Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

Familjehem, har man råd?

Du får vad barnet kostar utifrån ålder etc enligt riktlinjer. Brukar ligga mellan 5 och 7000.

Utöver detta får du ett arvode/lön för att du tar på dig uppdraget. Mina familjehem ligger på allt mellan 8 och 18.000.

Om uppdraget exempelvis kräver att du måste gå ned i arbetstid eller sluta arbeta helt så påverkar allt sådant ersättningen.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Hon) skrev 2021-04-29 11:13:39 följande:

Tack snälla för era svar. Att ersättningen va så pass hög hade jag ingen aning om.

Att folk gör detta bara för en extra inkomst är helt galet.

Men då verkar jag inte behöva oroa mig för att inte kunna ge barnet det hen behöver iaf om vi bedtämmer oss för att bli familjehem.

Ska genast kontakta kommunen och se om de har informations möten att gå på.

De som tar sig an ett så omfattande uppdrag som påverkar den egna familjen så pass mycket enbarr för att få en extrainkomst är extremt få och de försvinner fort.

De flesta familjehem är engagerade och varma människor som vill göra en god insats. Du kan bortse från dumheter som skrivs ovan. Inte ens värt att bemöta. Det tänker inte jag göra. Vanligtvis rättshaverister som vill tro att socialtjänsten stjäl barn från välfungerande föräldrar. Ofta tror de också att kommunerna på någotvis gör en ekonomisk vinst på att omhänderta barn.

Folk som fått egna eller anhörigas barn omhändertagna och saknar insikt om varför.
Svar på tråden Familjehem, har man råd?