• Anonym (okunnig)

    Frågor om isk

    Är det någon här som är bra på det där med sparande och isk-konton och sånt? Jag vill börja spara till mig och min ofödda dotter men känner mig helt lost. Jag skyller på att jag inte valde ekonomiprogrammet när jag började på gymnasiet 

    Frågor:
    Vad är minsta summan man kan börja med om man vill spara i isk? Jag har inte så mycket i inkomst just nu eller förmodligen på ca 5-7 år.
    Kan man månadsspara små summor, säg 100 kronor?
    Avanza eller Nordnet?
    Är Shareville en bra grej för nybörjare?
    Hur ofta borde man kolla hur det går för ens portfölj?
    Fonder, aktier eller båda? Vad är skillnaden?
    Kan man gå back, dvs bli skyldig pengar?

    Jag tror jag egentligen hade fler frågor, men jag har nog glömt dem. Men ni kanske har andra tips/saker att tänka på.

  • Svar på tråden Frågor om isk
  • Anotherone

    Några svar:

    Vad är minsta summan man kan börja med om man vill spara i isk? Jag har inte så mycket i inkomst just nu eller förmodligen på ca 5-7 år.
    Finns ingen.

    Kan man månadsspara små summor, säg 100 kronor?
    Vissa fonder kan ha en begränsning på minsta insättning. Men jag tror att tex Avanza Zero som är en rätt bred och billig (!) fond har 50kr som minimum så den kan ju funka. Eller om du hittar två fonder som har 50kr som lägsta så kan du månadsspara 100kr varav du delar upp det 50/50.

    Avanza eller Nordnet?
    Jag föredrar Avanza.

    Är Shareville en bra grej för nybörjare?
    Ingen aning, jag vet faktiskt inte vad det är.

    Hur ofta borde man kolla hur det går för ens portfölj?
    Ligger man lågt i risk så behöver man inte kolla så ofta om man inte är väldigt nyfiken då förstås. Har man valt fonder med högre risk så behöver man kanske ha lite mer koll. Om man har sparande i en fastighetsfond tex. och så går den branschen dåligt. Då kan man välja att avvakta och hoppas att det tar igen sig eller så kan man vilja flytta sina pengar. Eller om man valt en viss geografisk region som tex Kina. Men väljer man en bred globalfond kombinerat med en Sverigefond tex så har man spridit sina risker lite mer och kanske räcker det då med att kika in 2-3ggr årligen?

    Fonder, aktier eller båda? Vad är skillnaden?
    Jag föredrar fonder. Då har jag överlämnat till någon annan att välja vilka aktier som man tror på. Om jag tex har en Kinafond. Jag kanske har en stor förhoppnings till Kina som marknad men jag har INGEN ANING om vilka kinesiska bolag som går bra. Eller om jag vill satsa på läkemedelsbranschen. Då är det en fondanalytiker som har som sitt jobb att ha koll på marknaden och investera i bolag som hen tror på. 

    Aktier kostar pengar i form av courtage, en avgift som tas ut.
    Fonder kostar pengar i form av en förvaltningsavgift som kan vara låg eller hög. Generellt så ska man välja fonder med låg avgift då man annars får betala onödigt mycket. Vill man tex ha en USA-fond eller en globalfond så gör man klokt i att jämföra avkastningen med avgiften. Om jag med flit ska välja en fond med hög avgift så ska den ge mig väldigt mycket mer tillbaka än en med lägre avgift och så är inte alltid fallet.
    Om man äger aktier så har man också rätt att delta i stämman och få aktieutdelning.

    Kan man gå back, dvs bli skyldig pengar?
    Nej det kan man inte göra. Däremot om jag sätter in 1000kr den 1a januari så kanske värdet är 960kr en månad senare. Och i mars är mina 1000kr bara värda 900kr pga marknaden har gått dåligt. Sen vänder det och i juni är jag uppe på 1015kr. Och när året är slut så är mina fonder värda 1080kr. Då har jag fått 8% avkastning. Man bör se långsiktigt på fondsparande. Och anpassa risken efter hur länge man tänkt spara. I exemplet ovan hade det inte varit så kul om jag verkligen behövde mina pengar i mars pga då är värdet lägre än vad jag satte in.

    Det finns också olika spartjänster i form av robotar. Lysa är ett exempel. De är också en ISK-lösning men man väljer inte fonder utan inriktning kan man säga. Och sen är det Lysas uppsättning av variabler som fördelar ens kapital. Jag satte in mina första pengar där för ca ett år sen och de har hittills ökat drygt 18%. 

  • Seven Costanza

    Vi använder Lysa och där får man svara på frågor som de sedan analyserar för att bedöma vilken risknivå man är bekväm med, och de gör då en fördelning i procent mellan aktiefonder och räntefonder och omfördelar automatiskt. Vi har Länsförsäkringar som bank och har utöver Lysa även en del månadssparande i Länsförsäkringars egen fond Länsförsäkringar Global Indexnära. Det är alltså aktiefonder som vi har på lång sikt så det passar som barnsparande. Den är ganska billig 0,2 tror jag, och finns även på Avanza om man hellre vill ha det.

  • Anotherone
    Godisbuske skrev 2021-04-19 21:32:10 följande:
    www.avanza.se/avanza-auto.html&gclid=Cj0KCQjw1PSDBhDbARIsAPeTqrcT0jeViPi22R5T9uyfdeyEA9HiH1lJynejtRASgA94_5QaniSf10MaApW7EALw_wcB

    För bara  från 1kr i månadsspar.
    Dessvärre fel. Startsumman kan vara 1kr. Men månadsspar börjar på 100kr;

    I det sista steget får du välja hur mycket och hur ofta du vill spara. Vill du investera en summa på en gång kan du göra det från bara 1 kr. Ett månadssparande startar du för minst 100 kr.
  • Anonym (okunnig)

    Tack för era svar. Jag blev tvungen att springa iväg men jag ska läsa nu.

  • Godisbuske
    Anotherone skrev 2021-04-19 21:46:18 följande:
    Dessvärre fel. Startsumman kan vara 1kr. Men månadsspar börjar på 100kr;

    I det sista steget får du välja hur mycket och hur ofta du vill spara. Vill du investera en summa på en gång kan du göra det från bara 1 kr. Ett månadssparande startar du för minst 100 kr.
    Så kan kan det vara, jag har inga auto-fonder själv. Bara sett att det står 1kr och att dem gjort reklam för just 1kr. Typ inga ursäkter att inte kunna spara.  
  • Anotherone
    Godisbuske skrev 2021-04-20 14:57:13 följande:
    Så kan kan det vara, jag har inga auto-fonder själv. Bara sett att det står 1kr och att dem gjort reklam för just 1kr. Typ inga ursäkter att inte kunna spara.  
    Absolut inte, det håller jag med om.
  • Skogshuggaren
    Anonym (okunnig) skrev 2021-04-19 20:42:08 följande:
    Fonder, aktier eller båda? Vad är skillnaden?
    Kan man gå back, dvs bli skyldig pengar?
    Fonder är för det mesta också aktier, fast många olika (=bättre riskspridning). Som nybörjare rekommenderar jag fonder framför enskilda aktier.

    Man kan inte bli skyldig pengar, men i värsta fall kan alla ens pengar gå upp i rök. Risken för det är väldigt liten, men man får vara beredd på att ens besparingar krymper ibland när börsen går ner.

    Tänk på att skatten på ISK betalas i efterhand vid deklarationen.
Svar på tråden Frågor om isk