• Anonym (Orolig mamma)

Bror, syster, bror = dåligt

Jag har precis fått reda på att vi väntar en liten pojke som blir vårt tredje barn. Har varit helt övertygad om att det är en tjej och är o chock. Har en son på 6 år och en dotter på 4 år. Jag har en uppfattning av att olikkönade syskonrelationen fungerar sämre och även så syskonrelationen med stor åldersskillnad. Jag är nu orolig att mina barn inte kommer få bra relationer i ett långsiktigt perspektiv och att de inte kommer komma överens samt vara ensamma. Är det någon som har den här konstellationen av syskon antingen egna barn eller som eget syskon? Kan ni berätta lite hur ni upplever det för att lugna en orolig mamma?

• Svar på tråden Bror, syster, bror = dåligt
  • cosinus

Finns för och nackdelar med allt.

Jag har flicka, pojke, pojke, flicka och upplever eg inte att relationen hänger på könet. Däremot har killarna som ibland delar kompisar sina ups and downs när de både ska vara syskon och kompisar i olika konstellationer. Det går väl sådär kan man väl säga.

Hos oss har nummer 1 och 2 riktigt bra relation och även 1 och 3, 2 och 3 (som ju då är killarna) har en upp-och-ner-relation men jag skulle säga att både nummer 2 och nummer 3 funkar bättre med 1an än vad de gör med varandra. 3 och 4 funkar också väldigt bra ihop och har eg alltid gjort. 3 har tidigare gärna varit med och lekt/hängt när 4 haft kompisar över och det är han fortfarande ibland.

Åldersskillnaden har eg inte varit något större problem hos oss tidigare (6 år mellan äldsta och yngsta som för er) men nu när de två äldsta är i tonåren och yngsta inte är det så stör de sig till vansinne på hennes kompisar. Acceptansen för barnsligt trams är som bortblåst. 

Själv har jag en bror som är lite drygt 10 år yngre än mig. Vi hade ju eg inget med varandra att göra under uppväxten men har en bra relation idag. Så även om man inte delar samma intressen under uppväxten så kan man ha stor glädje av varandra när man blir vuxna och den yngre hinner ifatt.

• Mrs Moneybags

4 år är väl inte så stor åldersskillnad?

Vi är bror-syster-bror-syster och har alltid haft väldigt roligt tillsammans. Jag är yngsta systern och har fin och nära kontakt med alla mina syskon. Har inte tänkt att det skulle vara så stor skillnad på systern och mina bröder. Det är klart, med syrran blir det mer shoppa, äta lunch och såna saker, men själva samtalen är desamma och lika djupa med bröderna. 

Det blir full rulle med tre barn! Grattis!

• Mrs Moneybags

Kanske ska tillägga att mina bröder slogs i princip dagligen tills de flyttade hemifrån. Sedan blev de på något magiskt sätt bästa vänner och är så än idag...

• Anonym (M)

Varför tror du så? 
    Jag har en äldre syrra och en yngre sladdis(syrra) och det har inte varit några problem. De flesta syskon bråkar en del så länge de bor hemma men det slutar när man flyttar hemifrån och inte tär på varandra på samma sätt. 
    Jag tror ärligt talat olika kön och stor ålderskillnad kan fungera bättre eftersom man inte konkurrerar med varandra på samma sätt. 

• Anonym (Well)

Det beror ju snarare på personligheter än på kön.

Jag har 11 månader (japp, ni läste rätt) mellan mig och min äldre syrra och 4 år och 11 månader mellan mig och min yngre bror och jag både var och är min bror närmre (jag är själv tjej).

Har alltid varit väldigt olik min syster, men jag och brorsan har alltid klickat.

• Anonym (Orolig mamma)

Tack alla ni för fina exempel och svar! Åldersskillnaden kopplar jag nog till min egen relation med min 8 år yngre syster och i min omgivning finns nästintill samkönade syskonkonstellationer och någon icke fungerade syskonrelation för syskon med olika kön. Detta har nog satt igång min oro men att få höra era fina exempel lugnar mig och det är nog som många av er säger mer om personligheter som klickar samt hur vi som föräldrar kommer göra för att de ska vårda sin syskonrelation så den blir fin när dem är äldre.

Jag hör gärna fler exempel från dem som har!

• Anonym (Bra kontakt)

Min 6 år yngre syster är en av mina bästa vänner. Vi åker utomlands tillsammans med våra respektive (när vi var yngre åkte vi själva) vi träffas och fikar, äter middag och umgås regelbundet. Jag är min 3 år yngre bror har också fin kontakt men den ser annorlunda ut eftersom han har autism och är utvecklingstörd. 

En av mina närmsta vänner står väldigt nära sin 4 år äldre storebror de pratar varje vecka och ses ofta. 

Relationen mellan dina barn kan bli jättebra, det handlas mest om personkemi. 

• Anonym (Britt)

Har pojke flicka pojke flicka. Dom tre första inom 3,5år. Den yngsta 8 år efter den yngsta i gruppen. Nu är alla vuxna. Har ingen som helst betydelse, alla mina fungerat jättebra ihop både som små o även nu. Umgås med resp flick- och pojkvänner vilket e jättekul. Yngsta flickan o yngsta pojken (som då har 8års skillnad) har jämt kommit jättebra överens o än 7dag spelar dom fotboll tillsammans. Han skötte o lekte mest med henne då hon var liten. Kommer bli hur bra som helst.

• Anonym (xxx)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2021-04-21 09:41:41 följande:

Jag har precis fått reda på att vi väntar en liten pojke som blir vårt tredje barn. Har varit helt övertygad om att det är en tjej och är o chock. Har en son på 6 år och en dotter på 4 år. Jag har en uppfattning av att olikkönade syskonrelationen fungerar sämre och även så syskonrelationen med stor åldersskillnad. Jag är nu orolig att mina barn inte kommer få bra relationer i ett långsiktigt perspektiv och att de inte kommer komma överens samt vara ensamma. Är det någon som har den här konstellationen av syskon antingen egna barn eller som eget syskon? Kan ni berätta lite hur ni upplever det för att lugna en orolig mamma?

Varför skaffar du ett till barn om det är så dåligt? 

Ni har själva valt detta, och nu klagar du?
  • Anonym (3-barnsmamma)

Vi har flicka (8) pojke (6) och pojke (1) de två äldsta har en jättefin och bra relation (än så länge) även om de såklart bråkar ibland. De har även en fin relation till lillebror. Jag ser inte könet eller ålder utan som andra säger är det personkemin som spelar in. Jag hoppas att alla tre kommer ha en fin relation genom hela livet.

Jag har många syskon sju systrar och en bror. Jag har haft olika relationer med olika beroende på vilje. Fas i livet man varit i. Nu är vi alla vuxna och jag har mest kontakt med 6 år äldre syster, 2 år yngre syster samt 9 år yngre bror. Kanske har det spelar in att jag och äldre fick barn samtidigt och sen fick jag vår yngsta samtidigt som de andra.

• Anonym (eee)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2021-04-21 09:41:41 följande:

Man kan aldrig veta hur det blir. Mina bonusar är just kille, tjej, kille. Inga problem alls (de är tonåringar nu). De två yngsta hänger mycket med varann och har alltid gjort och det är 2 år mellan dessa. 

Själv är jag uppvuxen i en skara av kille, kille, tjej, tjej - vi har inte speciellt mycket kontakt alls, i någon kombination. När vi växte upp var vi ofta uppdelade 2 och 2, men mest pga ålder eftersom det är ett hopp mellan 2:an och 3:an. 
  • Anonym (Googla birth order)

Jag gick i High School ett år och gjorde ett slags specialarbete inom psykologi som handlade om syskonrelationen och hur det påverkar individen (generellt) att vara ensambarn, äldst etc. Vad jag minns, det här var många år sedan, fanns det då ingen forskning som visade att syskonrelationer påverkas av åldersskillnad + kön mellan syskonen som du är rädd för. Googla som sagt birth order, kanske med tillägg sex så hittar du säkert nyare uppgifter. (Syskon heter siblings)

Själv slogs jag med min lillasyster ca 2,5 år yngre men när vi flyttat hemifrån blev vi jättebra kompisar.

Svar på tråden Bror, syster, bror = dåligt