• cosinus

Ångest, matproblem och magont

Ingen av mina har fixat bitar i maten så länge de har blivit matade. Slätaste Hipp-burkarna från 6 månaders ålder är det enda som funkat. 

Har jag gjort egen mat så har jag fått mixa helt slätt och dessutom blanda 50/50 med de släta hipp-burkarna. Men när de börjat stoppa in mat i munnen själv har det släppt så de har i princip gått från att äta helt slät barnmat till att sen sitta och pilla in makaroner i munnen utan problem. När de var små (många år se) hade de dessutom några fruktpureer med lite bitar i, de var perfekta att träna med för de var så goda så ungarna var lite mer motiverade att kämpa med klumpar.

Men sen är ju då problemet med magen och varför han blir förstoppad. Kan ju ligga en allergi i botten och isf är ju mjölk det troligaste, sen ägg. Är ju bara att prova sig fram. Att ligga på vården om allergitest kommer inte att ge något alls för dels är risken att ett test kommer visa falskt negativt på en sådan liten och dels så är det ändå bara utesluta, införa och utesluta igen som verkligen kan ge svar hur det ligger till. Passa på innan han börjar förskolan är mitt råd för nu styr du över hans mat helt själv.

Svar på tråden Ångest, matproblem och magont