• Moali

    Åksjuka

    Om man vill undvika åksjuka ska vi sätta bilbarnstolen bak eller i framsätet? Vi har bakåtvända stolar.

  • Svar på tråden Åksjuka
  • Anonym (lyckatill)

    Min erfarenhet är att våra åksjuka barn blev först mindre åksjuka då de kunde sitta och titta framåt i åkriktningen. Det som varit viktigt att tänka på är att det är svalt i bilen, att barnet inte är för hungrigt eller för mätt, gärna något litet sött att äta på då och då under bilfärden. Därav har vi sett till att stolen är bredvid oss, så vi haft uppsikt över barnet. Lycka till

  • Aliona

    Bak eller fram kommer nog inte göra någon skillnad. För vår del släppte inte åksjukan förrän vi kunde vända stolen framåt. Innan dess kunde vi förhindra att han kräktes genom att inte äta eller dricka innan biltur och äta torra kex och sura klubbor medan vi körde.

  • Anonym (Fram)

    En vän med ett väldigt åksjukt barn måste ha henne fram för att undvika kaskadspyor. Orsaken vet jag inte.

  • Anonym (Annika)

    Att ha barnet fram- eller bakåtvänt i sig tror jag inte spelar någon roll - få treåringar kan läsa trafiken...
    Däremot är det viktigt med god ventilation, inte för varmt, osv. Så tänk på att ett bakåtvänt barn inte nås av bilens fläktar. Ta av kläder, justera ventilationsmunstycken, tänk på solskydd, osv. Undvik mycket mat och mjölkprodukter. Ge små mängder kallt vatten och salta kex/salta pinnar.

  • Anonym (Io)
    Anonym (Annika) skrev 2021-04-25 08:08:01 följande:

    Att ha barnet fram- eller bakåtvänt i sig tror jag inte spelar någon roll - få treåringar kan läsa trafiken...

    Däremot är det viktigt med god ventilation, inte för varmt, osv. Så tänk på att ett bakåtvänt barn inte nås av bilens fläktar. Ta av kläder, justera ventilationsmunstycken, tänk på solskydd, osv. Undvik mycket mat och mjölkprodukter. Ge små mängder kallt vatten och salta kex/salta pinnar.


    Att bli åksjuk har inget med att läsa trafiken att göra. Det handlar om att öga och balanssinne skickar motstridiga signaler till hjärnan. Att sitta framåtvänd gör för många barn stor skillnad (men är säkerhetsmässigt helt galet).

    I övrigt tror jag på dina tips! Vi jobbade mycket med maten - inte proppmätt och inte hungrig.

    TS, kompisar till mig åkte alltid längre sträckor på sen kväll/natt. Då sov det åksjuka barnet och slapp må dåligt.

    En del blir sömniga av åksjuka. Det försökte vi utnyttja. Somnade hon körde på vi på så länge hon sov, oavsett hur kissnödiga eller hungriga vi vuxna var. Sen kanske hon var vaken till sent på kvällen, men det fick det vara värt.

    Möjligen kan det bli bättre om barnet kan se ut genom bakrutan. Enklaste är nog att ni helt enkelt provar er fram. Stolarna kan ju flyttas.
  • chrissepisse

    För mitt äldsta barn, som är och har varit galet åksjuk, spelade det ingen roll om stolen satt fram eller bak. Det spelade heller ingen roll om han åkte baklänges eller framlänges. Vi lärde honom att kräkas i en skål istället för att försöka förhindra kräk, vilket gjorde livet betydligt lättare för oss alla. Han är snart 20 år och fortfarande väldigt åksjuk.

  • cosinus

    Fram eller bak gör nog ingen skillnad men svalt i bilen och att köra väldigt mjukt.

    Det är stor skillnad på åksjukan om man kör mer ryckigt eller om man kör som om man skulle leverera en 4 våningars bröllopstårta utan att den går sönder.

    Även olika vägval kan påverka. Kan man undvika väven med 4 rondeller i rad så gör man det för annars hinner ungen kräkas efter 2.

    För oss blev det bättre när vi vände framåt men han har kräkts massor av gånger efter det också. Men iaf inte av 2 km till dagis eller affären. Det slutade när han fick sitta framåt.

    Sämsta vägvalet vad en sommar då vi hittade en alternativ väg hem från farmor och provade den. Visade sig vara 4 km och kurvor hela tiden. Han fixade att åka typ 400 m och sen fick jag och han ut och jogga 100 m tills det släppte (att vi joggade vad p g a att det inte gick att stå stilla för alla mygg). Den vägen har vi aldrig tagit igen :)

  • Anonym (Io)
    cosinus skrev 2021-04-25 09:34:44 följande:

    Fram eller bak gör nog ingen skillnad men svalt i bilen och att köra väldigt mjukt.

    Det är stor skillnad på åksjukan om man kör mer ryckigt eller om man kör som om man skulle leverera en 4 våningars bröllopstårta utan att den går sönder.


    Instämmer! Vet ett barn som kräks när han åker med en av sina släktingar men samma sträcka går bra när föräldrarna kör.
Svar på tråden Åksjuka