Inlägg från: Anonym (sådär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (sådär)

Är otrohet rätt ibland.

Anders 386 skrev 2021-05-03 08:40:01 följande:

Jag tycker det kan vara ok om partnern inte vill ha sex. Det bästa vore om det kunde ske med partnerns samtycke - men tyvärr har vi en hederskultur i Sverige som gör att väldigt få skulle acceptera det. (Om 50 år till kanske vi kommit längre mot en acceptans.)

Men jag tror att det faktiskt skulle rädda många förhållanden som är bra förutom sexbiten. Det är ju så generellt att man har olika intressen i ett förhållande - och vad är då naturligare än att man odlar sina intressen med någon utanför förhållandet? Gäller både t.ex. golf och sex eller vad som helst där man inte delar samma intresse.

Jag skulle snarare vilja påstå att vi har en feghetskultur och slippa ta ansvar för sina handlingar kultur i Sverige där man resonerar som att, det bästa vore ju att vara överens med sin partner om att knulla andra men eftersom min partner förmodligen kommer säga nej till det så gör jag det i smyg istället och sen rättfärdigar jag det för mig själv genom att skylla på problemen i vårt förhållande och livets allmänna komplexitet och intalar mig själv att jag bara gör alla en tjänst Drömmer

Jag tycker inte det duger med "det bästa vore" för det är lite som att säga att alternativet (otrohet) är ett acceptabelt alternativ. Jag tycker att det snarare borde vara "du SKA prata med din partner först funkar inte det går man i terapi, om även det skiter sig så får man isär, men att gå bakom ryggen är ALDRIG ett acceptabelt alternativ"

Jag håller med om att ligga med andra skulle kunna rädda många sexlösa förhållanden OM båda är med på det. Att gå bakom ryggen på sin partner anser jag inte vara en räddning utan snarare ett sätt att ta död på även det som är bra i förhållandet för förhållande är ju inte längre ett riktigt förhållande utan snarare ett förhållande som bygger på at lögner aldrig kommer fram, och när det väl kommer fram så tar det död på precis ALLT, även det som varit bra.
  • Anonym (sådär)
    Tukt skrev 2021-05-03 11:30:52 följande:
    Menar du att det är ett problem kopplat till just Sverige, och i hur fall då?
    Nope jag tror inte det är unikt för Sverige, jag säger snarare att i alla kulturer världen över (svenskar inkluderade) så kommer man alltid ställas inför situationer där två personer vill två olika saker, vare sig det gäller sex eller något annat. Det tycker jag inte kan kallas för hederskultur utan helt enkelt att man vill olika saker. 
  • Anonym (sådär)
    Tukt skrev 2021-05-03 13:42:36 följande:
    Det där blir en smula fyrkantigt och elitistiskt. Självklart är kommunikation bra och ofta den nyckel du pratar om. Samtidigt är inte alla människor kommunikativa.
    Det kan bero på en rad saker, oförmågor som får det att halta. Inte minst alla de som finner sig en bit ned på autismskalan och inte är medvetna om det, eller bara ligger på gränsen.
    Det finns gott om orsaker till att kommunikation inte alltid är lösningen på att skapa en bra relation.
    Absolut, men då ligger bristen hos en själv och inte hos ens partner och man kan då absolut inte skylla sin oförmåga att kommunicera på sin partner, då får man stå för och ta ansvar sina brister och även för vilka handlingar ens brister leder till.

Kommunikation ÄR alltid lösningen på ALLA problem. Att vissa människor sen inte klarar av det pga personliga brister betyder inte att det inte är en lösning.
  • Anonym (sådär)
    Tukt skrev 2021-05-03 14:11:02 följande:
    Nu utgick du ifrån att det var man själv som hade kommunikationssvårigheter. Men det kan ju lika gärna vara ens partner. Det är nog inte sällan så att det är något man själv är medveten om eller vill stå för.
    Har själv kommunicerat mig gul och blå med minst en sådan person utan att det för den saken skull blev bättre av det. 
    När man väl inser, kan man lämna, men ofta tar det lite tid att se mönster. Det tar också tid för man vill ge den andra chansen, man vill testa olika verktyg.
    Därmed inte sagt man ska vara otrogen för det. Men det är inte alltid kommunikation är universallösningen på allt.
    Jag utgick ifrån det eftersom diskussionen handlade om anledningar att vara otrogen. 

Jo jag har oxå råkat ut för personer som inte går att kommunicera med, Men det betyder ju fortfarande inte att lösningen inte är att kommunicera utan snarare att det går inte att lösa problemen för att personen inte klarar av att kommunicera. Kommunikation hade ju varit lösningen OM personen hade kunna kommunicera, men eftersom personen inte kan det så kan man heller inte komma fram till en lösning.

Kan man inte komma fram till en gemensam lösning så får man lämna förhållandet. Att vara otrogen är inte acceptabelt bara för att man inte kan komma överens eller kommunicera.
  • Anonym (sådär)
    New Dawn skrev 2021-05-03 14:04:17 följande:
    Jag håller med om det mesta du skriver, utom att du tror att många sexlösa förhållanden skulle räddas av att ligga med andra. Jag tror det är vääääldigt få relationer som kunde räddas av det. Nu talar jag inte om relationer som är öppna från början, utan relationer som med tiden blir sexlösa.

Jag tror de flesta människor som gillar sex vill sova med, semestra med, leva med, den person man har sex med.

Visserligen kan det troligen fungera som konstgjord andning i några år, men fokus på barn, ekonomi, praktiska omständigheter, men att det skulle rädda relationer tror jag inte.

Jag tror relationer som blir sexlösa med tiden ofta har fler brister än bara sex.
    Jo, det håller jag med om, många förhållande är var nog dumt skriver, några förhållanden är kanske bättre. Jag tror att många gör såna lösningar i ren desperation för att försöka rädda förhållande till varje pris även om det betyder att man kliver över sina egna principer och personlighet, eller bli övertalade till det med hotet om att avsluta förhållandet eller fortsatt otrohet i bakgrunden. Såna "lösningar" leder nog inte till något gott.
  • Anonym (sådär)
    Anders 386 skrev 2021-05-03 17:03:48 följande:

Jag förstår inte hur kommunikation skulle förändra något i ett förhållande där den ena parten förlorat all lust till sex?

Jag tror inte någon vill höra att att man inte är sexuellt attraktiv längre - istället blir det bara lite konstiga omskrivningar av huvudproblemet - men det gör knappast sexlivet bättre.

Det är heller inte ok att pressa sin partner till sex som hen inte vill ha.

I vissa fall finns inte så många val:

Lämna förhållandet.
    Må dåligt resten av livet.
    Söka andra vägar för att få sexuell tillfredsställelse.
    Förmodligen på samma sätt som att kommunikation kan förändra alla situationer där man tycker olika? KAN förändra behöver inte betyda att det KOMMER lösa allt. Men om man inte ens provar att kommunicera så lär man ju aldrig veta det heller eller hur?

Hur gör du själv när du och din partner tycker olika om något? Skiter ni i att prata om det och gör som ni själva vill var för sig?

Vad man vill höra och vad man behöver höra är inte samma sak, uppstår problem så får man vacker acceptera att höra saker för att försöka hitta en lösning. Att höra konstiga omskrivningar av problemet är ju motpartens argument, men det finns inget som säger att du måste acceptera argumenten utan har då möjligheten att säga vad du tycker om det... men det lär ju aldrig ske om man inte ens pratar om det för att man på förhand tycker att det inte kommer leda till något?

Det finns inget som säger att valen måste vara trevliga, det hör väl till vuxenlivet att man ibland måste göra svåra val. De tre valen du nämner är ju valen som är kvar OM en eventuell dialog har misslyckats, men det är väl jävligt onödigt att hoppa dit med en gång utan att ens försöka kommunicera?
  • Anonym (sådär)
    Anders 386 skrev 2021-05-03 17:33:07 följande:
    Det skulle vara intressant att veta om någon överhuvudtaget fått en ökad sexlust genom terapi eller kommunikation.
    Det skulle vara intressant att veta om någon överhuvudtaget fått en ökad sexlust genom att partnern knullat någon annan?
    '
    Du tror inte att de kanske är iaf värt ett försök att prata med sin partner INANN man ger sig ut på knullturné?
  • Anonym (sådär)
    Anders 386 skrev 2021-05-14 08:49:42 följande:
    Finns det en orsak till att man lägger ner sex och närhet av t.ex. medicinska skäl så berättar man självklart det för sin partner. Det borde TS ha kännedom om redan om det hade varit så.

Däremot en minskad sexuell attraktion är känsliga grejer - det är inget man berättar i första taget. Dessutom är det nog många som helt enkelt tröttnar på sex med åren - och då är det såklart helt kört med sexlivet.
    ok, men är det en giltig anledning till att hellre vara otrogen än att prata med sin partner?
  • Anonym (sådär)
    New Dawn skrev 2021-05-16 13:05:16 följande:
    Fast med tanke på det resonemanget borde ju den som tycker otrohet är en lösning på sexuell obalans berätta det.

Dvs säga klart ut. Jag behöver si och så mycket sex, antingen med dig, eller så med någon annan.

Om jag levde med en man som ansåg att han kunde ersätta sex med mig, med någon annan, vore relationen död, enligt min åsikt. Så att veta dessa känslor tidigt skulle ju hjälpa till ett snabbare avslut.

Jag anser att det är kört med sexlivet om partnern tycker det lika gärna skulle funka att ha sex med någon annan.

Jag tycker det är väldigt motsägelsefullt att många män skriver/säger att sex är en viktig del av en relation SAMTIDIGT som de förespråkar sex med andra som lösning på sexfattiga relationer. Då plötsligt är ju inte sex länge en viktig del av relationen. Eftersom de väljer att stanna utan sex.
    Ehm nu tror jag iof att kvinnor är precis lika goda kålsupare vad gäller att knulla runt. Ska man tro vissa undersökningr så verkar de i Sverige tom vara snäppet värre. Det är inte en könsfråga, det är en fråga om värderingar och personlighet.
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Anonym Klara) skrev 2021-05-16 22:01:37 följande:

Ja om båda som är otrogna är med på det och håller det för sig själva

Och vad de gör mot sina familjer räknas inte alls menar du?
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Anonym Klara) skrev 2021-05-16 22:23:25 följande:

Ja om båda som är otrogna är med på det och håller det för sig själva

Så om jag och en polare snor dina pengar så är det ok bara vi båda är med på det och håller det för oss jälva?

Det är inte själva handlingen eller de man gör handlingen mot som räknas, det enda som räknas är om de som utför den är med på det och att de håller det för sig själva?
  • Anonym (sådär)
    New Dawn skrev 2021-05-17 00:51:50 följande:
    ??? Vad?

Har du läst mitt inlägg?

Ja, det finns många kvinnor som är otrogna. Jag har överhuvudtaget inte skrivet något om det. Att du vill få det till att jag skrivit att män oftare är otrogna är något du själv hittat på.

Det är ju lättare för kvinnor att hitta män att ha sex med, och kvinnor blir mer uppvaktade sexuellt, så det är mycket troligt att det är fler kvinnor än män som är otrogna, men jag läser inte lika ofta dessa resonemang och råd som jag beskrev ovan.

Jag har läst flera gånger om kvinnor som INTE ens vill ha sex med sin partner och som är otrogna. Det är något annat. Lika fel, men det var hursomhelst inte alls det jag skrev om.

Det jag skrev om var själva resonemanget att först skriva att sex är viktigt i en (kärleksrelation), sedan komma med idén,( eller råd) att ha sex med andra, i stället. Det går inte ihop. Det finns visserligen kvinnor som har denna åsikt också, men just detta resonemang har jag oftare läst från män.
    Ja jag har läst och håller med om det du skrev, det jag kommenterade var detta...
    New Dawn skrev 2021-05-16 13:05:16 följande:
    Jag tycker det är väldigt motsägelsefullt att många män skriver/säger att sex är en viktig del av en relation SAMTIDIGT som de förespråkar sex med andra som lösning på sexfattiga relationer. Då plötsligt är ju inte sex länge en viktig del av relationen. Eftersom de väljer att stanna utan sex.
    Jag tror som sagt inte det är unikt för män.
  • Anonym (sådär)
    New Dawn skrev 2021-05-17 01:57:42 följande:
    Jag har i alla fall mycket oftare läst dessa resonemang från män som lever i sexlösa relationer. Just detta att de vill ha sex med sin kvinna, och skriver att sex är viktigt i en kärleksrelation, men meningen efter undrar varför man inte kan ha sex med andra, och undrar varför det är så märkvärdigt just med sex. (motsägelsefullt). Tex som "Anders 386" undrar varför man inte kan ha sex utanför relationen precis som andra intressen.

Kvinnor som är otrogna är, som jag uppfattat det, oftare det pga att de inte trivs med sin relation. Kanske tänder de inte på sin egen män, eller så är det ännu mer som är fel. Kanske har de blivit kär och eller attraherade av någon annan man. Det är inte alls lika vanligt att kvinnor tänker att de helst vill ha sex med sin man men i brist på detta kan ha sex med andra. Självklart finns det kvinnor som verkligen vill ha sex med sin man men är otrogna pga sexbristen, men jag tror inte alls att kvinnor inte lika lätt kan tänka sig att ha sex med partnern.... ELLER någon annan, så som män oftare resonerar.
    Jag tycker inte det är förvånande alls eftersom ALLA människor som vet att de vill göra eller har gjort något omoraliskt ALLTID verkar ha ett enormt behov av att rättfärdiga det för sig själva och andra, kanske främst för sig själva. Och att försöka få sex att bara vara sex och sudda bort vad det innebär för relationen är ju en klassiker...hur många ggr har man inte läst folk skriva "vadå, det är ju barta sex ju, det betyder inget?"..

Nej jag tycker inte kvinnor är speciellt annorlunda, byt ut sex mot "känslor" så är de i stort sett kopior. Samma argument och samma syfte att... att rentvå sig själva.

Exakt vad man söker är ju egentligen irrelevant, om man är otrogen för sex eller känslor spelar egentligen ingen roll, ett svek är det oavsett och beteende lika lågt oavsett.
  • Anonym (sådär)
    molly50 skrev 2021-05-17 09:09:30 följande:
    Men oavsett om det är män eller kvinnor som säger det så låter det ju märkligt att säga att sex är viktigt i ett förhållande,samtidigt som man kan tänka sig att ha sex med andra.
    "Det är ju bara lite sex. Det behöver inte betyda något".
    Det är ju lite motsägelsefullt.
    Absolut, och det var därför jag oxå skrev att jag höll med henne i det hon skrev UTOM att det skulle vara något unikt för mänFlört
  • Anonym (sådär)
    molly50 skrev 2021-05-18 08:20:41 följande:
    Jag upplever också att det är vanligare att män uttrycker den åsikten.
    Men jag kan ju ha fel.
    Nja, kvinnor tenderar att fokusera mer på känslorna än sexet men i grunden säger de samma sak. 
  • Anonym (sådär)
    New Dawn skrev 2021-05-18 11:28:09 följande:
    Hur menar du? (När det gäller det Molly håller med om.) Det känns ohyggligt svårt att omkoppa den inställningen till sex, så att fokuset hamnar på känslors betydelse i en relation.

Det skulle bli något sådant :

"Jag tycker känslor är viktigt i en relation.... Nästa mening. Det är inget speciellt med känslor, det är som vilket annat intresse som helst. Det kan jag ha tillsammans med dig, eller någon annan "

Resonerar kvinnor ofta så. Eller vad menar du?
    Det blir något i stil med... "Jag tycker känslor är viktiga för mig/relationen... nästa mening, det är inte så viktigt hur du skaffar dig de känslorna, med din partner eller med någon annan, bara du får det du känner att du behöver så är det bra"

När jag säger att kvinnor tenderar att fokusera på känslor så kan det lika väl handla om känslorna sex för med sig som intimitet, bekräftelse, passion, spänning, etc...

Och det intressanta är att den feedback man får från kvinnor varierar starkt beroende på hur mycket fokus man lägger på känslor. Att bara prata om sex för sexets skull får betydligt sämre respons hos kvinnor än om man har långa beskrivningar på alla känslor kring det. Om man skriver att man saknar saknar intimitet, bekräftelse, spänning och passion så får man betydligt bättre respons och förståelse. Och på samma sätt får tankar om att hoppa över skaklarna för att tillgodose sig det man saknar betydligt bättre respons bland kvinnor ju mer fokus man lägger på känslorna.

I slutändan handlar det väl om vad man anser att man värderar mest, människor tenderar att ha mer förståelse och tolerans för saker som de själva värderar mest.
    Och generellt sett så verkar kvinnor värdera känslor högre än sex medan män värderar sex högre än känslor därav olikheterna i både förhållningssätt, råd och respons mellan könen.
Svar på tråden Är otrohet rätt ibland.