Inlägg från: Anonym (kvinna) |Visa alla inlägg
  • Anonym (kvinna)

Är otrohet rätt ibland.

Jag är i ungefär samma situation som du fast jag är kvinna med en man som inte vill. Jag tycker ändå att det är fel att vara otrogen, även om jag förstår att man ibland kan känna sig lockad av det. Kan man inte lösa problemen trots ordentliga försök tror jag tyvärr att separation är enda utvägen.

• Anonym (kvinna)
    Anders 386 skrev 2021-05-03 08:40:01 följande:

Jag tycker det kan vara ok om partnern inte vill ha sex. Det bästa vore om det kunde ske med partnerns samtycke - men tyvärr har vi en hederskultur i Sverige som gör att väldigt få skulle acceptera det. (Om 50 år till kanske vi kommit längre mot en acceptans.)

Men jag tror att det faktiskt skulle rädda många förhållanden som är bra förutom sexbiten. Det är ju så generellt att man har olika intressen i ett förhållande - och vad är då naturligare än att man odlar sina intressen med någon utanför förhållandet? Gäller både t.ex. golf och sex eller vad som helst där man inte delar samma intresse.

Risken är dock att man blir kär i den som man ligger med vid sidan av, eller tvärtom, att den man har vid sidan av blir kär och börjar förvänta sig mer än bara sex.
  • Anonym (kvinna)
    Anonym (Busig) skrev 2021-05-01 20:14:33 följande:

Hade lätt varit otrogen under de premisser du beskriver. Rätt eller fel. Klart det är fel, det är alltid fel. Men det finns många saker man gör som är fel.

Otrohet är ett laddat ämne trots att så många gör det. Det är tur att det inte är straffbart för då hade vi haft många förbrytare och jobbiga belastningsregister. Eller kanske skulle det vara en ordningsbot som utfärdades och ett riktigt bra tillskott till statskassan. Skämt å sidor - det är svårt att kriminalisera ngt som 50 procent, eller fler, gör.

Jag svarade på alternativ nr 2 ändå, eftersom jag själv inte hade stått ut.

Men bäst är väl att prata med henne.

Är det verkligen så många som är otrogna? Det har jag svårt att tro.
  • Anonym (kvinna)
    Tukt skrev 2021-05-03 18:24:07 följande:

Det där är ju ett rätt fatalistiskt resonemang. Att inget går att lösa.

Nu är det ju inte så att sex, attraktion eller kärlek bara liksom kommer till en likt ett virus från igen stans. Sexlust måste man jobba på, precis som med kärlek.

Kommer man dessutom upp i åldrarna är det inte sällan så att det handlar om hormoner som man kan medicinera. Men för att göra detta måste man ju prata om det. Går ju inte sitta och gissa sig till vad ens partner tänker och tycker.

Bara det att ens parter faktiskt VET att nu kommer jag bli lämnad på grund av just detta, kan ju vara den spark i arslet som behövs.

Men visst, kan hålla med om att ditt synsätt skulle göra livet bra mycket enklare om man själv aldrig kunde påverka något själv utan enbart föll offer för omständigheterna.

Jag håller verkligen med om det här. Det är så oerhört förvånande med dessa vuxna, ofta till och med medelålders människor som inte vill ta något ansvar för problemen i förhållandet utan bara stoppar huvudet i sanden som omogna barnungar och kräver att partnern ska vara tankeläsare.
  • Anonym (kvinna)
    New Dawn skrev 2021-05-17 01:57:42 följande:
    Jag har i alla fall mycket oftare läst dessa resonemang från män som lever i sexlösa relationer. Just detta att de vill ha sex med sin kvinna, och skriver att sex är viktigt i en kärleksrelation, men meningen efter undrar varför man inte kan ha sex med andra, och undrar varför det är så märkvärdigt just med sex. (motsägelsefullt). Tex som "Anders 386" undrar varför man inte kan ha sex utanför relationen precis som andra intressen.

Kvinnor som är otrogna är, som jag uppfattat det, oftare det pga att de inte trivs med sin relation. Kanske tänder de inte på sin egen män, eller så är det ännu mer som är fel. Kanske har de blivit kär och eller attraherade av någon annan man. Det är inte alls lika vanligt att kvinnor tänker att de helst vill ha sex med sin man men i brist på detta kan ha sex med andra. Självklart finns det kvinnor som verkligen vill ha sex med sin man men är otrogna pga sexbristen, men jag tror inte alls att kvinnor inte lika lätt kan tänka sig att ha sex med partnern.... ELLER någon annan, så som män oftare resonerar.
    Efter att ha läst väldigt många trådar i dessa ämnen har jag fått uppfattningen att det även är rätt vanligt att kvinnor är otrogna på grund av att mannen inte vill ha sex så ofta eller på det sätt som de vill. Det är möjligt att det är något fler män som är otrogna på grund av brist på sex, men jag tror inte att skillnaden är så väldigt stor som det ofta hävdas.
  • Anonym (kvinna)
    New Dawn skrev 2021-05-17 10:40:30 följande:

Ja, när en relation brister, brister ofta sexlivet, så det är nog vanligt att de som är otrogna har mindre, eller sämre sex. Oavsett om den som är otrogen längtar efter att ha sex med sin partner, eller om den som är otrogen inte vill ha sex.

Jag har skrivit med väldigt många kvinnor i dessa situationer. De klagar ibland till och början på dåligt sexliv (för lite eller för tråkigt), men när jag, eller andra, försöker ge råd för att förbättra situationen hemma är de egentligen inte så sugna på det. Hela tiden vill de ha råd om den nya mannen och skriva om det. Eller så beskriver de ännu mer hur dåligt deras man fungerar. Kanske har de hamnat i otrohet pga dåligt sexliv, nästan ingen kvinna i detta läget, jag talat med, vill jobba med sitt befintliga sexliv.

De kanske inte vill jobba mer med sexlivet eftersom det redan gjort det väldigt länge och inte orkar mer. Det finns trots allt en gräns för hur mycket man står ut med och även om man inte bör ge upp för snabbt är det inte heller bra att hänga kvar alltför länge tills man blivit så gammal att det är svårt att hitta en ny partner.
Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.