• Anonym (ts)

    Får alltid huvudvärk när dottern kommer hem

    Jag tycker det är så jobbigt att jag alltid får huvudvärk när hans dotter kommer hem från skolan.

    Jag förstår att hon inte fattar vad det betyder när hon skriker "jävla hora NN" (mitt namn), "dra härifrån", "jävla idiot" m.m. Men jag kan inte låta bli att störas av att pappan aldrig någonsin säger ifrån att man inte får säga sånt till någon. Hon är handikappad så jag har överseende pga det. Men jobbigt blir det med skrik, TJATANDE konstant och att man måste låsa allt (dörrar, kylskåp m.m) och passa henne konstant. Hon vaknar dessutom runt 03:30 så längre än så kan man aldrig sova.

    Ska jag börja ta värktabletter i förebyggande typ nån halvtimme innan hon kommer? Jag kommer bli tablettberoende precis som pappan.

    Tråkigt för jag älskar verkligen pappan och tycker om tjejen när hon är lugn, glad och snäll och hon tycker jättemycket om mig.

  • Svar på tråden Får alltid huvudvärk när dottern kommer hem
  • Anonym (Q)

    Men herregud, så kan ni ju inte ha det. Hur länge har det pågått? Är det mer än bara extremt tillfälligt så måste du ta ditt vuxenansvar och agera. Kanske är det bäst med särboskap ett tag? Eller att du får befogenhet av föräldrarna (som ju inte verkar klara av det) att ta ett större ansvar i uppfostran av flickan så att du kan ta steg för att styra upp situationen.

  • Anonym (ts)
    Anonym (Q) skrev 2021-04-29 17:58:48 följande:

    Men herregud, så kan ni ju inte ha det. Hur länge har det pågått? Är det mer än bara extremt tillfälligt så måste du ta ditt vuxenansvar och agera. Kanske är det bäst med särboskap ett tag? Eller att du får befogenhet av föräldrarna (som ju inte verkar klara av det) att ta ett större ansvar i uppfostran av flickan så att du kan ta steg för att styra upp situationen.


    Tack för ditt svar. Tjejen är 20 år och har alltid varit såhär så det kommer aldrig att ändras tyvärr. Vi är särbo men eftersom hon kräver ständig tillsyn så är jag alltid hos dem. Det finns ingen annan som kan ta hand om henne, mamman är död.
  • Anonym (flytta?)

    Det verkar vara dags att flytta hemifrån för tjejen? Hon verkar tillhöra LSS, så ansök om gruppbostad! Jättesvårt att släppa taget, men brukar bli bättre för alla (även barnet som får bli vuxen).

  • Anonym (L)

    Låter som att det är hög tid att börja kolla upp vad det finns för boendealternativ för henne. Även personer med funktionsnedsättningar blir ju vuxna på något vis, och mår ofta bra av att flytta hemifrån och inte vara så beroende av föräldrarna (även om de fortfarande är beroende av andra).

  • Anonym (K)
    Anonym (ts) skrev 2021-04-29 18:32:21 följande:
    Tack för ditt svar. Tjejen är 20 år och har alltid varit såhär så det kommer aldrig att ändras tyvärr. Vi är särbo men eftersom hon kräver ständig tillsyn så är jag alltid hos dem. Det finns ingen annan som kan ta hand om henne, mamman är död.
    Jo det finns det!! Ni måste prata med kommunen, hon får flytta hemifrån! Antagligen till ett boende för likasinnade. Eller ska hon bo hos er tills ni dör...? Och vad tror pappan händer med henne då?
  • Anonym (ts)

    Hon kommer flytta så småningom till någon form av boende. Hon slutar skolan nu till sommaren och därefter är det daglig verksamhet hela sommaren. Därefter vet jag inte.

  • Anonym (T99)
    Anonym (ts) skrev 2021-04-29 19:32:11 följande:

    Hon kommer flytta så småningom till någon form av boende. Hon slutar skolan nu till sommaren och därefter är det daglig verksamhet hela sommaren. Därefter vet jag inte.


    Kan det finnas någon form av avlastning fram till dess. Stödfamilj tex?
  • Anonym (Q)
    Anonym (ts) skrev 2021-04-29 18:32:21 följande:
    Tack för ditt svar. Tjejen är 20 år och har alltid varit såhär så det kommer aldrig att ändras tyvärr. Vi är särbo men eftersom hon kräver ständig tillsyn så är jag alltid hos dem. Det finns ingen annan som kan ta hand om henne, mamman är död.
    Finns det ingen annan som kan ta hand om henne? Är du anställd som hennes personliga assistent? Kan pappan inte se efter henne så är det nog idé att omgående undersöka möjligheter att få mer stöd i vardagen. 
    Anonym (ts) skrev 2021-04-29 19:32:11 följande:

    Hon kommer flytta så småningom till någon form av boende. Hon slutar skolan nu till sommaren och därefter är det daglig verksamhet hela sommaren. Därefter vet jag inte.


    Se till att driva det här så att du vet hur den mer långsiktiga lösningen kommer att se ut. För mig hade det i alla fall varit enorm skillnad mellan en situation som inte har något slutdatum och en som jag vet är tillfällig. För en 20-årig ung kvinna måste ju alla inse att den permanenta lösningen inte kan inbegripa just dig, som hon inte trivs med och som hon är verbalt aggressiv mot.

    Det finaste och bästa du kan göra för henne i detta läge är att hjälpa henne i hennes nästa steg ut i vuxenlivet.
  • Drottningen1970

    Man?

    Det är väl pappan som får vakta sin dotter....?

    Och att pappa är tablettmissbrukare lär ju inte hjälpa flickans problematik...

  • Drottningen1970
    Anonym (ts) skrev 2021-04-29 18:32:21 följande:

    Tack för ditt svar. Tjejen är 20 år och har alltid varit såhär så det kommer aldrig att ändras tyvärr. Vi är särbo men eftersom hon kräver ständig tillsyn så är jag alltid hos dem. Det finns ingen annan som kan ta hand om henne, mamman är död.


    Såklart det finns. Finns massa stöd från samhället så flickan kan flytta hemmifrån. Låter snarare som om din kille är initiativlös och bekvämt lämpar över problemet på dig.
Svar på tråden Får alltid huvudvärk när dottern kommer hem