• Anonym (Anonym111)

    Genital Herpes

    Hejsan, haft samma sambo i 2 år. Nu helt plötsligt har jag fått Herpes där nere? För några dagar sedan konstaterades det på HC. Jag har mig veterligen inte haft detta innan. Känns som man skulle känt av det med tanke på hur ont det gör.... Kan detta verkligen ligga latent och sedan blossa upp? Läkare jag pratat med tycker det låter konstigt att det skulle blossa upp nu och jag inte känt något innan?

  • Svar på tråden Genital Herpes
  • Anonym (Anonym111)
    Anonym (Anonym111) skrev 2021-04-29 12:35:56 följande:

    Hejsan, haft samma sambo i ca 1år år. Nu helt plötsligt har jag fått Herpes där nere? För några dagar sedan konstaterades det på HC. Jag har mig veterligen inte haft detta innan. Känns som man skulle känt av det med tanke på hur ont det gör.... Kan detta verkligen ligga latent och sedan blossa upp? Läkare jag pratat med tycker det låter konstigt att det skulle blossa upp nu och jag inte känt något innan?


  • Anonym (Anonym111)

    Det skall vara 1 år skrev fel!

  • Anonym (Kvinna 55)

    Läs på RFSU eller 1177 och få info din läkare tydligen saknar. Det är omöjligt att veta ursprung och man gissar att att säkert 70 % bär på viruset. Mitt visade sig eftersom det (i sällsynta fall) orsakade hjärnhinneinflammation. (Ryggvätskeprov) Jag visste inte om att jag hade det. Jag kan ha blivit smittad som bäbis med nån förälder som pussat mig på munnen och haft munsår eller när som helst i livet. Det ligger inte under smittskydd så du behöver inte lämna namn på de du pussat eller mer med. 
    Det beror inte på att du varit otrogen eller din partner.  

    Jag har tydligen lindrigt. Små, onda prickar på blygdläppar eller runt anus ca var tredje månad. Aldrig på munnen. 
    Om du ser munsår på folk så är det mest troligt herpes. 
    Mina restriktioner; inte sex när jag har utslag (Kondom funkar) eller kyssas om jag skulle ha munsår. Det vill man ju inte ändå...

    Jag kanske aldrig får utslag igen eller så fortsätter det med några ggr om året. 

    Det är inge katastrof att du har det. Nästan alla bär på viruset som sagt och många vet inte ens om det...

  • Anonym (44)

    Inget konstigt alls, din läkare vet inte vad han/hon pratar om.

  • Anonym (...)

    Frågan är ju hur detta utbrott som nu dykt upp betett sig? När min bröt ut så var det med feber, massa flytningar å många onda blåsor, ingen tvekan om att jag smittats ett par veckor tidigare av en asymptomatisk bärare (tyvärr). Nu några år senare får jag skov men mycket mildare dock alltid onda blåsor.

    Min man som jag tyvärr har smittat hade en mildare primärinfektion men märkte absolut av den med onda blåsor, nu flera år senare mycket mildare och sällan skov.

    Varför jag undrar är om man nu har smärtsamma blåsor så kan det vara primärinfektion, om man normalt inte har symptom så börjar man inte plötsligt få det heller efter 100år liksom.

  • Anonym (Kvinna 55)
    Anonym (...) skrev 2021-04-29 13:52:57 följande:

    Frågan är ju hur detta utbrott som nu dykt upp betett sig? När min bröt ut så var det med feber, massa flytningar å många onda blåsor, ingen tvekan om att jag smittats ett par veckor tidigare av en asymptomatisk bärare (tyvärr). Nu några år senare får jag skov men mycket mildare dock alltid onda blåsor.

    Min man som jag tyvärr har smittat hade en mildare primärinfektion men märkte absolut av den med onda blåsor, nu flera år senare mycket mildare och sällan skov.

    Varför jag undrar är om man nu har smärtsamma blåsor så kan det vara primärinfektion, om man normalt inte har symptom så börjar man inte plötsligt få det heller efter 100år liksom.


    Det är ju så annorlunda. Jag hade noll, nada, nothing. Ligger på akuten med en vidrig huvudvärk och stel nacke, hade kräkts i två dygn. Ryggvätskeprov visade Herpes. Ger i ovanliga fall Meningit. Efter det har jag två små prickar några ggr om år. 
  • Anonym (Kvinna 55)
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2021-04-29 13:57:29 följande:
    Det är ju så annorlunda. Jag hade noll, nada, nothing. Ligger på akuten med en vidrig huvudvärk och stel nacke, hade kräkts i två dygn. Ryggvätskeprov visade Herpes. Ger i ovanliga fall Meningit. Efter det har jag två små prickar några ggr om år. 
    Då hade jag inga sår. Kan ju varit mitt utbrott ändå. Hur länge det legat latent, ja vet vet? 
  • Friger

    Om man testat sig för könssjukdomar. Märks den latenta smittan då?

    Jag har testat mig regelbundet och haft negativt varje gång. Märker inte av någon symptom.

    Går det ändå att bära på det dolt så att säga?

  • Anonym (...)
    Friger skrev 2021-04-29 14:04:44 följande:

    Om man testat sig för könssjukdomar. Märks den latenta smittan då?

    Jag har testat mig regelbundet och haft negativt varje gång. Märker inte av någon symptom.

    Går det ändå att bära på det dolt så att säga?


    Det märks inte om det ligger latent. De flesta har inga symptom varför det är så utbrett.

    Man ska tydligen kunna testa efter HSV med blodprov sen vet jag inte om det sker automatiskt när man testar könssjukdomar eller om man specifikt måste be om det.
  • Anonym (...)

    [quote=81095260][quote-nick]Anonym (Kvinna 55) skrev 2021-04-29 13:57:29 följande:[/quote-nick]Det är ju så annorlunda. Jag hade noll, nada, nothing. Ligger på akuten med en vidrig huvudvärk och stel nacke, hade kräkts i två dygn. Ryggvätskeprov visade Herpes. Ger i ovanliga fall Meningit. Efter det har jag två små prickar några ggr om år. [/quote

    Ja detta låter lite mer ovanligt men som sagt kanske var detta primärinfektionen. Det jag menar är om TS ALDRIG märkt av nåt å plötsligt får massa blåsor då kan man nog misstänka att det är första utbrottet så trolig smitta ett par veckor före.

  • Anonym (Kvinna 55)
    Anonym (...) skrev 2021-04-29 14:18:53 följande:
    Det märks inte om det ligger latent. De flesta har inga symptom varför det är så utbrett.

    Man ska tydligen kunna testa efter HSV med blodprov sen vet jag inte om det sker automatiskt när man testar könssjukdomar eller om man specifikt måste be om det.
    Man måste be om det. 
  • Anonym (Kvinna 55)
    Anonym (...) skrev 2021-04-29 14:20:56 följande:

    [quote=81095260][quote-nick]Anonym (Kvinna 55) skrev 2021-04-29 13:57:29 följande:[/quote-nick]Det är ju så annorlunda. Jag hade noll, nada, nothing. Ligger på akuten med en vidrig huvudvärk och stel nacke, hade kräkts i två dygn. Ryggvätskeprov visade Herpes. Ger i ovanliga fall Meningit. Efter det har jag två små prickar några ggr om år. [/quote

    Ja detta låter lite mer ovanligt men som sagt kanske var detta primärinfektionen. Det jag menar är om TS ALDRIG märkt av nåt å plötsligt får massa blåsor då kan man nog misstänka att det är första utbrottet så trolig smitta ett par veckor före.


    Tänker oxå att det var mitt "utbrott". Postivt ändå för bakteriell meningit är livsfarligt. 
  • Anonym (Anonym111)

    Precis eftersom jag märkt de nu med blåsor som nu spruckit till sår.. plus flytningar. Var sjuk för 2 veckor sen hängig med lite feber... kände mig olustigt klen. Så frågan är ju :( så blåsorna kom nu alltså efter 2v från att jag kände mig sjuk....

  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Kvinna 55) skrev 2021-04-29 13:19:50 följande:

    Läs på RFSU eller 1177 och få info din läkare tydligen saknar. Det är omöjligt att veta ursprung och man gissar att att säkert 70 % bär på viruset. Mitt visade sig eftersom det (i sällsynta fall) orsakade hjärnhinneinflammation. (Ryggvätskeprov) Jag visste inte om att jag hade det. Jag kan ha blivit smittad som bäbis med nån förälder som pussat mig på munnen och haft munsår eller när som helst i livet. Det ligger inte under smittskydd så du behöver inte lämna namn på de du pussat eller mer med. 

    Det beror inte på att du varit otrogen eller din partner.  

    Jag har tydligen lindrigt. Små, onda prickar på blygdläppar eller runt anus ca var tredje månad. Aldrig på munnen. 

    Om du ser munsår på folk så är det mest troligt herpes. 

    Mina restriktioner; inte sex när jag har utslag (Kondom funkar) eller kyssas om jag skulle ha munsår. Det vill man ju inte ändå...

    Jag kanske aldrig får utslag igen eller så fortsätter det med några ggr om året. 

    Det är inge katastrof att du har det. Nästan alla bär på viruset som sagt och många vet inte ens om det...


    Just genital herpes går inte 70% runt med.

    Är olika typer ju men visst kan munblåsor sätra sig "därnere". Men säkert ovanligare. Oftast smittas det vid samlag
Svar på tråden Genital Herpes