• Mon 3 May 2021 08:20
    768 visningar
    7 svar
    7
    768

    Avstängd

    Hej!

    Jag blev för andra gången på tre år avstängd från Familjeliv.se (FL). Den första gången skrev jag att trådstartaren borde använda styckeindelning och punkt så det blev lättare att läsa - det renderade i en avstängning. Det var inget illa menat utan bara ett sätt att få flera att orka läsa texten och komma med förslag på TS problem.

    I förra veckan svarade jag på ett inlägg där frågan var om man kunde skaffa barn med en som sympatiserade med SD. Jag svarade sakligt, allt jag skrev var sant enligt kända undersökningar och statistik. Man får ju enligt forumreglerna inte sprida politisk propaganda men att svara på en fråga där politik är ämnet så blir det ju svårt, för att inte säga omöjligt, att inte nämna något politiskt som kan anses vara "propaganda". Jag röstar ju inte ens på SD så varför skulle jag vilja sprida deras valmanifest?

    Det som bekymrar mig är att ,an inte får komma till tals och förklara sig. Om någon anmäler en på vaga grunder så har man inget att sätta emot. Det är många inlägg som ligger i gränslandet mot vad som är tillåtet, vissa går klart över gränsen. Varför är dessa kvar? 

    Jag undrar också om det är samma personer som anmäler inlägg i forumet. Det är nog DESSA som har en politisk agenda som vill sprida sina åsikter och anmäler de som är av e annan åsikt.

    Två frågor:
    Vad har ni blivit avstängda för?
    Tycker du man ska få komma till tals innan inlägg tas bort? 

  • Svar på tråden Avstängd
  • Pilsne­r
    Mon 3 May 2021 08:25
    #1

    Jag har vid flera tillfällen blivit avstängd i några dagar, av ungefär samma anledningar som du.

    Jag har dessutom fått kontot avslutat ett par gånger. Det här är mitt fjärde konto här på FL.

    Rätt godtyckligt modererande då den två personer tjafsar på samma nivå, och den enas inlägg blir raderade och användaren avstängd, medan den andres inläögg ligger kvar.

  • Mon 3 May 2021 09:02
    #2

    Jag har blivit avstängd många gånger. Ibland får man bara veta vilket inlägg det gäller mwn inte nån förklaring på vilket sätt det bryter mot reglerna. Ibland bara ett meddelande om avstängningen. Vid ett fåtal tillfällen har jag förstått varför.

    Att kritisera själva modereringen i en tråd som denna var tidigare ett säkert sätt att bli avstängd på. Så det har jag slutat med.

  • Mon 3 May 2021 09:14
    #3

    Oj, det lät ju illa. Då har jag väl klarat mig ganska bra så länge. Jag har bara varit avstängd någon dag, två eller tre gånger. Men det jag reagerar lite emot är att det ibland verkar vara ren slump om det är en person som verkligen jävlas som blir avstängd eller en helt vanlig skötsam person som bara säger ifrån. Jag tyckte ibland att det verkar som om det beror på vem som anmäler först. 

    Jag förstår ju också att moderatorer inte kan hinna läsa igenom hela trådar, men lite grann bör man ju alltid kolla bakåt i tråden, annars kan man inte veta hur det började. Det är inte heller alltid så bra att ta bort flera inlägg - diskussionen har ofta gått vidare och då tar man bort det för alla andra också. Men jag förstår att det är knepigt, för det tar förstås mer tid att kolla noggrant.

  • Mon 3 May 2021 09:14
    #4

    Jag blev mutad ett dygn för att jag var off topic eller liknande, minns inte exakt. Motiveringen var förutom det att tråden var i Känsliga rummet, vad nu det hade med saken att göra. Precis som i ditt fall hade jag bara varit saklig och lagt fram fakta, och det var verkligen on topic. Jag tycker generellt det verkar som att man kan bli anmäld och varnad för lite allt möjligt medan andra kommer undan med rent fruktansvärda saker ibland. De påstår att man inte får hålla på med pajkastning men det är nästan allt man ser i forumet, mycket på gränsen så klart men väldigt mycket som är klart olämpligt också med personliga förolämpningar osv.

  • Mon 3 May 2021 09:20
    #5
    +1

    1. Tror det oftast har varit för att inläggen uppfattats (av överkänsliga) som stötande eller provocerande.
    2. Nej varför skulle man det? Det finns ändå inte någon som lyssnar i andra änden.

  • Mon 3 May 2021 20:51
    #6

    Så det verkar vara lite av "Vem anmäler först" här. Om två träter så kan den ena anmäla för att den märker att hen inte kan vinna.

    Det är lite tråkigt om så är fallet. Klara, felaktiga påhopp ska såklart tas bort och en eventuell avstängning utfärdas men som många verkar skriva, att vissa är känsliga, så får man väl leva med en och annan avstängning.

  • Mon 3 May 2021 23:12
    #7

    Två gånger har jag blivit avstängd. Ena gången när de pergade efter en hacker, en gång när min brorsa lånade mitt konto för en "fråga-vad-du-vill"-tråd om sitt sidojobb. 


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
Svar på tråden Avstängd