Inlägg från: Anonym (Du ska) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Du ska)

Orolig för bebis i säte?

Du ska tvinga dig till ett ultraljud, jag föddes med rumpan först och va inte vid liv när jag kom ut men med speciall läkare å massor av slangar å skit så lyckades dom få mig vid liv. Min mamma va helt borta när de hände och min pappa hade svimmat och senare när han vaknade så hade han sagt till läkarna "tack för att ni räddade henne" varpå dom svarar " hon är inte okej än" detta va 1998, men idag har vi ju tillgång till ultraljud vid min förlossning förra året så åkte jag in flera ggr pga blödningar å då kollade dom VARJE gång vart huvudet låg men hon va stenhårt fixerad sedan vecka 30. Ska tilläggas att min mamma fött alla sina barn på 1 timme (6styckrn) även min dotter föddes så snabbt. Hade min mamma inte fött så snabbt så vet jag ju inte äns om jag hade levt idag.

• Anonym (Du ska)
    SF123 skrev 2021-04-23 07:46:23 följande:

Åh vilken mardröm det måste varit för dina föräldrar, nej man måste kolla upp det helt enkelt kommer aldrig kunna släpp det annars...

För min pappa iallefall min mamma ville inte ha en flicka å jag har idag bara kontakt med min pappa som tur är så blev dom andra 5 pojkar å slapp mitt öde haha men ja du måste kolla upp det kan sluta i katastrof även om förlossningen kommit en liten bit sen 1998 :) men 2018 va den ju nästan likadan fast mer ultraljud bara. Men nu har det börjat ta fart på riktigt, önskar dig lycka till!
  • Anonym (Du ska)
    Anonym (B) skrev 2021-04-23 20:11:26 följande:

Oj här var det mycket okunskap ser jag :).

Att föda i säte innebär en risk. MEN de allra flesta kan föda i säte hur fint som helst. Varför du inte mådde bra är det ingen här som vet. Men eftersom förlossningen gick väldigt fort som du skriver så berodde det med största sannolikhet inte ett dugg på din sätesbjudning utan något annat. Kanske just för att det gick väldigt fort? Det är oerhört vanligt att barn behöver hjälp när de kommer ut. Säte som huvudbjudning.

Ts. Är du orolig tycker jag absolut att du ska be om en ul-koll. Då vet du och OM det är säte så får ni göra upp en plan utifrån det. En del kliniker snittar på rutin medan andra låter även förstföderskor föda vaginalt. Var inte orolig, det blir bra!

Wow kul att du vet så mycket om hur jag föddes.... ge dig.. det är ju du som har okunskap där :)
  • Anonym (Du ska)
    mari123 skrev 2021-04-24 07:22:01 följande:

Jag skulle lita på BM på MVC. Hon är där för att hjälpa och stötta och har ingen ond agenda. 

Snälla håll dig till andra trådar du har inget här att göra
  • Anonym (Du ska)
    mari123 skrev 2021-04-24 08:29:18 följande:

"Erbjuda"? Hur menar du då? Javisst kan det finnas elaka otrevliga BM...finns folk till allt men som fri svensk kvinna så kan man välja en ny.

Nej man kan inte alltid välja en ny, i min stad finns det en och det är henne man får gå till en riktig surkärring är hon tyvärr
  • Anonym (Du ska)
    mari123 skrev 2021-04-24 09:10:30 följande:

Fast BVC är ju lite annat. Då har man fått sin unge och om man inte känner för att gå till BVC så kan man strunta i det. 

Jupp å då får man soc på sig, fattar inte varför du fortfarande svarar i ALLA trådar utan att veta ett piss
  • Anonym (Du ska)
    mari123 skrev 2021-04-24 09:32:49 följande:

Du tycker att jag inte "vet ett piss" men jag har fött två barn och minns tiden på MVC och BVC som de bästa i mitt liv. Det NORMALA är ju ändå att man har en bra kontakt på båda dessa fina instanser som finns där som stöd och hjälp! Tänker du att man bara får tycka om man är NEGATIV?

Du kan ta din bra upplevelse i en annan tråd denna tråden handlar om en person som är orolig att barnet ligger fel. Din upplevelse har inget med barn i säte att göra därför hör du inte hemma här.
  • Anonym (Du ska)
    Anonym (B) skrev 2021-04-24 17:00:38 följande:

Har jobbat inom obstetriken i 15 år och av det du skriver så finns det ingenting alls som indikerar på att ditt mående berodde på din bjudning. Det finns helt klart annan anledning till det.

Tyvärr så har du ju fel där, skulle inte vilja ha något med dig att göra när de kommer till graviditet du är en sån där surkärring som det snackas om
  • Anonym (Du ska)
    Anonym (Y) skrev 2021-04-24 19:08:20 följande:

Vet du VAD det var som gjorde att du kom ut livlös? Fastnade du på något dumt sätt pga säte eller vad var problemet? Ifrågasätter inte bara nyfiken.

Jag vet att jag läste att det till viss del är problematiskt att man kör snitt på rutin vid säte. En sätesförlossning går många gånger strålande, men det krävs en kunnig barnmorska. När få barn föds i säte (pga att man snittar istället) så försvinner denna kunskap.

Jag säger inte att ett snitt är fel, men naturligtvis tråkigt för dem som vill föda vaginalt trots barn i säte att personalen inte är tillräckligt kunnig för att klara av en sådan förlossning

Andades innan jag kom ut eftersom huvudet vad vi fel ända så blev mina första andetag inte luft. Det är väll dumt att kunskapen försvinner men det är också dumt att låta en mamma/pappa bli den 1/100 eller vad det nu är som får ett livlöstbarn. Men om man vill bli den personen så kan man ju skippa att be om ultraljud eller kejsarsnitt. är livrädd för kejsarsnitt men skulle barnet inte ligga rätt så skulle jag ta det alternativet ändå :)
Svar på tråden Orolig för bebis i säte?