New Dawn skrev 2021-05-03 13:56:52 följande:
#31 Anders 386 skrev 2021-05-03 08:40:01 följande:
Jag tycker det kan vara ok om partnern inte vill ha sex. Det bästa vore om det kunde ske med partnerns samtycke - men tyvärr har vi en hederskultur i Sverige som gör att väldigt få skulle acceptera det. (Om 50 år till kanske vi kommit längre mot en acceptans.)
Men jag tror att det faktiskt skulle rädda många förhållanden som är bra förutom sexbiten. Det är ju så generellt att man har olika intressen i ett förhållande - och vad är då naturligare än att man odlar sina intressen med någon utanför förhållandet? Gäller både t.ex. golf och sex eller vad som helst där man inte delar samma intresse.
Det här är en mycket märklig inställning. Att bara tycka att det är okej om partnern inte vil ha sex.
Den inställningen liknar mer gamla tiders inställning till sex där sex ingick i äktenskapet vare sig man ville eller inte.
Om man har en partner som är väldigt passiv och oengagerad, men ändå ställer upp på sex, är det således inte okej med otrohet, men ditt synsätt. Hur kan det vara ett alternativt.
Om du tycker att det är lika rimligt att odla sitt intresse (likt golf) utanför förhållande är det väl lika rimligt att den med mindre lust "odlar sina intressen" utanför relationen, och har sex med andra. Är det okej med dig? Dvs att tex din fru gick bakom din rygg och hade sex med andra?
Dessa löjliga ursäkter vissa har...är de lika bra på problemlösning förstår jag om deras relationer inte fungerar.