• Qxlkdr

    Hur länge har man njursten/njurgrus?

    Jag fick ett njurstensanfall för exakt en vecka sedan. Sprang runt mellan soffan, hallen och köket. Liggandes, ståendes osv. Började kallsvettas av smärtan. Hade ont i magen (till höger om naveln) och till höger om ryggraden.

    Kvällen innan började jag kissa lite blod, så bokade ett besök på vårdcentralen, men avbokade det dagen efter då jag fick åka in till akuten. Väl där fick jag göra blodprov och urinprov. Urinet visade då lite blod. Blodprovet var ok så läkarna var ganska säkra på att det var njursten. Fick en Voltaren-spruta och recept för Voltaren-suppar som jag gått på sedan dess. Dessa är obekväma att ta, men väldigt effektiva. Lindrar smärtan på bara 10-15 minuter. Ibland 5 minuter men kanske mest är psykologiskt då. =)

    Har även fått en kallelse till röntgen, som blir strax över 2 veckor från när jag åkte in akut, så lite över en vecka kvar. Men läkarna sa att det är normalt att man kissar blod, kan även se ut som att man kissar helt rent blod.

    Men frågan är, hur länge har man njursten? Någon med erfarenhet? Läkaren så allt från 5 dagar till 2-3 veckor. Har inte haft så ont i magen (till höger om naveln) sedan anfallet, men har ont i ryggen mellan varven och kissar lite blod då och då. Det har som sagt gått en vecka nu. Vid två tillfällen har jag klarat mig i strax över 24 timmar utan att behöva ta suppar. De två senaste dagar har jag fått ett annat symtom, att ständigt vara kissnödig, vilket jag läst är vanligt vid både UVI och njursten/njurgrus. Börjar bli lite trött på att det gör ont på samma ställe vid varje mini-anfall. Till 95% av gångerna är det alltid ryggen, till höger om ryggraden. Känns ju som att om stenen/gruset skall ut av sig själv så borde det smärtan förflytta sig? Någon som vet hur det fungerar, eller har egen erfarenhet? Två som jag pratat med (ena är mig egna far) har haft det 2-3 gånger men aldrig kissat ut någon sten, eller iaf inte märkt det.

    Står också att jag bara får ta 3 st suppar per dag. Har än så länge inte överskridit det. Brukar klara mig 1-2 st och en dålig dag blir det 3 st + 1g Alvedon. Men jag antar att det inte heller är hela världen om man får i sig 4 st på en dag heller? Dessa skulle ju vara snälla mot kroppen har jag hart.

    Tack på förhand. =)

  • Svar på tråden Hur länge har man njursten/njurgrus?
  • lövet2

    Det är ju inget bra tecken att smärtan inte flyttar sig. Det tyder på att stenen sitter fast.

    Mitt kortaste anfall var på 5-6 timmar. Det längsta "vanliga" anfallet var på ca 2 veckor. Då var stenen stilla och inte så smärtsam under några timmar eller någon dag, och så tog smärtan i ordentligt när stenen flyttade sig. När den kom till blåsan blev jag nästan smärtfri, tills den då skulle ut förstås.

    Mitt värsta anfall var när stenen var för stor för att röra sig. Jag hade ont på samma ställe i runt 10 dagar. Då varierade det mellan en stillsam molande värk och smärta som strålade mot blåsan. Så fick jag feber och blev helt matt, och då lade de in mig på sjukhus och gjorde en röntgen. Stenen var stor och satt fast, så de var beredda att operera. Men först prövade de starkare mediciner, och faktiskt så släppte stenen då efter några dagar.

  • Qxlkdr

    Hej

    Tack för ditt svar. Jag har ju bara haft ont i 3 veckor nu. De senaste dagarna har jag haft de starka smärtorna på samma ställe, sidan av ryggraden. Kan dock känna att det ibland går över till smärta i magen, eller strålar ned mot pungen. Man har ju lite molande värk eller ömhet nästan hela tiden. Fast när det kommer ett mini-anfall så tycker jag att det är vid sidan av ryggen det gör ont. Är dock svårt att veta exakt vart.

    Tycker det verkar konstigt men ändå inte att ha ont på samma ställe. Låt oss säga att stenen flyttar sig sakta sakta, då det kan ta några veckor. Då tror jag inte man känner att smärtan flyttar på sig? Eller man upplever iaf inte att smärtan flyttar på sig. Har ju inte heller problem att tömma blåsan, mer än att man känner sig kissnödig lite hela tiden. Har även IBS så molande smärtor är inget direkt ovanligt. Just precis nu i skrivande stund fick jag lite värk ner mot bäckenet eller ryggslutet istället men gick över på typ 20 sekunder. Är främst de lite mer allvarligare smärtorna (mini-anfall) som jag upplever är på samma ställe/region.

    Detta är första gången jag har njursten/njurgrus. Hade ju varit väldigt förvånad om det är en jättestor sten som de får spräcka med ljudvåg. Läkaren på akuten sa att man kunde ha ont i allt från 5 dagar till 2-3 veckor. Är det konstigt att man efter bara en vecka upplever smärtan på samma ställe, eller iaf runt samma ställe? Är väldigt svårt att avgöra då man inte kan trycka vid ryggen för att känna exakt vart den kommer ifrån. Kanske bara försöker prata bort mig själv nu. ????

  • Qxlkdr

    Men hur kände du skillnad på när det gjorde ont vid njuren kontra urinledaren? Eller hur kändes smärtan, skillnader?

  • lövet2
    Qxlkdr skrev 2021-04-21 12:51:28 följande:
    Men hur kände du skillnad på när det gjorde ont vid njuren kontra urinledaren? Eller hur kändes smärtan, skillnader?
    Väldigt svårt att beskriva. När stenen rör sig, då ilar det. Som när tandläkaren borrar i en tand. Det blir en smärta som strålar ända ner i urinledaren, och den smärtan pulserar. En otrolig smärta så man drar efter andan, så går det över, och så efter en liten stund kommer smärtan igen.
    När stenen sitter fast där uppe vid njuren, så känns det mer som att jag har sträckt mig i sidan eller ryggen. Som muskelsmärtor nästan, fast det blir inte värre om jag gör olika rörelser. Det värker lite hela tiden, och så värker det mer stundtals.
  • lövet2
    Qxlkdr skrev 2021-04-21 12:44:02 följande:
    Hej
    Detta är första gången jag har njursten/njurgrus.
    Jag har haft med 1-2 års mellanrum sedan jag var 16 år. Varannan gång på höger sida och varannan gång vänster.
  • Qxlkdr
    lövet2 skrev 2021-04-21 12:16:15 följande:

    Men först prövade de starkare mediciner, och faktiskt så släppte stenen då efter några dagar.


    Antar att du fick typ läkemedel som vidgar urinledaren osv? Gjorde inte detta ännu mer ont att hantera när den väl började röra på sig? Är inte risken väldigt stor att den fastnar i urinledaren då istället? 


    lövet2 skrev 2021-04-21 13:00:16 följande:
    En otrolig smärta så man drar efter andan, så går det över, och så efter en liten stund kommer smärtan igen.

    Hur lång är denna process och när börjar den från att man börjar få ont?


    lövet2 skrev 2021-04-21 13:00:16 följande:
    När stenen sitter fast där uppe vid njuren, så känns det mer som att jag har sträckt mig i sidan eller ryggen. Som muskelsmärtor nästan, fast det blir inte värre om jag gör olika rörelser. Det värker lite hela tiden, och så värker det mer stundtals.

    Det är ungefär så här jag upplever det idag? Kan gå i över 24 timmar innan jag får ett mini-anfall igen. Igår t.ex. var en bra dag, men sedan vaknade jag 06 idag och fick ta en supp.

    Men du menar på att man inte bör ha ont på samma ställe mer än några dagar innan smörtan förflyttar sig?

    Får inte riktigt ihop detta med varför läkaren säger att det kan ta 2-3 veckor.

    Lider dock med dig som får njursten så ofta sedan 16 års ålder. :(

    Jag är 29 år och detta är första gången jag får njursten. Nu t.ex. har jag inte ont i ryggen (som känns som väldigt intensiv sträckning). Nu har jag istället lite molande värk i sidan, dock inte tillräckligt för att ta en supp.

    Vet du hur det fungerar efter röntgen? Hur snabbt (hur många dagar) tar det innan man får behandling, via t.ex. att spräcka stenen med en ljudvåg?

  • Qxlkdr

    Om man tittar på nedan bild så ser man ju vart allt sitter:
    medibas.se/imagevault/publishedmedia/y0tj2sojxjro7f1p1zut/9383-6-id518-nyrer-urinveje.jpg

    Njurarna skyddas ju devis av revbenen och så högt upp tycker jag inte att jag får ont.

    Om jag trycker där jag tycker att jag får ont när jag får ett mini-anfall så är det ju precis ovanför höftbenet/tarmbenet. Nästan typ precis där pilen är på bilden för "Urinledare". Om jag trycker bara 2-3 cm nedanför där det gör ont så trycker jag direkt på höftbenet/tarmbenet.

    Fast å andra sidan kanske man bara inbillar sig. Är ju inte så långt avstånd mellan njuren och 
    höftbenet/tarmbenet.

  • Qxlkdr
    Qxlkdr skrev 2021-04-21 12:44:02 följande:

    Jag har ju bara haft ont i 3 veckor nu.


    Ledsen för allt spam. Såg nu att jag skrivit helt fel. Har haft besvären i EN (1) vecka, inte TRE som jag hade skrivit. Var på akuten 14 april så har bara haft ont i en vecka. Sedan har jag under denna veckan haft två tillfällen på strax över 24h utan någon smärta alls, eller iaf inte tillräckligt för att ta en supp.
  • lövet2

    När jag tittar på bilden du länkar till, så inser jag en sak. Jag är ju ingen läkare utan en van njurstenspatient, och jag har aldrig tänkt på tidigare, att män tydligen har sina njurar lite högre upp än kvinnor. Nåja, njurstenarna beter sig antagligen ungefär likadant.

    Varje njursten är unik och varje människa också. Det går inte att säga exakt hur en njursten ska bete sig, hur ont den ska göra eller hur fort det ska gå. Är den 3 mm eller 0,5 mm? Hur kantig är den? Var sitter den? Har du någon liten medfödd förträngning på vägen? För mig gör det ont i sidan precis i jämnhöjd med naveln. Det gör ont mer bakåt än framåt och det strålar snett nedåt.

    Du frågade om medicinerna. Jag har ingen aning om hur de kändes. De pumpade i mig så mycket mediciner och jag var så eländigt sjuk, så jag minns inget från de dygnen.

  • Qxlkdr

    Men det är precis som du beskriver. För mig gör det ont i navelhöjd men på ryggsidan.

    Var just därför jag undrade varför det primärt sätt gör ont just där? :(

    Visst, jag kan få strålande värk ner mot svanken och även ner mot pungen ibland. Fast när jag väl behöver ta antingen en supp eller Alvedon så är det värk i navelhöjd. Var därför jag blev lite fundersam att jag inte känner större skillnad på vart det gör ont. Iofs har det bara gått en vecka idag sedan jag var på akuten. Men är det lång tid utan förflyttning av smärtan eller normalt? No idea, därav detta inlägg. :)

    Stort tack igen för att jag kan bolla lite med dig. Verkar inte finnas någon information alls kring hur länge. Fick bara som sagt 5 dagar till 2-3 veckor av läkaren som förslag. Förstår att det inte går att säga då det är väldigt individuellt, men är mer ute efter folks egna erfarenheter kring ämnet.

    Löste någonstans att sten kontra grus gör lika ont. Kan det stämma tro?

  • lövet2
    Qxlkdr skrev 2021-04-21 22:28:57 följande:
    Löste någonstans att sten kontra grus gör lika ont. Kan det stämma tro?
    Det är samma sak. Bara storleken som skiljer. Jag har fått ut stenar på mindre än 1 mm, som gjort ondare än den jag hade på 5 mm.

    Det du måste göra är att påminna dem. Ring din vårdcentral. Påminn om att du har en njursten, och nu har den suttit fast i X antal dygn. Berätta om du kanske inte kan jobba eller äta/sova/fungera. Tala om i fall du börjar få symptom på UVI. Mitt i en pandemi glömmer de bort dig, för du har en vanlig jäkla njursten.

    Viktigast av allt: KOLLA FEBERN FLERA GÅNGER OM DAGEN!!! 9 gånger av 10 kan stenen komma ut till slut. Den 10:e gången kommer den inte ut. Då kan det bli en infektion som slår ut hela kroppen. Feber är det första tecknet. Får du feber så åker du till akuten.
  • Qxlkdr

    Tack för alla tips. Men då tycker du kanske inte det är så ovanligt att ha ont på ungefär samma ställe i en vecka? Haha, just nu har det flyttat sig från ryggen till sidan, men runt navelhöjd eller kanske någon cm nedanför. Svårt att säga. Kollar febern typ 3-4 gånger per dag. Brukar ligga på 37-37.1 men har legat på 36.5 i några timmar nu. Iofs har vi bara en skiten örontermometer som pendlar lite. Men den stämde med samma temperatur som jag fick på akuten. Kollade innan jag åkte in. Tack för hjälpen!

  • Qxlkdr

    Nu kan jag äntligen besvara min egen fråga.

    Fick åka in till akuten efter ett njurstensanfall. Fick en Voltaren-spruta och recept på suppar. Dessa suppar fick jag gå på i 10 dagar. Tog 2-3 st/dag. Under dessa 10 dagar var det 2 dagar som jag hade lite ont, eller att det hugger till, men behövde inte gå på suppar. Någon dag räckte det med en supp när det kom ett sådant mini-anfall. Alltså att det började göra ont i ryggen och blev bara värre och värre utan att gå över.

    2 veckor + 2 dagar efter njurstensanfallet fick jag göra en röntgen och några timmar senare även en cystoskopi. Fick svar vid cystoskopin av läkaren som då hade kollat på röntgenbilderna att jag hade en 3 mm stor sten som nu satt precis vid mynningen till urinblåsan. Så den hade redan vandrat från njuren och var nästan framme i blåsan. På denna tid hade jag inte känt någon värk på andra platser utan det var alltid ryggen eller till höger om naveln.

    Fick ett läkemedel som skulle vidga urinrören lite. Vad jag fattar det som så användes detta läkemedel till folk med för stor prostata, men fungerade lika bra till folk med njursten. Röntgen och cystoskopi gjorde jag en fredag. Onsdagen därefter kissade jag ut en 3 mm * 4 mm stor sten. Kan säga att det kändes inget när jag kissade ut den. Kände bara att "där kom det ut något som inte var kiss", men gjorde varken ont eller sved.

    Så allt som allt hade jag problem med njursten i exakt 3 veckor. Från njurstensanfallet, ~10 dagar med suppar till att jag kissade ut stenen 5 dagar efter röntgen och cystoskopin.

    Njurstensanfallet var helt klart värst. Sedan var det väldigt jobbigt att ha ont i 10 dagar. Det som var mest jobbigt eller irriterande var att jag efter dessa 10 dagar med suppar hade en känsla av att vara kissnödig hela tiden. Det var typ som att det stack till i ollonet och fick då känslan av att jag behövde gå på toaletten. Under denna tid så sved det lite när man kissade, men inget farligt. Vem som helst hade klarat den lilla smärtan.

    Cystoskopin gjorde inte ont och tog typ bara 2-3 minuter allt som allt. Kan nog hålla med om (som vissa säger i andra trådar) att ett besök hos tandläkaren är värre. Gjorde inte heller ont att kissa efter. Så det behöver man inte vara orolig över.

Svar på tråden Hur länge har man njursten/njurgrus?