• Anonym (Lilja­)
    Mon 3 May 2021 11:33
    959 visningar
    5 svar
    5
    959

    30+, långt utanför arbetsmarknaden

    Det skriks efter folk till vården. Undersköterska borde du fixa på ett år, läs kurser på komvux parallellt med distanskurser.

    Redan idag kan du ringa runt till äldreboenden och kolla om du kan få gå bredvid/jobba på timmar/sommarjobba.

  • Anonym (Lilja­)
    Mon 3 May 2021 20:33
    #4
    +1
    sextiotalist skrev 2021-05-03 12:56:14 följande:

    Vård och omsorg ska inte vara de som tar hand om de personerna som inte kan få arbeta någon annanstans. De som arbetar inom detta ska vara uppriktigt intresserade, både för deras skull men även för de människor de möter i sitt arbete.

    Mitt tips till ts är att han tar kontakt med en studievägledare och ni tillsammans hittar en strategi som har en chans att hålla


    Jag vet, jag jobbar i vård och omsorg. Men den krassa sanningen är att vi behöver vikarier, vi får knappt ut vår semester och det talas om 3-5 semesterperioder istället för 2 vilket gör att folk kommer tvingas ta semester när barnen fortfarande går i skolan. Vilket kommer leda till att ännu fler säger upp sig.

    Vi behöver folk men det finns ingen som vill. Så vad göra? Arbetslösa måste börja omskola sig och bli intresserade, annars börjar det bli dags att lägga ner både äldreboenden och hemtjänst. För snart finns det ingen personal kvar.
  • Anonym (Lilja­)
    Mon 3 May 2021 20:35
    #5
    sextiotalist skrev 2021-05-03 12:56:14 följande:

    Vård och omsorg ska inte vara de som tar hand om de personerna som inte kan få arbeta någon annanstans. De som arbetar inom detta ska vara uppriktigt intresserade, både för deras skull men även för de människor de möter i sitt arbete.

    Mitt tips till ts är att han tar kontakt med en studievägledare och ni tillsammans hittar en strategi som har en chans att hålla


    Dessutom är 90% av vikarierna redan de personer du talar om, de som inte får andra jobb. Tex invandrare som inte kan språket. Vi behöver folk som kan tala svenska.
Svar på tråden 30+, långt utanför arbetsmarknaden