Inlägg från: Cissi40 |Visa alla inlägg
  • Cissi40

Moderna familjen ekonomi

Nu kanske jag är helt ute och cyklar här, jag är inte helt hundra på vad efterlevandepension faktiskt är. Men som jag har tolkat det så är det väl ersättning för försörjning också? Mamman kan inte bidra till barnets försörjning längre, så efterlevandepensionen ska täcka upp det. Arvet efter mamman har väl redan fördelats när hon gick bort, så det har ju barnet redan fått (eller du som man till din fru)?

Jag har alltid trott att efterlevandepension är för att täcka upp försörjningen för barnet när en person blir lämnad ensam för att den andra personen går bort. Nu har du träffat en ny person och ni är två som bidrar till försörjningen och behöver inte pengarna på det viset, men annars skulle jag tänka att ni faktiskt kan använda pengarna under barnets uppväxt, om det behövs för försörjningen av barnet.

• Cissi40

Det är nog viktigt att inte blanda ihop begreppen. Många i tråden svarar som om det varit ett arv från mamman, "mammas pengar", "barnets pengar", men det TS frågar om är ju efterlevandepensionen. Ja, den står kanske i barnets namn, men det är ju inga pengar som mamman lämnat efter sig som barnet ska ärva (i juridisk mening). Man kan väl jämföra det med att man har haft en försäkring som ska utfalla om något händer. Nu har detta hänt, mamman har gått bort, och pengarna faller då ut för att underlätta försörjningen av barnet tills barnet fyller 18 år/slutar gymnasiet (antar jag). 500 000 kr (som växer till 800 000 kr) låter som mycket pengar på en gång, men om man tänker att man ska försörja ett barn på det i 18 år (minus tiden mamman levde så klart) så är det inte så mycket pengar längre.

Nu klarar pappan av att försörja barnet utan dessa pengar (med hjälp av ny fru?), och de blir "liggande" i en fond. Jag tycker inte att det är så enkelt som att det är "barnets pengar". Hur mycket har fru nr 2 bidragit till försörjning av barn nr 1? Det går självklart inte att veta exakt. På något vis skulle ändå "hushållet" ha haft mer pengar kvar (kunnat spara mer till de andra barnen?) om man använt efterlevandepensionen till barn nr 1:s försörjning under uppväxten. Jag vet inte vad jag skulle göra i motsvarande situation, jag tycker inte att det är självklart. På något vis måste ändå familjen hitta en lösning som känns bra för alla. 

Svar på tråden Moderna familjen ekonomi