Inlägg från: Dr Asshole |Visa alla inlägg
  • Dr Asshole

    HÖJDA ELAVGIFTER ATT VÄNTA

    I hela världen (nåja, den civiliserade delen) får företag finna sig i att själva ta investeringen på vilken de senare ska profitera.

    Men ack nej vad gäller de svenska elnäten. Här ska konsumenterna här och nu betala investeringar som framtvingats av idiotiska politiska beslut. Inte undra på att stat och kapital kommer väl överens i denna fråga. 

    De höjda nätavgifterna blir i praktiken som en dold skatt. När investeringarna är gjorda hänger avgifterna kvar i decennier framöver. 

    Det är väl inte helt osannolikt att solceller kommer öka i popularitet och därmed producerar var och en sin egen el. Men inga problem med det, då höjer nätbolagen bara de fasta avgifterna, eller var det skatter.

    Privata bolag tillåts alltså beskatta folket. Ägarna kan åka lyxyacht hela vägen till västindien.

  • Dr Asshole
    KillBill skrev 2021-05-04 20:30:40 följande:
    Tanken är att företagen ska finansiera utbyggnaden av elnätet och det kan självklart kan leda till ökade nätavgifter. 

    Trodde du att företagen skulle bjuda på investeringen som uppgår till flera miljarder?  

    Vad får du skatt ifrån? Menar du att du inte förstår skillnanden på en elräkning och skatt? 
    Ett elnät kan skrivas av på väldigt många år och nätavgifterna är redan skyhöga. Om du har problem med ett gymkort till chefen borde du gå i taket över detta miljardsvindleri som pågår mitt framför ögonen på dig.

    Jag har en nyhet för dig: De flesta företag måste stå för sina egna investeringar.

    Tror du Biltema kan dubbla sina priser för att det är så dyrt att bygga ett nytt varuhus?

    Till skillnad från dig förstår jag att konsekvensen av privata monopol är korruption.
Svar på tråden HÖJDA ELAVGIFTER ATT VÄNTA