• molly50

Är otrohet rätt ibland.

Anders 386 skrev 2021-05-03 17:33:07 följande:
    Jag förstår inte riktigt det där med att prata om det och söka stöd från utomstående expertis.
    Inte när det gäller sexlust. När din partner tappat den sexuella attraktionen till dig så kan ingen ändra på det. Din partner väljer inte att ha sexlust eller inte - det är något man har eller inte har - det är känslor som styr.

Alternativet att pressa sin partner till sex är heller inte bra - det förlänger möjligen lidandet.

Troligen skulle sexlusten vakna med en annan partner - men det är ju inte riktigt det som är målet.

(Det är ett typiskt kvinnligt beteende - kvinnor har en förmåga att lägga ner sexet och "tröttna" på sin partner efter en tid, det där har vi män lite svårt att förstå, därför fortsätter vi hoppas trots att det faktiskt är kört.)

Det skulle vara intressant att veta om någon överhuvudtaget fått en ökad sexlust genom terapi eller kommunikation.
    Fast det kan ju faktiskt vara så att anledningen till att man får minskad sexlust är medicinsk.
    Eller att man känner sig stressad av någon anledning.
    Eller klimakteriet.
    Det finns många olika orsaker.
    Det behöver inte handla om att man har tappat attraktionen för sin partner.
    Därför kan det vara bra att kunna kommunicera om saken och ge sin partner stöd om det t ex skulle vara något medicinskt problem.
    Har man tappat attraktionen för varandra så är det kanske bättre att göra slut.
  • molly50
    Anders 386 skrev 2021-05-14 08:49:42 följande:
    Finns det en orsak till att man lägger ner sex och närhet av t.ex. medicinska skäl så berättar man självklart det för sin partner. Det borde TS ha kännedom om redan om det hade varit så.

Däremot en minskad sexuell attraktion är känsliga grejer - det är inget man berättar i första taget. Dessutom är det nog många som helt enkelt tröttnar på sex med åren - och då är det såklart helt kört med sexlivet.
    Ibland så vet man helt enkelt inte varför man har tappat sexlusten.
    Och vet man inte varför så kan det också vara svårt att berätta.
    Men man har ju alltid möjligheten att ta reda på varför.

Har man tappat attraktionen för sin partner så kan det diskuteras varför man överhuvudtaget stannar kvar.
    Jag hade i alla fall inte gjort det.
    Visst kan man tröttna på sex med åren.
    Men ofta så kan det handla om att man har hamnat i klimakteriet.
    Då är det vanligt att tappa sexlusten.
    Man blir torrare och det kan göra ont.
    Då är det inte skönt.
    En del män kan ha svårt att förstå det där och det hjälper inte hur man försöker förklara.
    Men då får man ju försöka komma fram till en lösning som gynnar båda.
  • molly50
    Anonym (Anonym Klara) skrev 2021-05-16 22:01:37 följande:

Ja om båda som är otrogna är med på det och håller det för sig själva

Eller om båda parter i förhållandet är med på att ligga med andra?
    Det är väl det bästa?
    Eller så gör man slut om man känner att det inte funkar.
  • molly50
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-17 01:07:45 följande:
    Ja jag har läst och håller med om det du skrev, det jag kommenterade var detta...
    New Dawn skrev 2021-05-16 13:05:16 följande:
    Jag tycker det är väldigt motsägelsefullt att många män skriver/säger att sex är en viktig del av en relation SAMTIDIGT som de förespråkar sex med andra som lösning på sexfattiga relationer. Då plötsligt är ju inte sex länge en viktig del av relationen. Eftersom de väljer att stanna utan sex.
    Jag tror som sagt inte det är unikt för män.
    Men oavsett om det är män eller kvinnor som säger det så låter det ju märkligt att säga att sex är viktigt i ett förhållande,samtidigt som man kan tänka sig att ha sex med andra.
    "Det är ju bara lite sex. Det behöver inte betyda något".
    Det är ju lite motsägelsefullt.
  • molly50
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-17 09:49:01 följande:
    Absolut, och det var därför jag oxå skrev att jag höll med henne i det hon skrev UTOM att det skulle vara något unikt för mänFlört
    Jag upplever också att det är vanligare att män uttrycker den åsikten.
    Men jag kan ju ha fel.
  • molly50
    New Dawn skrev 2021-05-17 10:42:17 följande:
    Exakt!Tack!

Du förstår precis vad jag menar
    Tack! Jag håller bara med i det du skriver. 
    Jag tycker också det är lite konstigt.
  • molly50
    Kungsholmsbo skrev 2021-05-17 11:36:01 följande:
    Du får hålla isär påståendena för detta resonemang. Det är inte motsägelsefullt.

Jag uppfattar det som ett du tänker att om sex är viktigt för ett förhållande bör man inte ha sex utanför förhållandet.

Men, jag tror man blandar ihop korten då. Att sex är viktigt för att förhållandet ska fungera, men att X har sex med någon annan är defacto ingenting som har med den viktiga ingrediensen sex i förhållandet ett göra. Du kan ha sex i förhållandet och ha sex utanför (i hemlighet). Ingrediensen för det viktiga i förhållandet är dock densamma - den förändras inte. Bara för att X har sex utanför förhållandet betyder det inte att X inte kan ha sex i förhållandet. Det har alltså inte med sexet att göra. Det har med trohet att göra. Det är trohet du har lovat inte sex.

Man kan alltså anse att sex är viktigt för ett förhållande och ändå ha sex utanför. Det ena utesluter inte det andra.
    För mig går trohet och sex hand i hand.
    Dvs sex med andra är detsamma som otrohet.
    Om sexet inte fungerar i förhållandet,och inte går att lösa,så är det väl bättre, och framförallt ärligare, att göra slut.
    Och om sexet är skillnaden mellan ett förhållande och en kompisrelation,varför har man då sex med andra?
  • molly50
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-18 10:34:03 följande:
    Nja, kvinnor tenderar att fokusera mer på känslorna än sexet men i grunden säger de samma sak. 
    Ja,så är det säkert.
    Men jag tror aldrig jag har sett eller hört en kvinna säga att sexet är viktigt i en relation,men sedan undra varför det inte är ok att ligga med andra.
    Det är något jag bara har sett/hört män säga.
  • molly50
    Anonym (FYI) skrev 2021-05-19 11:09:14 följande:
    I din bekantskapskrets? Eller här på FL?
    Framförallt här.
    I min bekantskapskrets har vi inte pratat så mycket om sådant,om jag ska vara ärlig.
Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.