar sitt tydliga språk.

    Har ens kvinnor som tar ägg från andra reflekterat över detta? Känns skrämmande att så många lever i total förnekelse kring dessa frågor och försöker låtsas att de är barnets riktiga föräldrar (genetiska föräldrar alltså den riktiga mamman). Det är att ljuga inte bara för sig själv och omgivningen utan mest illa, för barnet vilket är det centrala och egentligen enda viktiga i sammanhanget.

    Hur hade du själv känt om du fått veta att din mamma inte är din riktiga mamma och att din riktiga mamma finns utomlands? Men blivit uppmanad att släppa det då genetik inte är viktigt för kvinnan du växte upp med.


    Jo, så länge du inte kan peka på nå studier så är det ditt tyckande. Vi vet inte om det finns studier, hur dessa i so fall är gjorda, om de är av god kvalitet, om du förstått den korrekt, osv. Man måste redovisa sina källor om man ska åberopa dem!

    Jag jag ju bara spekulera i hur jag hade reagerat. Jag hade nog sökt upp den genetiska föräldern av en nyfikenhet. Men jag jag inte tänka mig att jag skulle känna något mindre för de föräldrar jag växte upp med för det, eller att det skulle skapa någon identitetskris i mig. Jag kan tänka mig att jag skulle vara tacksam för att någon donerat ägg, för annars hade jag ju inte fått möjligheten att leva.
  • Anonym (F)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 22:00:31 följande:

    Ja precis där ligger felet.

    Nä och hur många donerade barn umgås med sina genetiska föräldrar här i Sverige menar du? Det är i alla fall bra att de har rätten på sin sida lagligt i Sverige i varje fall. Men att de flesta skulle ske inom Sverige stämmer ju inte alls överens med sanningen. Oftast sker det utomlands med anonym donator.

    Nej, du ser inte det, men barnet lär göra det på ena eller andra sättet. Om vi för en stund kan bortse från vad du som vuxen tycker och känner som faktiskt inte ens bör uttala dig då du inte är den målgruppen som diskussionen gäller. Det gäller barns rättigheter. Bortse från dina egna tyckanden. Kan du tänka dig in i situationen barnet utsätts för? Att få veta att mamma är inte mamma och du kan inte söka upp henne. Du är från ett annat land och har dessutom syskon (det är ofta ett krav att mamman ska ha sedan tidigare). Men du kommer aldrig att få träffa dessa. Vet att du säger att du inte förespråkar utomlandsdonation men verkligheten ser så ut.

    Jag har förklarat att jag inte har tillgång till detta material längre och det ligger inte heller på mitt bord yrkesmässigt i den roll jag har just nu att ha forskningsansvaret. Jag delar mina kunskaper baserat på en gedigen forskning i ämnet som inte är allt för inaktuell. Har du själv studerat vet du ju hur det där fungerar, inte sant?

    Tvivlar starkt på att du när du går till en läkare exempelvis eller uppsöker en advokat kräver att få ut en lista över kurslitteratur som ligger till grund för dennes uttalanden. Liknelsen blir svår då ingen här känner mig eller vet vad jag specifikt arbetar med, men jag tror du förstår kontentan.

    Mitt arbete med barnrättsfrågor ligger mig varmt om hjärtat som sagt och så är det. Det är naturligtvis frånskilt mitt eget tyckande i mitt yrkesliv.

    Surrogatmödraskap tog jag upp som ett illustrerande exempel utan att lägga in någon personlig värdering i det. Vad anser du själv? Varför bör inte surrogatmödrar och barnen de burit om de med din logik är barnet/-s biologiska mor? Om inte - varför ska man i så fall ge bort ägg överhuvudtaget? Det talar ju emot sig själv.

    Det kan inte för dig vara helt främmande att genetisk bakgrund är viktig. Har du till exempel haft nära kontakt med någon adopterad någon gång?


    Antar att ditt resonemang gäller donatorbarn överlag? Även spermiedonation även om du mest klankar ner på ?själviska? kvinnor här som inte kan få egna genetiska barn av olika anledningar?

    Min bästa vän är en adopterad kvinna och hon är helt ointresserad av sitt ursprung och skulle aldrig drömma om att leta efter sina biologiska föräldrar.

    Men visst, kan säkert bidra till psykisk ohälsa men du hävdar ju att det gäller alla och där har du fel.
  • Anonym (M)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 22:00:31 följande:

    Ja precis där ligger felet.

    Nä och hur många donerade barn umgås med sina genetiska föräldrar här i Sverige menar du? Det är i alla fall bra att de har rätten på sin sida lagligt i Sverige i varje fall. Men att de flesta skulle ske inom Sverige stämmer ju inte alls överens med sanningen. Oftast sker det utomlands med anonym donator.

    Nej, du ser inte det, men barnet lär göra det på ena eller andra sättet. Om vi för en stund kan bortse från vad du som vuxen tycker och känner som faktiskt inte ens bör uttala dig då du inte är den målgruppen som diskussionen gäller. Det gäller barns rättigheter. Bortse från dina egna tyckanden. Kan du tänka dig in i situationen barnet utsätts för? Att få veta att mamma är inte mamma och du kan inte söka upp henne. Du är från ett annat land och har dessutom syskon (det är ofta ett krav att mamman ska ha sedan tidigare). Men du kommer aldrig att få träffa dessa. Vet att du säger att du inte förespråkar utomlandsdonation men verkligheten ser så ut.

    Jag har förklarat att jag inte har tillgång till detta material längre och det ligger inte heller på mitt bord yrkesmässigt i den roll jag har just nu att ha forskningsansvaret. Jag delar mina kunskaper baserat på en gedigen forskning i ämnet som inte är allt för inaktuell. Har du själv studerat vet du ju hur det där fungerar, inte sant?

    Tvivlar starkt på att du när du går till en läkare exempelvis eller uppsöker en advokat kräver att få ut en lista över kurslitteratur som ligger till grund för dennes uttalanden. Liknelsen blir svår då ingen här känner mig eller vet vad jag specifikt arbetar med, men jag tror du förstår kontentan.

    Mitt arbete med barnrättsfrågor ligger mig varmt om hjärtat som sagt och så är det. Det är naturligtvis frånskilt mitt eget tyckande i mitt yrkesliv.

    Surrogatmödraskap tog jag upp som ett illustrerande exempel utan att lägga in någon personlig värdering i det. Vad anser du själv? Varför bör inte surrogatmödrar och barnen de burit om de med din logik är barnet/-s biologiska mor? Om inte - varför ska man i så fall ge bort ägg överhuvudtaget? Det talar ju emot sig själv.

    Det kan inte för dig vara helt främmande att genetisk bakgrund är viktig. Har du till exempel haft nära kontakt med någon adopterad någon gång?


    Men läs vad jag faktiskt skriver...

    Jag har inte gjort några påståenden om var flest äggdonationer görs. Men du måste vara tydlig med om du är emot äggdonation generellt eller om du är emot anonyma donationer. Dina argument vänder ju sig uteslutande mot anonyma eller internationella donationer, men samtidigt skriver du att du är emot donationer i allmänhet. I fallet med TS var det inte alls självklart att detta gällde internationell donation, du kom in och fördömde all äggdonation baserat på ditt tyckande om internationell donation, men utan att differentiera dem emellan.

    Ditt andra stycke är dessvärre helt obegripligt. Vad syftar du på? Du frågade mig vad jag skulle tycka om jag var resultatet av äggdonation, jag svarade för att du frågade. Lite konstigt att du sen går igång på att jag inte borde ha uttalat mig om saken.

    Alltså, jag kan ju säga att jag skrivit min doktorsavhandling i ämnet men vägra redovisa både avhandlingen och källorna. Du borde väl rimligen ha tillgång till din egen uppsats?

    Och alltså nej, din liknelse med läkare är bara för korkad. Du får ju gå ut med din identitet och dina akademiska meriter om du nu ska hävda att du har nån relevant kompetens.

    Jag är rätt ointresserad av att kapa tråden ytterligare för att diskutera surrogstmödrarskap. Kan dock tänka mig att göra det i någon annan tråd om du vill starta en. Samma sak med adoption.
  • Anonym (dogma)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:03:36 följande:

    Alla är anonyma här på forumet. Du kan skrika lungorna ur dig. Fortfarande är det oetiskt att beröva någon sin identitet och lura barn vem som är ens föräldrar.

    Spelar ingen roll vad du säger. Inte för jag bryr mig nämnvärt men jag bryter inte mot någon forumregler genom att påpeka det.


    Jag citerar forumreglerna:

    "Ett forum med ordning och reda

    Var sak har sin plats. Posta inlägg och trådar där de hör hemma. Respektera diskussionsämnet och gå inte off topic på så vis att det stör diskussionen. "

    Vill du föra ett korståg mot ÄD, starta en egen tråd och sluta spamma TS tråd. Anmält igen.
  • Anonym (dogma)
    Anonym (Storfångsten) skrev 2021-04-23 20:03:36 följande:

    Alla är anonyma här på forumet. Du kan skrika lungorna ur dig. Fortfarande är det oetiskt att beröva någon sin identitet och lura barn vem som är ens föräldrar.

    Spelar ingen roll vad du säger. Inte för jag bryr mig nämnvärt men jag bryter inte mot någon forumregler genom att påpeka det.


    Jag citerar forumreglerna:

    "Ett forum med ordning och reda

    Var sak har sin plats. Posta inlägg och trådar där de hör hemma. Respektera diskussionsämnet och gå inte off topic på så vis att det stör diskussionen. "

    Vill du föra ett korståg mot ÄD, starta en egen tråd och sluta spamma TS tråd. Anmält igen.
  • Anonym (F)
    Officerskan skrev 2021-04-19 20:40:09 följande:

    Hej! Undrar om det är någon här som upplevt samma problem som vi..: är ett par, jag är 43 och min sambo är 33. Vi har försökt att få barn i ca tre år snart och aldrig lyckats bli gravida. I höstas gjorde vi två ivf i Danmark på Vitanova med mina ägg och hans spermier, båda ggr sattes två embryon in men inget tog sig. Inför tredje gången fick ja veta att våra chanser att lyckas är mellan 3-4 %. Det kändes som för dåliga odds så vi beslutade att prova med en donator. Så äntligen fick vi en donator och redan en och en halv vecka senare vart det äggutplock. Jag tyckte det var lite märkligt att dom redan börjat hennes cykel innan dom tillfrågade oss men så var det i alla fall. Dom fick ut 7 ägg varav bara tre visade tecken på befruktning. Dag två var inget av äggen av den kvaliten att de kunde frysas in så de sa att de ville vänta en dag till för att se om kvaliten blev bättre. Jag var vi det här laget otroligt besviken och skeptisk, till saken hör att de garanterar ett embryo dvs inte en blastocyst som de flesta kliniker i Sverige garanterar. Så kom nästa dag och då ringde en läkare och sa att ett ägg nu visade på tillräcklig kvalitet för att kunna frysas in. Jag är nu livrädd för att dom bara har gjort det för att inte min garanti ska gälla och att dom ska behöva hitta en ny donator till oss utan att vi behöver stå för kostnaden...

    Är det någon annan därute som fått så dåligt resultat med donator ägg?

    /Ledsenochfrustrerad


    Hej!

    Jag är ledsen att din tråd vart kapad och din fråga glömdes bort.

    Fattar att det känns lite snopet. Och jag håller med om att det var ett lite dåligt resultat. Man vill ju gärna ha lite bättre chanser än så när man redan genomgått flertalet ivfer och tagit det svåra beslutet att ge upp sina egna ägg. Håller med det som någon skrev här att man nog vill återföra blastocyster som har större chans att leda till graviditet, plus att man ju gärna vill ha några till frysen om det inte lyckas eller om man vill göra syskonförsök. Men menar du att dom fryser 3 dagars embryon?
  • Anonym (Anna Anonym)

    Mata inte trollet, folk, då bara fortsätter det! Hen sprider samma sak i olika trådar redan. Skriv inte så tröttnar hen till slut.

Svar på tråden ivf med donatorägg