• Anonym (,,)

    Sambo duschar inte!

    Min sambo kan gå nästan en vecka utan att duscha. Till slut tröttnade jag och införde ett duschschema varannan dag.

    Nu är det plötsligt jätteviktigt att han ska duscha just de dagarna han ska iväg på aktivitet med sina vänner? Han vill alltså duscha just den dagen, inte dagen innan.

    Kan inte låta bli att känna: varför har det aldrig varit tillräckligt viktigt att duscha för min skull? Det är ju jag som sover bredvid honom och har sex med honom. Det är alltså ok att jag ligger bredvid honom fast han inte duschat på flera dagar. Men hans vänner som han inte ens har fysisk kontakt med, de måste mötas av en helt nyduschad person?

    Antar jag bara borde vara glad att han duschar, men för mig är att inte sköta hygien lite som att skita i relationen, det är viktigt för mig helt enkelt. Jag ser själv till att vara noga och hålla mig i form etc. Har tagit upp duschningen många många ggr och duschschema är det enda som funkar.

  • Svar på tråden Sambo duschar inte!
  • Anonym (,,)

    Klar förbättring, ja. Men fortfarande: varför är det viktigare att vännerna möts av nyduschad samma dag varje gång, och jag därigenom får två hela oduschade dagar? Istället för att konsekvent köra varannan dag, och det därmed aldrig går mer än en dag emellan? Det är ju jag som ligger bredvid honom i en säng, knappast att hans vänner kommer ha närkontakt med hans armhåla?

    Jag var helt inställd på att varannan dag skulle funka, och det är inte ens höga krav. Men nu funkar inte varannan dag eftersom dusch alltid måste ske på aktivitetsdag och det sannolikt inte kommer bli en extra duschdag. Känns bara surt att det viktigaste återigen inte är att vara fräsch för mig utan för andra. Med det sagt, är jag glad att det blivit en förbättring.

  • Anonym (,,)

    Alltså. Han är snäll, mjuk, varm, arbetsam, snygg, kreativ, begåvad, lojal och trogen. Det finns en mängd anledningar att älska honom. Hans hygien är kanske inte en av dem...

  • Anonym (xxx)
    Anonym (,,) skrev 2021-05-03 19:18:14 följande:

    Klar förbättring, ja. Men fortfarande: varför är det viktigare att vännerna möts av nyduschad samma dag varje gång, och jag därigenom får två hela oduschade dagar? Istället för att konsekvent köra varannan dag, och det därmed aldrig går mer än en dag emellan? Det är ju jag som ligger bredvid honom i en säng, knappast att hans vänner kommer ha närkontakt med hans armhåla?

    Jag var helt inställd på att varannan dag skulle funka, och det är inte ens höga krav. Men nu funkar inte varannan dag eftersom dusch alltid måste ske på aktivitetsdag och det sannolikt inte kommer bli en extra duschdag. Känns bara surt att det viktigaste återigen inte är att vara fräsch för mig utan för andra. Med det sagt, är jag glad att det blivit en förbättring.


    Skulle rekommendera att du för en diskussion med mannen du lever med istället för att fråga här. 

    Du har valt honom, och vill leva med honom. Så antingen accepterar du honom som han är, eller så skiljer du dig. Du har ett val. 

    Nej, du verkar inte glad för förbättringen, du fortsätter gnälla om hans kompisar. 
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (,,) skrev 2021-05-03 19:18:14 följande:

    Klar förbättring, ja. Men fortfarande: varför är det viktigare att vännerna möts av nyduschad samma dag varje gång, och jag därigenom får två hela oduschade dagar? Istället för att konsekvent köra varannan dag, och det därmed aldrig går mer än en dag emellan? Det är ju jag som ligger bredvid honom i en säng, knappast att hans vänner kommer ha närkontakt med hans armhåla?

    Jag var helt inställd på att varannan dag skulle funka, och det är inte ens höga krav. Men nu funkar inte varannan dag eftersom dusch alltid måste ske på aktivitetsdag och det sannolikt inte kommer bli en extra duschdag. Känns bara surt att det viktigaste återigen inte är att vara fräsch för mig utan för andra. Med det sagt, är jag glad att det blivit en förbättring.


    Men ts, det förstår du väl att din man inte gör så här för att knäppa dig på näsan eller nåt. Han gör som han gör för att han inte förmår annat. Du hänger upp dig på varför han inte kan göra sig fräsch för dig när hans problem är så mycket större än så. Varför behöver han ett duschschema???
  • Anonym (,,)

    Tja, jag vet inte varför det inte blir av annars. Han säger att han glömmer bort det, att han är för trött eller att han inte märker att han luktar svett. Jag har ingen anledning att tro att han ljuger, utan det är nog så.

  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-05-03 19:23:40 följande:
    Men ts, det förstår du väl att din man inte gör så här för att knäppa dig på näsan eller nåt. Han gör som han gör för att han inte förmår annat. Du hänger upp dig på varför han inte kan göra sig fräsch för dig när hans problem är så mycket större än så. Varför behöver han ett duschschema???

    Fast han verkar ju normalt fungerande i övrigt? Ts räknar upp alla hans goda sidor. När någon inte kan ta hand om sig själv brukar det påverka fler områden än bara ett. Partnern blir någon slags stödperson för att få vardagen att fungera. Något jag aldrig skulle orka med. Ingen jag känner heller. Visst vill man stötta sin partner, och alla har styrkor och svagheter. Men att inte sköta hygien, ekonomi, hem - det grundläggare helt enkelt - innebär ganska stora brister och mycket jobb för en eventuell partner. Jag känner en tjej som hade en kille som varken kunde sköta ett hushåll eller hålla i pengar utan stöd. Det slutade med skilsmässa, trots att han var bra på många sätt och vis. Men ts situation förbryllar mig. Det verkar så egendomligt att en i övrigt välfungerande man inte kan sköta sin hygien utan påtryckningar.
  • Anonym (tvillingmamma)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2021-05-03 19:36:51 följande:
    Fast han verkar ju normalt fungerande i övrigt? Ts räknar upp alla hans goda sidor. När någon inte kan ta hand om sig själv brukar det påverka fler områden än bara ett. Partnern blir någon slags stödperson för att få vardagen att fungera. Något jag aldrig skulle orka med. Ingen jag känner heller. Visst vill man stötta sin partner, och alla har styrkor och svagheter. Men att inte sköta hygien, ekonomi, hem - det grundläggare helt enkelt - innebär ganska stora brister och mycket jobb för en eventuell partner. Jag känner en tjej som hade en kille som varken kunde sköta ett hushåll eller hålla i pengar utan stöd. Det slutade med skilsmässa, trots att han var bra på många sätt och vis. Men ts situation förbryllar mig. Det verkar så egendomligt att en i övrigt välfungerande man inte kan sköta sin hygien utan påtryckningar.

    Glömde skriva: Jag förstår att ts inte vill avsluta relationen om det bara handlar om EN grej, även om det är ganska äckligt med en partner som duschar för sällan och minst sagt avtändande med en partner som behöver ett duschschema för att hålla sig fräsch. Men ts verkar tycka att de bra sidorna överväger.
  • Anonym (tvillingmamma)

    Jag skulle förstå det bättre om det bara handlade om att han bytte kallingar eller strumpor för sällan. Sån har min man också varit. Men att tvätta sig är så... grundläggande. Min man duschar oftare än jag. Han duschar varje kväll, jag ca varannan.

  • Aniiee

    Allså, det där med dusch har det gått löss i. Kräv inte det av hjonom, för att dusch kan ju vara en procedur. Däremot bör han ju tvätta sig varje dag, men det behöver han inte nödvändigtvis göra i duschen....


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (M)

    Har han någon diagnos? Låter misstänksamt när han inte kan sköta sin hygien. 

  • Anonym (------)

    diagnos, sjukdom eller bara äcklig - det känns inte som det finns så mycket annat att välja på

Svar på tråden Sambo duschar inte!