• Fri 23 Apr 2021 15:44
    1016 visningar
    12 svar
    +2
    12
    1016

    Varför beter sig kunder så illa?

    Man river upp hela mattpodiet och kna inte lägga det tillbaka fint efter sig. Men tar ett schampo i början av butiken för att ändra sig när man kommit till rengöringsavdelningen och då bara lägga schampot där. Man gnäller att det är fel pris och blir riktigt upprörd när vi bevisar att det är kunden som läst dåligt, då är det missvisande, ALLTID missvisande.

    Där hänger visning på varenda gardin ändå måste man riva upp fler förpackningar. Plädarna river man upp för att kika på och fastän där ligger 4 stycken gröna plädar så river man upp en femte för att titta på.

    Väl i kassan kan vissa bara ställa korgen på bandet och tro att vi ska plocka upp från den. Eller ställa korgen helt galet fel och inte ens tänka tanken att man kanske ska rätta till den. Nästa som kommer bara sätter ner korgen helt obekymrat i korgen som står helt snett. Eller de som lägger ner den lilla korgen i en rullkorg. Nästa kund sätter ner rullkorgen i rätt hög men där ligger ju en liten korg som gör att man inte får ner korgen helt men ingen reaktion. Nästa person i kön bara fyller på trots att det tydligt syns att något blivit fel.

    Man kan byta kolsyrepatroner hos oss och ibland är vi riktigt billiga så folk har med en påse med 4 eller 5 patroner, denna lägger man bara upp på bandet i sin påse.... Varför? Är det så svårt att ta ut dom?

    Lägger upp varor som absolut inte ens får plats på bandet och sen står typ och kollar på dom som ett fån för att dom inte rör sig när bandet rullar.

    Varför blir folk så handikappade, tröga och fullkomligt dumma i huvudet så fort dom går in i en affär och glömmer att man kan använda huvudet?

  • Svar på tråden Varför beter sig kunder så illa?
  • Fri 23 Apr 2021 18:13
    #2
    +1

    Ja du... om det är nån tröst så är det lika illa i detaljhandeln. Det går inte att förstå att folk verkligen är så dumma i huvudet och lata innan man jobbat i någon slags butik. Hemskt är det. Har fått en rejäl aversion för människor efter såna jobb.

  • Fri 23 Apr 2021 20:12
    #3
    +2

    Tja vad annat kan man vänta sig av en befolkning som inte ens kan följa de enklaste Covidrestriktioner trots att de själva riskerar att bli svårt sjuka?

  • Sat 24 Apr 2021 07:21
    #4

    Jag tycker ändå det är ett sjukt beteende. Hur tänker folk när dom bara gör såhär?

  • Sat 24 Apr 2021 08:42
    #5

    Jag jobbade i matvarubutik för 10-15 år sen och det var verkligen precis så som du beskriver. Jobbade därefter några år i en bokhandel och kunde därefter konstatera att de människor som läser och dessutom köper böcker inte är lika ovettiga som resten.

  • Sat 24 Apr 2021 09:10
    #6

    Själv jobbar jag på apotek. Tycker de flesta av våra kunder är trevliga och bra personer. Självklart finns det vissa som tjafsar och är otrevliga, men majoriteten är helt okej.

    En sak som förvånar mig är folk som tar med sig sin hund in. (Undantaget tex synskadade med ledarhund då). Förstår de inte att det kan finnas folk därinne som är allergiska och kan få allvarliga reaktioner? Vi har dessutom ett klistermärke på dörren om att hundar inte är tillåtna. 

  • Sat 24 Apr 2021 09:16
    #7

    Visst finns det en hel del dumma människor, men det som räknas upp är ju mer lathet och egoism snarare än dumhet. Jag arbetar i en kiosk vid en bensinmack och något jag kan förundras över är hur handfallna många blir så fort något går fel eller inte går som de tänkt. Många som kanske valt fel pump när de ska tanka, kommer in helt uppe i varv som att det är värsta krisen när det enda de behöver göra är att sätta i kortet igen, och rent logiskt tycker ju jag att det är det första man testar att göra. Hade ju varit en sak om de tankat fel bränsle, vilket också har hänt.

    Många som ska hämta ut paket som inte har leg med sig, trots att det står tydligt i aviseringen, och blir sura på mig för att jag inte lämnar ut paketet till en främmande person och de vet mycket väl att de måste ha leg, "ah men jag kan ju säga mitt personnr" jo fast jag har ju ändå ingen aning om ifall du är rätt person liksom. Eller som kommer in och säger att de har ett paket hos oss men inte fått någon avisering och efter mycket om och men får se att det de har fått är en försändelsebekräftelse, alltså paketet har skickats från företaget, inte att det kommit fram till ombud. Just detta är väl inte så störigt för det är ju bara att de missförstått men man kan bli lite trött, för det kan ju hända att man inte får någon avisering, så håller man på och letar efter ett paket som inte finns och om kunden bara läst ordentligt hade jag inte behövt slösa min tid, och jag brukar ändå fråga om de är säkra på att paketet kommit fram.

  • Sat 24 Apr 2021 13:28
    #8

    Har också jobbat i affär. Det såg likadant ut då. Majoriteten beter sig såklart bra men sen finns det alltid någon som beter sig förvånansvärt knasigt.

    Hade en gång en kund som stod i min kassa och packade upp varor. Rätt var det var kom hon på att hon inte längre ville ha en ost hon plockat på sig. Hon säger detta till mig och sen börjar hon springa iväg men bara ett par meter, stannar, pular in osten i en godishylla och kommer sen tillbaka som ingenting. Fick förklara för henne att det vore bättre om hon gav mig osten så att den kom tillbaka till kyldisken istället för att gömma den i en hylla. Sen fick hon snällt gå och hämta den igen med lite sur min.


    Korrekturläser som en kratta
  • Sat 24 Apr 2021 16:08
    #9
    Physalis skrev 2021-04-24 13:28:13 följande:

    Har också jobbat i affär. Det såg likadant ut då. Majoriteten beter sig såklart bra men sen finns det alltid någon som beter sig förvånansvärt knasigt.

    Hade en gång en kund som stod i min kassa och packade upp varor. Rätt var det var kom hon på att hon inte längre ville ha en ost hon plockat på sig. Hon säger detta till mig och sen börjar hon springa iväg men bara ett par meter, stannar, pular in osten i en godishylla och kommer sen tillbaka som ingenting. Fick förklara för henne att det vore bättre om hon gav mig osten så att den kom tillbaka till kyldisken istället för att gömma den i en hylla. Sen fick hon snällt gå och hämta den igen med lite sur min.


    Detta är något som sker på daglig basis hos oss. Nu säljer vi tack och lov inga kyl/frysvaror men ändå. Varför gör man på det viset? Glömde man hjärnan hemma eller?

    Det är okej om du är för lat för att gå tillbaka eller glömt var du tog varan men ge den då till kassapersonalen , lägg den för tusan inte bara på ett random ställe.
  • Sat 24 Apr 2021 16:32
    #10
    TrolletsMor skrev 2021-04-24 09:16:11 följande:

    Visst finns det en hel del dumma människor, men det som räknas upp är ju mer lathet och egoism snarare än dumhet. Jag arbetar i en kiosk vid en bensinmack och något jag kan förundras över är hur handfallna många blir så fort något går fel eller inte går som de tänkt. Många som kanske valt fel pump när de ska tanka, kommer in helt uppe i varv som att det är värsta krisen när det enda de behöver göra är att sätta i kortet igen, och rent logiskt tycker ju jag att det är det första man testar att göra. Hade ju varit en sak om de tankat fel bränsle, vilket också har hänt.

    Många som ska hämta ut paket som inte har leg med sig, trots att det står tydligt i aviseringen, och blir sura på mig för att jag inte lämnar ut paketet till en främmande person och de vet mycket väl att de måste ha leg, "ah men jag kan ju säga mitt personnr" jo fast jag har ju ändå ingen aning om ifall du är rätt person liksom. Eller som kommer in och säger att de har ett paket hos oss men inte fått någon avisering och efter mycket om och men får se att det de har fått är en försändelsebekräftelse, alltså paketet har skickats från företaget, inte att det kommit fram till ombud. Just detta är väl inte så störigt för det är ju bara att de missförstått men man kan bli lite trött, för det kan ju hända att man inte får någon avisering, så håller man på och letar efter ett paket som inte finns och om kunden bara läst ordentligt hade jag inte behövt slösa min tid, och jag brukar ändå fråga om de är säkra på att paketet kommit fram.


    Det där med att inte ha med leg känner jag definitivt igen. För att jag ska kunna gå in och kolla på folks recept måste jag först veta att det är rätt person jag har framför mig. Om det är ett bud som inte har fullmakt måste jag ha bådas leg, finns fullmakt måste jag ha budets leg. Det har med tystnadsplikt att göra, och att se till att läkemedel inte hamnar i orätta händer. 

    Man undrar om dessa personer skulle vara okej med att tex banker lämnar ut pengar från deras konton till vem som helst, som påstår sig vara rätt person,  utan att kräva leg. 
  • Sun 25 Apr 2021 18:34
    #11

    Jag behöver semester!!!!!!

    Alltså jag blir dummare för varje dag jag ska behöva vara runt denna miljön. Idag har kunderna varit fullkomligt handlingsförlamade!! fick nära på damp när jag upptäckte att kunder satt rullkorgen på en sån metallhållare för våra små korgar som inte har några hjul. Inte nog med att EN kund varit så korkad utan nä, 3 andra efter har ju också satt sin korg i den korgen. Alltså jag fick hålla tillbaka för att inte skrika. Semestern var är du !!

    (Nu funkar inte skrattgubbar och smilisar på fl så tänk på när ni läser att det är lite med glimten i ögat och skratt över hur korkade vissa är men lite tröttsamt också)

  • Wed 6 Mar 10:17
    #12

    Fler som har något kul att dela med sig av?

Svar på tråden Varför beter sig kunder så illa?