• Grusibrallan1

    Hur lång karantän?

    Om jag testar positivt för Corona en måndag (testet togs alltså måndag, resultatet kom dagen efter), när är karantänen då slut? Man ska vara hemma i sju dagar just nu. Innebär det att jag kan gå till jobbet som vanligt på måndagen, eller är det först på tisdagen jag kan jobba? Håller tummarna för måndagen, men vill inte riskera något.

  • Svar på tråden Hur lång karantän?
  • Grusibrallan1

    Tack! Jag vet ju att det är sju dygn, men får ändå inte ihop det. Jag har inga symptom heller. Men om jag testar positivt måndag, kan jag då gå och jobba på måndag eller först på tisdag?

  • Tow2Mater

    När fick du symptom? Det måste ju varit innan du gick och testade dig?

    "Stanna hemma minst 7 dygn efter att du fått symtom. De två sista dygnen ska du inte ha feber och ditt allmäntillstånd ska var gott."

  • Tow2Mater
    Grusibrallan1 skrev 2021-04-23 17:18:23 följande:

    Tack! Jag vet ju att det är sju dygn, men får ändå inte ihop det. Jag har inga symptom heller. Men om jag testar positivt måndag, kan jag då gå och jobba på måndag eller först på tisdag?


    Varfor gjorde du test utan att ha symptom?
  • BuoBä
    Grusibrallan1 skrev 2021-04-23 17:18:23 följande:

    Tack! Jag vet ju att det är sju dygn, men får ändå inte ihop det. Jag har inga symptom heller. Men om jag testar positivt måndag, kan jag då gå och jobba på måndag eller först på tisdag?


    Eftersom du testade positivt på ett test taget på måndagen så "blev du sjuk" innan dess, även om du inte har symptom. Så om du känner dig frisk lör-sön kan du jobba på måndag. Då följer du rekommendationerna. Känner du dig inte frisk i helgen ska du vara hemma längre.
  • Grusibrallan1

    Tack för era svar! Jag testade mig för att en familjemedlem testade positivt. Men jag har mått bra hela tiden och känns skönt att jag då verkar kunna jobba på måndag :)

Svar på tråden Hur lång karantän?