• Anonym (Opiod)

    Utsättning av opioder

    Hej, jag går på utsättning på opioder!

    Jag har under 1 års tid haft en stor dos av citodon dagligen pga skada. Jag är mycket beroende. Läkare har flera ggr satt stopp och jag har fått sluta tvärt för att senare sättas in igen, haft uppehåll på 1-2 v som

    Mest. Jag får mkt svår abstinens.

    Ätit i snitt 6-8 tabletter per dag. Nu går jag på nertrappning. Sänkt dos till 3 st under 2 v för att sedan sluta helt.

    Min kropp mår så dåligt. Jag svettas och fryser om vart annat. Ont när jag andas. Mycket trött!

    Känner att nedtrappningen gått för snabbt och vet ej vad jag ska ta mig till för att må bättre, samtidigt har smärtan ökat till det dubbla och jag tänker ej på annat än min smärta som självfallet kommer att kvarstå eftersom jag fortfarande har ont även om medicin avslutas. Man har ingen framtida plan för min smärta och jag kan ej i dessa tider remitteras någonstans. Mina remisser har nekats :(

  • Svar på tråden Utsättning av opioder
  • Anonym (För fort)

    Det är alldeles för snabb nedtrappning! Googla om nedtrappning av opioider och läs på tex janusinfo.

    Ett bra mål är att trappa ner med 10% varje vecka, dvs minska med ca en halv tablett per dag varje vecka, så tar du 6 per dag har du en vecka med 5,5 osv.

    När du nått 30% av ursprungsdosen = 2 per dag, skall du minska långsammare, tex varannan/var tredje vecka.

    Tala med din läkare eller byt läkare. Läs på ordentligt för att få en rimlig plan.

  • klyban

    När man slutar ifrån en rätt så betydande dos av opioider, så får man abstinens.
    Och det är inget du riktigt kan undvika.
    Men väl en långsam nedtrappning kan göra abstinensen mildare.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Oxy)

    Hej !

    Hur går det ?

    Det låter som en väldigt snabb utsättning !

    Jag har många år nu snart 2? ätit 55-70

    Mg oxynorm - ocycontin, skall under hösten börja sätta ut detta

    Sådan ångest inför det , men det får gå,

    Det bästa är att jag vill , vill bli pigg igen , fräsch och slippa läkemedel i min kropp,

    Hade under en period kanske 6-7 mån endast 20

    Mg oxynorm och 10 ocycontin. Men fick sedan tyvärr höja mkt pga en operation,

    Dela gärna dagar här ihop om du behöver !

    Hopps du är okej ,

    Vad gör smärta har du?

Svar på tråden Utsättning av opioder