Anonym (jaha) skrev 2021-04-22 16:48:35 följande:
Jo, om man tänker på vad som står på spel, eran relation och era barns trygghet så känns ju några samtal med en psykolog eller terapeut som ett ganska litet pris att betala. Om de samtalen sen i sin tur leder till att det finns brister i ert förhållande som ni behöver reda ut du och din man så är det ju oxå bra för då kanske detta var en varningssignal om att allt inte står rätt till... eller så kan det vara tvärtom att du nedvärderar ditt förhållande och partner när du jämför det med din fantasi (för jämför gör du, inte nödvändigtvis medvetet men garanterat omedvetet)
Om du å ena sidan har ett "fantasiförhållande/förälskelse" som på alla sätt är prefekt och idealiserad som fantasier ofta är... och å andra sidan har ett förhållande med brister och alla vardagens måsten och tråkigheter så är det ju klart att det senare kommer framstå som himla trist i jämförelse. Tänk såhär..du har en gammal volvo som funkar som det ska och tar dig dit du ska... rätt vad det är får du syn på en ferrari och börjar fantisera om hur häftigt det skulle vara att glida fram i en ferrari istället... det är väl klart att din gamla volvo kommer kännas tråkig i jämförelse även om du rent rationellt vet att du aldrig kommer ha råd med ferrarin?
Känslor är ju inte alltid rationella, men de påverkar ändå vårt mående i ganska mycket. Och de påverkar även våra relationer till andra människor. Hur vi förhåller oss till andra avgörs ju ganska mycket av vad vi känner för dem. Tid och känslor är heller inte oändliga, det du ger till den ena tar du från den andra, all den tid, energi och engagemang du ägnar åt ditt din fantasi är tid, energi och engagemang som försvinner från ditt förhållande och det är nog snarare det som i praktiken kommer påverka ert förhållande men även hur ditt förhållande känns och upplevs. Du kanske börjar irritera dig på småsaker i ditt förhållande och din partner som du inte brytt dig om förut, att du börjar "upptäcka" fel hos din partner som du inte brytt dig om förut... (tänk om han kunde vara som fantasipartnern som känns så perfekt på alla sätt).. i början är det kanske inget större problem, men ju fler fel och irritationsmoment och fel du hittar desto mer kommer missnöjet öka, och ju mer det ökar desto större kommer gapet mellan dig och din man bli. Din förälskelse kan bli en växande kil mellan dig och din man.
Förstår du vad jag menar?
Jag förstår.
Jag kommer inte göra slut imorgon och är inte impulsiv på att fatta stora beslut.
Men tror jag skulle var för feg egentligen att berätta för läkare, psykolog osv.
Tror jag är kvar i situationen lite till. Är den inte över på 1 månad så tar jag tag i det.
Efter funderande med mig själv undrar jag som jag har ett stort behov av att bli sedd just nu.