• Obalem

BF Januari 2022 ????

Känns helt galet att jag fick chansen att göra en tråd om att vänta barn!

Vi väntar första barnet med bf 3 Januari 2022 :D

Fler med bf Januari 2022 som vill byta lite ord och tankar om den kommande fantastiska resan? <3

• Svar på tråden BF Januari 2022 ????
  • Jojjans
    Lilja3389 skrev 2021-06-14 13:36:24 följande:

Det fanns ett pickade hjärta <3 sån lättnad. Inte riktigt tagit in de ännu. Men så glad!

Va privat å där pratade hon om att västra Götaland får man betala KUB själv om man är under 35. Fått tid för inskrivning nästa vecka tänker de berättar mer då. Är under 30 så räknar med att betala själv. Vul kosta 1000 men så värt eftersom min man fick följa med. Regionen erbjuder inte sa dom trots min historik.

Grattis!! Så stort!

I Stockholm där jag går får alla göra gratis KUB oavsett ålder. Så var det iallafall förra två graviditeterna, då var jag 32 och 33.
  • Jojjans
    mariell94 skrev 2021-06-14 13:19:30 följande:

Svårt med kub... då min inskrivning var i senaste lag och jag nu har ca 3 veckor på mig att göra kub ser det mörkt ut att få tid i Stockholm :( Ringt alla inkl. privata kliniker och min största chans är om någon avbokar...

Väldigt tråkigt att det dröjde så med inskrivning och att jag som förstagångare inte visste vad jag själv skulle gjort. 

Dessutom så blev jag felinformerad av barnmorskan, hon sa att det sedan två månader tillbaka alltid kostar 1600kr för KUB och att man måste boka själv, att det inte går via landstinget, vilket verkar vara helt fel :O Hon kunde alltså inte skriva en remiss :/ 

Tydligt att hon inte har koll... borde jag byta? 

Å nej vilken stress! Även jag kommer ha ungefär 2 veckor på mig efter i skrivning att göra KUB. Bra att du säger till så att jag kan börja tänka på att boka redan nu
  • Bula2021
    Jojjans skrev 2021-06-14 19:06:31 följande:

Grattis!! Så stort!

I Stockholm där jag går får alla göra gratis KUB oavsett ålder. Så var det iallafall förra två graviditeterna, då var jag 32 och 33.

Har förstått att de under Covid begränsat KUB-testen i många regioner till just 35 och uppåt. Men är man under 35 och betalar tror jag inte det är något problem :)
  • hejhejkola
    NatMar005 skrev 2021-06-14 13:53:02 följande:

"Grattis, jag ser två starka fina hjärtan här!" - det var det första vi fick höra och vi började gråta hejdlöst bägge två.

Tills hon plötsligt ändrade sig och sa "ojdå, jag misstog visst navelsträngen för hjärta. Det händer ibland. Tyvärr, ni har fått ett MA på det ena fostret och hinnsäcken ser dessutom blodfylld ut vilket ökar risken för missfallsblödning vilket i sin tur kan påverka den andra graviditeten också. Vi får vänta och se samt följa upp med ett nytt ultraljud om en vecka".

Och där slukade det stora svarta hålet oss en gång till.

Vilken förödelse att gå från sådan lycka till sorg. Håller tummarna för er! <3
  • Lunne

Grattis!! Så stort!

Det har tydligen ändrats :O I början av 2020, när vi väntade första barnet, fick alla göra. Nu är det tydligen 35+ eller väääldigt starka skäl som gäller, jag har samma BM som sist och hon sa att det har gått från att samtliga remisser godkändes till att sådär 49 av 50 nekas om man är under 35 =/
  • Krizty88

Grattis!! Så stort!

www.dn.se/sthlm/region-stockholm-mer-restriktiv-med-fosterdiagnostik-pa-grund-av-barnmorskebrist/

Tror som några varit inne på att det beror lite på, jag kommer inte få göra KUB i Stockholm då jag är under 35 och ingen stark medicinsk anledning finns. Det är barnmorskebrist Pga covid och sommar. Så tror vi hamnar i en lite olycklig skarv. Försökt boka privat men inte lyckats med det heller.
  • Stjärnhimmeln
    Jojjans skrev 2021-06-13 12:32:44 följande:

Är det några i tråden som ska göra KUB och som fått tid för det ännu? I vilken vecka kommer ni göra det?

Jag har fått min semester beviljad precis, och kommer vara utanför stan från 10+1 till 13+5. Gissar att jag kommer behöva åka hem en dag för att göra ultraljudet men vore intressant att höra hur ni fått bokat.

Jag har KUB om knappt 3 v, när jag är i 13+0.
  • Jojjans

Intressant med KUB och restriktionerna, inte ens slagit mig att det påverkar, men covid påverkar verkligen ALLT.

Jag har ju min inskrivning först i 10+1, hoppas verkligen det finns tider kvar att boka för KUB då.

Jag fick för några dagar sen sammandragningar. Har förstört att det är otroligt tidigt men googlade massor och det förekommer. Såklart blev jag jätteorolig efter att ha både fått sena missfall och fött prematurt. Fick göra urinodling och det fanns minimalt med spår av bakterier så jag fick penicillin. Men oron släpper inte helt. När jag gick mitt sena missfall, som antagligen berodde på att moderkakan infekterats, så fick jag också en uvi i ungefär vecka 10 som jag åt antibiotika för. Det är säkert minimal risk att historien upprepar sig, men känns ändå obehagligt med samma mönster. Skönt att jag snart går på semester och får varva ner ordentligt.

Hur mår ni andra i era graviditeter? Är det fler än jag som tycker att det känns lite lättare fysiskt och att tiden äntligen går lite snabbare?

• Link92
    Jojjans skrev 2021-06-17 06:07:00 följande:

Intressant med KUB och restriktionerna, inte ens slagit mig att det påverkar, men covid påverkar verkligen ALLT.

Jag har ju min inskrivning först i 10+1, hoppas verkligen det finns tider kvar att boka för KUB då.

Jag fick för några dagar sen sammandragningar. Har förstört att det är otroligt tidigt men googlade massor och det förekommer. Såklart blev jag jätteorolig efter att ha både fått sena missfall och fött prematurt. Fick göra urinodling och det fanns minimalt med spår av bakterier så jag fick penicillin. Men oron släpper inte helt. När jag gick mitt sena missfall, som antagligen berodde på att moderkakan infekterats, så fick jag också en uvi i ungefär vecka 10 som jag åt antibiotika för. Det är säkert minimal risk att historien upprepar sig, men känns ändå obehagligt med samma mönster. Skönt att jag snart går på semester och får varva ner ordentligt.

Hur mår ni andra i era graviditeter? Är det fler än jag som tycker att det känns lite lättare fysiskt och att tiden äntligen går lite snabbare?

Åh vad jobbigt för dig.. hoppas det var något tillfälligt bara!

Jag är i 10+3 och mår hur bra som helst nu, träffade min BM i fredags och hon gratulerade mig till att jag kommit in i "spökveckorna" och sa att det kunde hålla i sig till v18-20 när man börjar känna rörelser. Så är väl bara att förbereda sig på att känna sig ogravid hela sommaren haha. Tycker också tiden går fort, känns orimligt att det är över tre veckor sedan vi var på tidigt ultraljud.
  • Bula2021
    Link92 skrev 2021-06-17 07:39:38 följande:

Åh vad jobbigt för dig.. hoppas det var något tillfälligt bara!

Jag är i 10+3 och mår hur bra som helst nu, träffade min BM i fredags och hon gratulerade mig till att jag kommit in i "spökveckorna" och sa att det kunde hålla i sig till v18-20 när man börjar känna rörelser. Så är väl bara att förbereda sig på att känna sig ogravid hela sommaren haha. Tycker också tiden går fort, känns orimligt att det är över tre veckor sedan vi var på tidigt ultraljud.

Jag är 9+6 i dag och känner fortfarande vagt illamående varje morgon och förmiddag. Inte så jag kräks men mår liksom blä och har ett konstant obehag i kroppen. På em/kväll känns det toppen :) I övrigt har jag inga symptom alls, förutom lite molvärk två kvällar i rad nu.
Svar på tråden BF Januari 2022 ????