• hahasuperkul

    Känner mig ful

    Hej! Jag har ett problem vilket helt enkelt handlar om att jag inte är nöjd med mitt utseende. Har under det senaste året gjort massa förändringar med mitt utseende för att bli mer nöjd. Har gått ner i vikt och är numera ganska smal, har köpt mycket nya och fina kläder, har börjat sminka mig mer och har färgat håret. Dock känner jag mig fortfarande inte vacker, pga ideal. Jag har några komplex, främst att mitt ansikte är så runt, vilket gör att mina drag som mina ögon försvinner och känns små. Om mitt ansikte var smalt och litet hade jag nog varit vacker. Vet inte hur jag ska göra för att känna mig vackrare, förutom genom kirurgi vilket inte direkt är något jag vill göra. Jag vill kunna vara nöjd med mig själv nu och vara lycklig. Just nu blir jag ledsen över att tänka på hur ful jag känner mig jämfört med många andra. Hur accepterar jag mitt utseende?

  • Svar på tråden Känner mig ful
  • Anonym (Ylva)

    Du kommer aldrig att känna dig vacker så länge du jämför dig med andra. Även den vackraste personen i världen har osäkerheter och önskningar om andra ansiktsdrag eller kroppsformer. Skönhet är heller inte objeskivt utan subjektivt. Alla tycker olika. Sen blir man hjärntvättad av media och alla bilder folk lägger ut på Instagram där det ser ut att dem har den perfekta kroppen. Men mycket handlar om hur dem poserar, ljussättning och vinkeln på kameran för att på bästa sätt framhäva sina bästa drag. Så gott som alla använder dessutom filter som slätar ut huden.

    Så länge du stirrar dig blint på det yttre kommer du aldrig att bli nöjd. Även skönhetsideal går i trender. Du behöver jobba med ditt inre för att acceptera och uppskatta ditt yttre. Steg 1 är att sluta jämföra dig med andra för du kommer aldrig att se ut som dem. Du har dina gener och en operation kan inte ändra på. Så länge du letar så kommer du att hitta fel. En operation hade inte gjort dig lyckligare.

  • Anonym (Mysan)

    Men gud, du är perfekt precis som du är!

    Ställ dig ute på gatan och se dig omkring; ingen människa är den andre lik. Alla ser olika ut och inte många passar in i idealet.

    Så räta på ryggen, gå ut på stan och skin som den unika individ du är - för att skönhet kommer inifrån.

Svar på tråden Känner mig ful