• Vevoz

    Ångest, matproblem och magont

    Min son har sista tiden blivit väldigt kinkig med maten, han vägrar typ allt med bitar, även riskorn. Han klöks och kräks om maten han får (purén) är liiite för stor klump på skeden. Alltså bara små tuggor går hem, knappt det.

    Han är ett år, liten kille och har sedan en månads ålder haft problem med magen, gått på laktulos i över 6 månader och tar nu movicol för att bajsa.

    Vi får ingen hjälp!! Han gråter nätterna i enda o pruttar, har ofta små utslag runt munnen och är allmänt grinig pga dålig sömn.

    Är det någon som känner igen detta?

  • Svar på tråden Ångest, matproblem och magont
  • cosinus

    Ingen av mina har fixat bitar i maten så länge de har blivit matade. Slätaste Hipp-burkarna från 6 månaders ålder är det enda som funkat. 

    Har jag gjort egen mat så har jag fått mixa helt slätt och dessutom blanda 50/50 med de släta hipp-burkarna. Men när de börjat stoppa in mat i munnen själv har det släppt så de har i princip gått från att äta helt slät barnmat till att sen sitta och pilla in makaroner i munnen utan problem. När de var små (många år se) hade de dessutom några fruktpureer med lite bitar i, de var perfekta att träna med för de var så goda så ungarna var lite mer motiverade att kämpa med klumpar.

    Men sen är ju då problemet med magen och varför han blir förstoppad. Kan ju ligga en allergi i botten och isf är ju mjölk det troligaste, sen ägg. Är ju bara att prova sig fram. Att ligga på vården om allergitest kommer inte att ge något alls för dels är risken att ett test kommer visa falskt negativt på en sådan liten och dels så är det ändå bara utesluta, införa och utesluta igen som verkligen kan ge svar hur det ligger till. Passa på innan han börjar förskolan är mitt råd för nu styr du över hans mat helt själv.

  • Lilant

    Min dotter är 10 månader och har matvägrat allt med klumpar från 7-10 månader innan det funkade klumpar. Hennes problem va att hon ville äta själv med gaffel vilket hon nu gör och hon äter klumpar nu. Tror din pojke har någon allergi och ni borde allergi testa honom. Men ni kan ju prova om han vill äta själv han är ju ändå ett år :)

  • Lilant
    Lilant skrev 2021-04-28 13:34:26 följande:

    Min dotter är 10 månader och har matvägrat allt med klumpar från 7-10 månader innan det funkade klumpar. Hennes problem va att hon ville äta själv med gaffel vilket hon nu gör och hon äter klumpar nu. Tror din pojke har någon allergi och ni borde allergi testa honom. Men ni kan ju prova om han vill äta själv han är ju ändå ett år :)


    Juste en Annan sak min dotter va jätte förstoppad och bajsade typ bar 3 dag stenar typ. Visade sig att hon håller sig själv då hon inte vill bajsa i blöjan och hon bajsar nu på toan :) det kan ju vara ett problem ni kan kolla på också.
Svar på tråden Ångest, matproblem och magont