Familjehem, har man råd?
Det första jag vill rekommendera är att du tar en titt på din hemkommuns webbsajt för att se vad för information som finns där. I vår kommun håller man regelbundet (varannan torsdag typ) informationsmöten för människor som är intresserade av att bli kontaktfamiljer/jourfamiljer/familjehem. Där får man veta mer om de olika uppdragen, vad som krävs för att få bli det ena eller det andra samt att man kan ställa frågor om ersättningen.
För även om ingen (hoppas jag) gör detta för pengar så är det självklart att det finns ekonomiska ersättningar inblandade. Du har oftast ett fast arvode per månad för själva placeringen. Det kan vara allt från 8-15000kr beroende på massa saker, barnets ålder, eventuella extra ansvar/behov som du förväntas kunna möta, omfattning på uppdrag tex. Och sen tillkommer ofta en kostnadsersättning som ska täcka kostnaderna i vardagen; kläder, mat, fritidsaktiviteter, busskort - såna kostnader som du har för ett barn i vardagen liksom. Och man kan även äska extra bidrag om familjen ska göra en resa, om barnet behöver en cykel osv.
Ibland går barnets barnbidrag till dig, ibland är det inbakat i ersättningarna från kommunen.
Ibland får du ersättning för förlorad arbetsinkomst för att du behöver vara tjänstledig/föräldraledig helt eller delvis från ditt vanliga arbete.
När kommuner inte lyckas ordna placering till de barn som behöver så finns också familjehemskonsulenter som man i princip outsourcar uppdragen till. Så om man vill bli familjehem kan man även få ett uppdrag via ett sådant företag. Då betalar kommunen till det företaget och du blir avlönad ifrån dem.
Gällande sparandet - det kan finnas etiska riktlinjer kring vad man får och inte får. Men om du väljer själv att starta ett sparande som du förr eller senare överför till ett barn som du haft i din vård så kan väl ingen säga något om det. Du är fri att göra vad du vill för dina pengar.
Men börja med att anmäla er till informationsträffar och möten av olika slag och ta reda på så mycket ni kan. Sen funderar ni på om detta är något ni vill göra och i så fall är det bara att gå vidare. Jag vet att samhället skriker efter människor som vill göra den här typen av insats.