Familjehem, har man råd?
Anonym (Hmm...,,,) skrev 2021-04-29 10:19:27 följande:
De flesta familjehem gör detta ENBART för att man tjänar extremt mycket pengar på det. Du gör precis som de flesta, tror att det blir "ditt" barn och skriver inte ett ord om att barn ska jobbas HEM till sina familjer. Jag tycker du ska försöka hitta ett annat extrajobb istället alternativt skaffa en tredje unge med din särbo.
Jag vet vad jag pratar om eftersom jag har jobbat med detta i många år och mitt ex har ett barn boende hos sig. Han gör det dock enbart av kärlek och omtanke om barnet och tar därav inte betalt. Ovanligt!
Tror inte ett dugg på att du vet vad du pratar om! Extremt mycket pengar?! Bara det säger ju att du inte har en aning om vad du pratar om. Att du har jobbat med detta i många år betvivlar jag starkt. Om du och andra tror att det arvodet man får är lättförtjänta pengar så skulle knappast bristen på familjehem vara så stor som den är. Bara att sätta igång då! När det gäller ungdomar så placeras många av dem I familjehem p.g.a eget beteende vilket innebär att det knappast är välkammade, artiga ungdomar som kommer utan med mycket i bagaget. Verkligheten för familjehem ser ofta ut så här: många nätter åkandes runt för att leta efter hen som antingen rymt eller glömt att åka hem, sönderslagen rum när man inte får sin vilja igenom, sönderslagna saker när något går emot henne, hämtning på polisstation när hen ställt till något, bli kallad för alla möjliga öknamn när hen blir arg över något, gap och skrik över bagateller, timmars försök att få upp hen och till skolan, få akut kasta sig till skolan för att hen varit inblandad i något, sitta en natt då och då på BUPakuten mm mm.
Mycket lättförtjänta pengar, eller hur?!
Och detta gör ju vem som helst med en klackspark för det " enormt höga arvodet" . Bara gå in på SKL och se vad arvodet ligger på.
Tror snarare att du kanske är en av de föräldrar som fått sitt barn omhändertagen och hyser hat till samhället.
Hoppas jag inte skrämt dig nu ts. Fler som du behövs och med ett stort tålamod så går de flesta ungdomar att förändra och det är det som blir belöningen.