• Wed 28 Apr 2021 11:00
    759 visningar
    7 svar
    7
    759

    Har aldrig fått nån motivering......

    Hur skulle ni ha gjort?

    När jag sökte jobb för 10 år sedan så var jag inte behörig för det jobbet. Jobbade då i den kommunen i flera år som vikarie. Sen borde jag plugga så jag blev behörig. I samma veva började jag jobba i en annan kommun.

    Sen efter jag hade pluggat färdigt kontaktade jag chefen om det fanns något ledigt jobb, men det fanns det inte m Hon skulle höra av sig, men gjorde aldrig det. Anmälde mitt intresse varje vår till samma person. Men hon hörde aldrig av sig. Nu har jag sökt 3 fasta tjänster och har behörighet och mer än 10 års erfarenhet inom yrket och har inte fått jobb. Nu sist så slapp jag aldrig på nån intervju. Nu till saken..... Kan jag kontakta chefen och be om en motivering varför JG inte blir vald. Jag vet inte vad jag har fört när ingen säger något. Skulle ni ringa och fråga ???? snällt alltså?? Börjar bli så less på detta nu.....

  • Svar på tråden Har aldrig fått nån motivering......
  • Wed 28 Apr 2021 11:04
    #1

    Du får nog vänja dig vid att inte få en motivering vid avslag för jobb, det är i regel så att man får ett tack för visat intresse men att de gått vidare med andra kandidater. Det du kan göra är att se över ditt cv och fundera på om du behöver utbilda dig eller på annat sätt försöka fylla ut den med bra saker. Passa på att fundera på om dina personliga brev till ansökningarna verkligen är bra som de är eller om de behöver förbättras på någon punkt. Om du ringer den där chefen och frågar lär du tyvärr inte få något ärligt svar så släpp det bara och gå vidare.

  • Wed 28 Apr 2021 11:36
    #2
    +1

    För egen del så tycker jag absolut att man kan vilja ha en motivering. 
    Men man kanske kan ställa frågan på ett annat sätt?
    Om man ringer personalkontoret/rekryterande chef och frågar vad det är man saknar, om det är erfarenhet eller särskilda kompetenser? Vad man kan göra för att komma ifråga framöver? Eller om det finns andra råd de kan ge?

  • Wed 28 Apr 2021 14:13
    #3

    Men jag fick inte ens ett : "Tack för visat intresse! "

  • Wed 28 Apr 2021 15:44
    #4

    Jag hade skrivit ett mail och frågat vad jag behöver göra för att gå vidare till en intervju. 

  • Wed 28 Apr 2021 18:39
    #5
    Michella skrev 2021-04-28 14:13:11 följande:

    Men jag fick inte ens ett : "Tack för visat intresse! "


    Ok, vet du säkert då att din ansökan kommit fram? I så fall kanske det kan vara en ingång om du väljer att kontakta dem.
  • hawtho­rne
    Wed 28 Apr 2021 18:45
    #6
    Michella skrev 2021-04-28 14:13:11 följande:
    Men jag fick inte ens ett : "Tack för visat intresse! "
    Det brukar man inte få om man inte ligger på själv.
    Att sitta hemma och vänta är sällan en lönsam strategi.
  • Sun 2 May 2021 21:08
    #7

    Det är inte alls konstigt eller ovanligt. Det händer ofta att jag får frågan om feedback från någon som inte får jobbat. Intressant att det är uteslutande unga kvinnor som har frågat efter det. Det har faktiskt varit bra även för mig att dels motivera men sen också så har jag lärt känna personen och kunnat erbjuda den ett annat jobb vid en senare rekrytering.

Svar på tråden Har aldrig fått nån motivering......