Fler kvinnliga "blottare" än man tror?
Det är en väldig skillnad i att någon är naken i en dusch på en festival och njuter av blickarna till att någon går och visar upp sig naken på en lekplats med barn. Det förstnämnda är ett naturligt ställe att vara naken på. Ingen går in i en offentlig dusch och blir chockad över att se någon naken. Att du väljer att titta lite extra och hon eller han njuter av det gör det inte till blottande. Inte heller att gå naken i sin egen lägenhet, trots insyn. Visst kan man föredra att någon drar ner persiennerna innan de klär av sig men det är deras lägenhet och du väljer att titta in. På stranden har jag sett både kvinnor och män byta om helt utan att skyla sig. Inget konstigt det heller enligt mig då man kan förvänta sig nakna kroppar på stranden även om jag själv inte skulle göra det så öppet.
Blottande är för mig när det sker på en onaturlig plats i en onaturlig situation. Det är inte så att du råkar vara naken för att du duschar utan du visar dig naken just för visandets skull, andra är oförberedda och påtvingade din nakenhet.