Inlägg från: Anonym (Hello) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hello)

Stört kär i en skådespelare

Hej...

Har fått sånt problem.

Är sambo och har 2 barn. Jag har typ i 3 månader varit stört kär och förälskad i en skådespelare. Jag kan verkligen allt om honom och har blivit helt besatt.

Egentligen började det för ca 6 månader men kunde tygla mina känslor mer. Idag är jag galen.

Jag har verkligen försökt att svartmåla, avdramatisera, hitta fel med honom. Men det går inte. Han är i mina tankar 24/7. Jag går omkring och fnittrar och hittar på historier i huvudet om hur vi träffas osv. Nya historier hela tiden. Livlig fantasi har jag. För att inte tala om när vi har sex. Hela jag har förändrats och min sambo märker att det är något. Har blivit väldigt kylig mot honom. Har också funderat på att göra slut. Men tänker att det här kanske försvinner snart, att jag fått nån psykos eller något, men det går ju för fan aldrig över!!!

Måste jag gå till en psykolog eller var är fel på mig?

Jag känner inte människan och är kär i en illusion av honom. Och nånstans spelar det ingen roll hur han är, är kär ändå. Totalt rubbad.

Hjälp för faaaaan!!!

• Svar på tråden Stört kär i en skådespelare
  • Anonym (Hello)

Någon!?

• Anonym (Hello)
    Anonym (J) skrev 2021-04-21 18:00:40 följande:

Det är inte kärlek utan erotomani som är en typ av vanföreställning.

Sök hjälp.

Åhå herregud. Då är jag galen. Dock går tankarna på om jag känner mig fast och isolerad med min sambo och min hjärna spökar därför????
  • Anonym (Hello)
    Anonym (Anonym) skrev 2021-04-21 18:04:11 följande:

Inget fel alls. Däremot kan du ju se fram emot en hel del sköna stunder med dig själv och honom i tankarna ;)

Nä, det är ju så fantastiskt. Nykära känslor och allt som kommer. Men det tar upp all min tankeverksamhet 24/7.............. kan verkligen inte tänka på annat.
  • Anonym (Hello)
    Anonym (Drabbad) skrev 2021-04-21 18:28:47 följande:

Detta är inte särskilt ovanligt. Hela idolkulturen bygger på sådana typer av vansföreställningar eller illusionsförälskelser som kanske vanligen drabbar unga kvinnor än män. Fast dyrkan förekommer också bland män dock inte i lika personlig, objektifierad form på så sätt att de drabbar dem känslomässigt.

Jag har erfarit flera gånger, även i vuxen ålder och det är en slags flykt tror jag många gånger. Man kan bli helt uppslukad och det är ett lidande som helt påminner om stark förälskelse trots att det inte är ömsesidigt eller verkligt. Så länge man kan skilja på dröm och verklighet och inte tappar greppet om sin vardag och sina vanliga relationer är det väl en gåva att kunna känna som du.

Förr eller senare rinner det ut, som det gjort för mig, men det tar fart igen i någon ny förmodligen. Tror jag varit förälskad i någon hela mitt liv och ibland flera.

Det är bara att njuta men var medveten om att det kan såra din man, så håll det för dig själv. Risken är att andra bara föraktar en och inte förstår alls!

Vad skönt att höra. Samtidigt som jag älskar att tänka på mina historier så är det ett lidande som du säger, för det tar upp 90% av allt tänkande. Sysslor hamnar efter för jag är så uppslukad. Och näst till sorgsen för att jag kan förstå att jag inte ens kommer få utbyta några vokaler med denna snubbe någonsin i mitt liv. Jag vill bara att han ska se mig, en gång. Jag tror påriktigt att han skulle besvara mig med något. Och om han inte gjorde så skulle det kännas så otroligt skönt för då skulle jag nog släppa han direkt. Jag är mer kär i kärleken och spänningen. Och så länge jag tror att den ?finns? så lever drömmarna kvar. Men ja, jag är medveten om dröm och verklighet. Men väljer drömmen före verkligheten just nu. Ibland blir den så påtaglig att när jag är ute och promenerar så måste jag verkligen hejda och stoppa mig själv för att le/skratta eller leva ut något. Då blir jag lite rädd för att andra ska se mig, men tänker typ att dom kanske tror att jag pratar med någon i tele eller lyssnar på en podd....
  • Anonym (Hello)
    Anonym (Är samma) skrev 2021-04-21 19:12:04 följande:

Tror nog att det är super vanligt. Jag själv kan kära ner mig en en skådespelare då och då. Skulle inte säga störtkär, men ändå känna en massa känslor för honom och precis som du, gå runt och fantisera hur man möter personen för första gången eller andra interaktioner. Hjälper ju inte att man ibland drömmer om personen och då blir man ju lite kär ännu en gång, haha.

Tycker det är okej, så länge man inte låter det gå ut över relationen.

Okej. Men jag börjar tänka om jag ens är på rätt plats i livet just nu. Längtar till att känna dom här känslorna besvarade av någon, helst han. Det har blivit nästan som en uppenbarelse, drog och besatthet av att jag vill ha någon som ser ut som han. Insett att jag inte attraheras av min kille. Vårt sex är endast hans vilja hur han vill ha det.

Börjar fundera på att vara otrogen kanske. Känner mig rätt så gränslös.
  • Anonym (Hello)
    Mimosa86 skrev 2021-04-21 19:59:07 följande:

Hmmm. Är du verkligen kär i honom eller är detta en desperat flykt ifrån verkligheten och vardagen och han liksom gestaltar det?

Mår du bra och är nöjd med livet och relationen eller behöver du dessa dagdrömmar för att pigga upp digsjälv?

Tror säkert en flykt... ja definitivt behöver dom för att ens känna. Innan var jag näst till likgiltig. Nu har jag blivit besatt och skrattar högt för mig själv när jag är hemma i timmar för har så satans roligt i skallen. Skulle se helt galet ut om någon såg mig.

Därför undrar jag om jag ska traska vidare i livet. Eller om jag bara fått en tillfällig ?psykos? som snart går över. Vill ju inte ångra sig om man gör slut och har barn ... hehe
  • Anonym (Hello)
    Anonym (jaha) skrev 2021-04-22 13:34:56 följande:

Ja, som sagt, det kommer påverka ditt förhållande förr eller senare, det har det ju redan gjort.

En klassisk effekt av att bli förälskad i någon annan är just det du beskriver, du börjar leta fel i din nuvarande relation, tappar känslorna och attraktionen för din partner eftersom du medvetet eller omedvetet jämför din verkliga relation med din fantasirelation. Och det är ju klart att ingen relation i välden kommer kunna mäta sig med en fantasirelation med en fantasiperson som du idealiserar i det absurda. Det som tidigare varit helt ok blir helt plötsligt värdelöst, lamt, tråkigt i skuggan av den nya "relationen/partnern".

Fast problemet är att inget av det vi säger här kommer gå in, så jag tycker absolut att du borde prata med någon professionell om detta innan det sabbar ditt förhållande på riktigt. Det kan ju hända att din förälskelse är en produkt av missnöje över din relation.. OBS! KAN vara så inte måste vara så, det kan lika gärna vara tvärtom att du nedvärderar din relation och din partner pga din förälskelse. Men det är något som förmodligen kommer komma upp i samtalen.

Vore ju jävligt synd om era barn om de mister sin trygghet och halva tiden med föräldrarna bara för en fantasi? Kan ju bli svårt att förklara det för dem senare att mamma och pappa skildes för att mamma vart kär i en skådis...

Ja kanske måste t tag i det. Men måste nästan förtydliga att historierna endast handlar om absurda möten med denna person. Det är egentligen ingen relation vi har. Och jag är nästan mer besatt av det absurda för att få ett lyckorus i skallen. Jag spelar nästan en komiker i huvudet. Drar skämt och så som jag skrattar åt själv och tycker jag är as rolig. Självklart är han med i allt jag tänker på något sätt.

Det går inte att jämföra relationen idag och är ändå medveten om verklighet och fantasin. Men besatten av att ligga och tänka och ?skådespela? i skallen tar min tid....
  • Anonym (Hello)
    Anonym (otrohet!?) skrev 2021-04-22 14:32:59 följande:

intressant att tråden ligger under otrohet, om det nu är på riktigt.

Kanske borde placeras under psykisk ohälsa eller nåt sånt.

det är inget konstigt att ha en crush på nån kändis eller så. gulligt och kanske lite pinsamt att bli så betuttad i en någon man inte känner, har träffat och som troligen aldrig skulle se åt en.

att det däremot påverkar ens liv på det sättet gör att besattheten blir ett beroende och en möjlig problematik om det inte tar stopp.

det är nog läge att ta kontakt med en terapeut eller psykolog för att kolla om man behöver hjälp

Hm... jo kanske gör det. Men har ju så kul med mig själv. Om jag ändå kunde kontrollera det bättre...
  • Anonym (Hello)
    Anonym (jaha) skrev 2021-04-22 16:48:35 följande:

Jo, om man tänker på vad som står på spel, eran relation och era barns trygghet så känns ju några samtal med en psykolog eller terapeut som ett ganska litet pris att betala. Om de samtalen sen i sin tur leder till att det finns brister i ert förhållande som ni behöver reda ut du och din man så är det ju oxå bra för då kanske detta var en varningssignal om att allt inte står rätt till... eller så kan det vara tvärtom att du nedvärderar ditt förhållande och partner när du jämför det med din fantasi (för jämför gör du, inte nödvändigtvis medvetet men garanterat omedvetet) 

Om du å ena sidan har ett "fantasiförhållande/förälskelse" som på alla sätt är prefekt och idealiserad som fantasier ofta är... och å andra sidan har ett förhållande med brister och alla vardagens måsten och tråkigheter så är det ju klart att det senare kommer framstå som himla trist i jämförelse. Tänk såhär..du har en gammal volvo som funkar som det ska och tar dig dit du ska... rätt vad det är får du syn på en ferrari och börjar fantisera om hur häftigt det skulle vara att glida fram i en ferrari istället... det är väl klart att din gamla volvo kommer kännas tråkig i jämförelse även om du rent rationellt vet att du aldrig kommer ha råd med ferrarin?

Känslor är ju inte alltid rationella, men de påverkar ändå vårt mående i ganska mycket. Och de påverkar även våra relationer till andra människor. Hur vi förhåller oss till andra avgörs ju ganska mycket av vad vi känner för dem. Tid och känslor är heller inte oändliga, det du ger till den ena tar du från den andra, all den tid, energi och engagemang du ägnar åt ditt din fantasi är tid, energi och engagemang som försvinner från ditt förhållande och det är nog snarare det som i praktiken kommer påverka ert förhållande men även hur ditt förhållande känns och upplevs. Du kanske börjar irritera dig på småsaker i ditt förhållande och din partner som du inte brytt dig om förut, att du börjar "upptäcka" fel hos din partner som du inte brytt dig om förut... (tänk om han kunde vara som fantasipartnern som känns så perfekt på alla sätt)..  i början är det kanske inget större problem, men ju fler fel och irritationsmoment och fel du hittar desto mer kommer missnöjet öka, och ju mer det ökar desto större kommer gapet mellan dig och din man bli. Din förälskelse kan bli en växande kil mellan dig och din man.

Förstår du vad jag menar?

Jag förstår.

Jag kommer inte göra slut imorgon och är inte impulsiv på att fatta stora beslut.

Men tror jag skulle var för feg egentligen att berätta för läkare, psykolog osv.

Tror jag är kvar i situationen lite till. Är den inte över på 1 månad så tar jag tag i det.

Efter funderande med mig själv undrar jag som jag har ett stort behov av att bli sedd just nu.
Svar på tråden Stört kär i en skådespelare