Inlägg från: Anders 386 |Visa alla inlägg
  • Anders 386

Är otrohet rätt ibland.

Jag tycker det kan vara ok om partnern inte vill ha sex. Det bästa vore om det kunde ske med partnerns samtycke - men tyvärr har vi en hederskultur i Sverige som gör att väldigt få skulle acceptera det. (Om 50 år till kanske vi kommit längre mot en acceptans.)

Men jag tror att det faktiskt skulle rädda många förhållanden som är bra förutom sexbiten. Det är ju så generellt att man har olika intressen i ett förhållande - och vad är då naturligare än att man odlar sina intressen med någon utanför förhållandet? Gäller både t.ex. golf och sex eller vad som helst där man inte delar samma intresse.

• Anders 386

Jag förstår inte hur kommunikation skulle förändra något i ett förhållande där den ena parten förlorat all lust till sex?

Jag tror inte någon vill höra att att man inte är sexuellt attraktiv längre - istället blir det bara lite konstiga omskrivningar av huvudproblemet - men det gör knappast sexlivet bättre.

Det är heller inte ok att pressa sin partner till sex som hen inte vill ha.

I vissa fall finns inte så många val:

Lämna förhållandet.
    Må dåligt resten av livet.
    Söka andra vägar för att få sexuell tillfredsställelse.
  • Anders 386
    Tukt skrev 2021-05-03 17:21:19 följande:
    Fast OM man nu kan prata om det, så kan man också söka stöd och hjälp för det. Både i medicinsk form men också terapi.
    Det är ju också precis som med kärlek generellt, man måste investera för att det ska uppstå och hållas vid liv. Sexualiteten är inte annorlunda. Men för den som tappat lusten är det ofta en gradvis omställning och när man ligger på noll kan det vara svårt förstå poängen med att lägga tid på det,
    Jag förstår inte riktigt det där med att prata om det och söka stöd från utomstående expertis.
    Inte när det gäller sexlust. När din partner tappat den sexuella attraktionen till dig så kan ingen ändra på det. Din partner väljer inte att ha sexlust eller inte - det är något man har eller inte har - det är känslor som styr.

Alternativet att pressa sin partner till sex är heller inte bra - det förlänger möjligen lidandet.

Troligen skulle sexlusten vakna med en annan partner - men det är ju inte riktigt det som är målet.

(Det är ett typiskt kvinnligt beteende - kvinnor har en förmåga att lägga ner sexet och "tröttna" på sin partner efter en tid, det där har vi män lite svårt att förstå, därför fortsätter vi hoppas trots att det faktiskt är kört.)

Det skulle vara intressant att veta om någon överhuvudtaget fått en ökad sexlust genom terapi eller kommunikation.
  • Anders 386
    molly50 skrev 2021-05-09 19:24:11 följande:
    Fast det kan ju faktiskt vara så att anledningen till att man får minskad sexlust är medicinsk.
    Eller att man känner sig stressad av någon anledning.
    Eller klimakteriet.
    Det finns många olika orsaker.
    Det behöver inte handla om att man har tappat attraktionen för sin partner.
    Därför kan det vara bra att kunna kommunicera om saken och ge sin partner stöd om det t ex skulle vara något medicinskt problem.
    Har man tappat attraktionen för varandra så är det kanske bättre att göra slut.
    Finns det en orsak till att man lägger ner sex och närhet av t.ex. medicinska skäl så berättar man självklart det för sin partner. Det borde TS ha kännedom om redan om det hade varit så.

Däremot en minskad sexuell attraktion är känsliga grejer - det är inget man berättar i första taget. Dessutom är det nog många som helt enkelt tröttnar på sex med åren - och då är det såklart helt kört med sexlivet.

Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.