• Anonym (6646)

    Konflikträdsla

    Har varit tillsammans med min pojkvän sedan 1 år tbx. Han är otroligt snäll med alla, köper saker till mig i tid och otid och skämmer gärna bort mig materiellt. Däremot kan han aldrig ta en konflikt, säga vad han tycker eller stå för sin mening. Inte till nån! Han är oxå väldigt krävande och vill vara tillsammans jämt. Har jag ett nytt intresse så vill han göra samma av någon anledning. Alltid! Jag är av naturen en person som behöver mycket egentid och han försöker göra mig till lags men mår uppenbarligen väldigt dåligt av det. Han till och med gråter när han ska hem. Det knäcker mitt samvete totalt och jag måste fundera om jag vill träffa honom alls när jag vet hur det blir. I helgen var en av hans bästa vänner full och den vännen började skälla ut mig efter noter. Inte ens då kunde han ta en konflikt eller öppna munnen utan pojkvännen backade tillbaka och försökte gömma sig och jag fick ta konflikten själv. Efteråt kunde han däremot prata skit om sin vän. Detta kändes som droppen som fick allt att rinna över. I mina ögon håller man ihop som par/familj. Antingen ser han inte det så eller så känner jag att han inte har den respekten för mig. Efter detta bestämde jag mig för att förhållandet får ligga på is ett tag. Vad tycker ni? Är jag för hård?

  • Svar på tråden Konflikträdsla
  • Nick 742

    Jag tror du pratar om fler saker än en här... och det kan jag säga som en mycket konflikträdd person. Det enda jag skulle kalla konflikträdsla bland dom där exemplen är att han inte vågade ställa sig mellan dig och sin kompis... fast han sannolikt skulle vilja gjort det. Att han sedan kunde prata skit om honom tycker jag inte du ska ge honom minuspoäng för. Det låter mer som att han vill övertyga dig om att han inte var likgiltig till det... och förmodligen finns det nog lite skamkänslor där också, eftersom han måste göra det på det sättet.

    "Antingen ser han inte det så eller så känner jag att han inte har den respekten för mig."

    Om du tror det har med konflikträdsla att göra, ta upp det med honom och led honom in i en diskussion om just det. Låt honom veta att du är medveten om det. Dom allra flesta av mina vänner vet om mitt problem med det... men den som egentligen borde veta om det vet det inte. Så när åsikterna skiljer sig här hemma är det jag som biter ihop och anpassar mig. Men det är inte hon som är respektlös mot mig. Beslut hon gör kanske hon inte skulle gjort eller åtminstone frågat mig om, om hon visste mer om var jag står... och bit för bit blir det jag som tappar respekten för henne i mitt tandgnisslande.

Svar på tråden Konflikträdsla