Inlägg från: Aniiee |Visa alla inlägg
  • Aniiee

Moderna familjen ekonomi

Cissi40 skrev 2021-04-22 12:20:06 följande:

Nu kanske jag är helt ute och cyklar här, jag är inte helt hundra på vad efterlevandepension faktiskt är. Men som jag har tolkat det så är det väl ersättning för försörjning också? Mamman kan inte bidra till barnets försörjning längre, så efterlevandepensionen ska täcka upp det. Arvet efter mamman har väl redan fördelats när hon gick bort, så det har ju barnet redan fått (eller du som man till din fru)?

Jag har alltid trott att efterlevandepension är för att täcka upp försörjningen för barnet när en person blir lämnad ensam för att den andra personen går bort. Nu har du träffat en ny person och ni är två som bidrar till försörjningen och behöver inte pengarna på det viset, men annars skulle jag tänka att ni faktiskt kan använda pengarna under barnets uppväxt, om det behövs för försörjningen av barnet.

Du är inte ett dugg ute och cyklar utan har helt rätt. Efterlevandepension är tänkt för att hjälpa till med försörjning efter en förälder eller maka/e går bort. Ett barn kan få barnpension eller efterlevandestöd.

k
    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Moderna familjen ekonomi