• SF123

    Orolig för bebis i säte?

    Jag var hos min barnmorska idag är i v 35+3 hon skulle känna om bebis ligger med huvudet neråt, jag själv tycker inte det känns så bär magen dessutom högt upp. Det kändes som hon hade svårt att känna men sa tillslut jo den ligger med huvudet väldigt långt ner och frågade om jag hade tryck känsla ner men jag har inte känt någonting.. är inte ens kissnödig alls typ och sa till henne att jag tycker det känns som den inte alls ligger neråt. Hon kände lite till och sen släppte hon det. Är så orolig att den inte alls ligger med huvudet ner kan ju inte ifråga sätta hennes jobb häller. Vad hade ni gjort?

  • Svar på tråden Orolig för bebis i säte?
  • Anonym (Sarah)

    Du lär väl gå på fler kontroller innan det är dags. Vill inte skrämma dig men med mitt första barn var barnmorskan osäker på hur hon låg vid varje kontroll tog in kollegor som sa att hon låg med huvudet nedåt. Fattar i efterhand att hon aldrig låg med huvudet nedåt då det kändes annorlunda med nästa barn som faktiskt gjorde det. Slutade med akut snitt när jag kom in till förlossningen. Barnmorskan var väldigt ledsen och ångrade att hon inte litat på sin känsla och skickat mig på ultraljud. Om hon är osäker nästa gång, be om att få gå på ultraljud om du känner dig orolig.

  • Anonym (Y)

    Tyvärr görs ju ibland felbedömningar.

    Om du är orolig så kräv ultraljud efter nästa undersökning och boka annars in ett privat ultraljud om det finns där du bor.

    Att vara osäker inför förlossningen och då stressad över att du eventuellt tror att bebis ligger i säte kommer inte gynna förlossningen oavsett om barnet faktiskt ligger med huvudet neråt

  • SF123
    Anonym (Sarah) skrev 2021-04-22 16:07:08 följande:

    Du lär väl gå på fler kontroller innan det är dags. Vill inte skrämma dig men med mitt första barn var barnmorskan osäker på hur hon låg vid varje kontroll tog in kollegor som sa att hon låg med huvudet nedåt. Fattar i efterhand att hon aldrig låg med huvudet nedåt då det kändes annorlunda med nästa barn som faktiskt gjorde det. Slutade med akut snitt när jag kom in till förlossningen. Barnmorskan var väldigt ledsen och ångrade att hon inte litat på sin känsla och skickat mig på ultraljud. Om hon är osäker nästa gång, be om att få gå på ultraljud om du känner dig orolig.


    Åh nej precis det jag är rädd för, hade du någon känsla själv att hon låg i säte? hur upplevde du det?

    Jag skall dit igen om två veckor och kommer då vara i v.38 men skall absolut säga till igen när jag är där så svårt att veta ju när det är första gången och så vill man inte gå emot deras kompetens.
  • SF123
    Anonym (Y) skrev 2021-04-22 19:05:05 följande:

    Tyvärr görs ju ibland felbedömningar.

    Om du är orolig så kräv ultraljud efter nästa undersökning och boka annars in ett privat ultraljud om det finns där du bor.

    Att vara osäker inför förlossningen och då stressad över att du eventuellt tror att bebis ligger i säte kommer inte gynna förlossningen oavsett om barnet faktiskt ligger med huvudet neråt


    Ja jag funderar starkt på att boka in ett ultraljud själv faktiskt då får jag ju svar och som du säger kommer inte blir bra annars.
  • cosinus

    Min trea är född i säte och barnmorskan hade konsekvent fel. Nu var han även tillväxthämmad så vi gjorde 2 UL per vecka så jag visste ju att han låg kvar i säte men barnmorskan trodde alltid huvudet var nedåt.

    Till hennes försvar så var det tydligen extremt svårt att känna enligt överläkaren på spec-MVC, han brukade roa sig med att klämma och gissa innan han startade UL. Enligt honom så är en bebis rumpa väldigt lätt att ta för ett huvud. Svårare ta fel på rundare bebisar. För mig kändes det nästan exakt likadant i magen som med syskonen som legat med huvudet ner.

    Oavsett kan ju din bebis vända sig. Min fyra låg i klockrent tvärläge i v34. Det kändes extremt märkligt när inget var neråt.

  • Entillmamma

    Att du inte behöver kissa ofta behöver inte betyda att bebisen ligger fel, jag har aldrig behövt kissa särskilt ofta under mina graviditeter. Men be om ett UL för säkerhets skull!

  • Anonym (Y)
    SF123 skrev 2021-04-22 21:41:12 följande:

    Ja jag funderar starkt på att boka in ett ultraljud själv faktiskt då får jag ju svar och som du säger kommer inte blir bra annars.


    Kolla upp hur det är med tider där du bor. I min stad finns bara en privat aktör och de är fullbokade veckor u förväg.

    Kanske är det värt att boka in tid som du kan avboka om du får hjälp via din barnmorska.
  • SF123
    cosinus skrev 2021-04-22 21:43:58 följande:

    Min trea är född i säte och barnmorskan hade konsekvent fel. Nu var han även tillväxthämmad så vi gjorde 2 UL per vecka så jag visste ju att han låg kvar i säte men barnmorskan trodde alltid huvudet var nedåt.

    Till hennes försvar så var det tydligen extremt svårt att känna enligt överläkaren på spec-MVC, han brukade roa sig med att klämma och gissa innan han startade UL. Enligt honom så är en bebis rumpa väldigt lätt att ta för ett huvud. Svårare ta fel på rundare bebisar. För mig kändes det nästan exakt likadant i magen som med syskonen som legat med huvudet ner.

    Oavsett kan ju din bebis vända sig. Min fyra låg i klockrent tvärläge i v34. Det kändes extremt märkligt när inget var neråt.


    Ahokej vilken tur ändå att du gjorde tul så du hade koll ändå!

    Man vill ju att ifall de är minsta lilla osäkra så skicka en på ultraljud istället för gissa.

    Jaha men kanske är det rumpan jag känner då för har ju som vad jag tror är huvudet nått hårt upp vid revbenen men de kan alltså vara en rumpa också då.

    Kände du nått tryck neråt med de som låg neråt med huvudet och med den i säte? :)
  • SF123
    Entillmamma skrev 2021-04-22 22:16:05 följande:

    Att du inte behöver kissa ofta behöver inte betyda att bebisen ligger fel, jag har aldrig behövt kissa särskilt ofta under mina graviditeter. Men be om ett UL för säkerhets skull!


    Vad bra för har alltid läst om att man skall få en tryck neråt och bli kissnödig oftare om de ligger neråt och fixerat.

    Tack skall gör det!
  • Anonym (Y)
    SF123 skrev 2021-04-22 22:54:51 följande:

    Vad bra för har alltid läst om att man skall få en tryck neråt och bli kissnödig oftare om de ligger neråt och fixerat.

    Tack skall gör det!


    Jag var aldrig kissnödig alls och barnet låg med huvudet neråt. Så behöver precis som andra sagt inte betyda någonting
Svar på tråden Orolig för bebis i säte?