Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Det där med läsning. Jag var den enda i klassen som kunde läsa när jag började skolan under 60-talet. Helt normalt. Sonen knäckte inte läskoden förrän han var 8-9 år.

    Resten vet jag inget om eftersom de enda barn jag möter i den åldern är som man förväntar sig.

    Lagom busiga, lagom disträ, lagom duktiga

  • sextiotalist

    Glömde svara vad jag tycker är viktigt. 
    Ömsesidig respekt är det grundläggande. Med det kommer man väldigt långt med, men det tar lite tid att nöta in det. 
    Resten, det är utifrån barnets förutsättningar. Har man ett vetgirigt barn så är det lätt att få det ta till sig nya kunskaper, ett annat barn behöver mer styrning. Sociala koder, vissa barn suger åt sig som en svamp, andra behöver mer styrning. 
    Att se till att barnet, som vuxen, har alla redskap för att kunna sköta ett hem, ekonomi och arbete är också viktigt, men  vägarna dit är olika.
    Konfliktlösning är också något man bör stötta barnet att lära sig.

    Men grunden är respekt för andra och respekt för sig själv.

  • sextiotalist
    Anonym (Sanna) skrev 2021-05-04 09:15:00 följande:

    Jag har praktiserat en termin på en förskola och där inkluderade dagarna en kortare samling på förmiddagen och en på eftermiddagen, under vilka pedagogerna interagerade med barnen. Övrig tid underhöll barnen sig själva medan pedagogerna städade, förberedde lunch/mellanmål, planerade, besvarade telefonsamtal, o.s.v. Extremt lite lärarledd undervisning, med andra ord, eftersom pedagogerna helt enkelt inte hann med det.

    För många barn är det så dagarna ser ut, 5 dagar i veckan, eftersom föräldrarna arbetar heltid. Jämfört med för några decennier sedan är det betydligt fler barn som går i förskolan, och varje barn vistas där en betydligt större andel av dygnet. Självklart minskar allmänbildningen hos barnen om de endast interagerar med varandra och inte har vuxna omkring sig.

    Det finns dessutom en stark koppling mellan låg socioekonomisk status och att ha sina barn få timmar i förskolan. Den grupp av föräldrar som rent praktiskt har möjlighet att ge sina barn bra kunskaper i hemmet är alltså samma grupp som av andra anledningar tenderar att inte göra det.


    Vänta, några decennier sedan. Kan du precisera lite bättre

    Jag har hört exakt samma retorik i över 20 år.
  • sextiotalist
    Anonym (Sanna) skrev 2021-05-04 09:35:08 följande:
    Vistelsetiden och andelen barn som går i förskola har ökat kontinuerligt sedan 50-talet, så det är nog inte märkligt att du gjort det. Man kan jämföra med valfritt årtionde; ju längre bakåt desto större skillnad.

    Tyvärr hinner jag inte leta fram bra statistik. En snabb googling gav denna uppsats

    www.diva-portal.org/smash/get/diva2:819308/FULLTEXT01.pdf
    Visst är det fler barn som går nu än innan, men när jag läste studien så var det just en studie byggt på 9 förskolelärares uppfiattning, det var väldigt mycket "jag upplever" "det verkar som", dvs de hade egna personliga uppfattningar.
    Det intressanta skulle vara att (inte antalet, ökar vi antalet förvärsarbetande och antalet personer som bor i Sverige, så blir det självklart fler barn på förskola).
    Det intressanta var ändå att det verkar inte vara mer än 20% av barnen som har heltid på förskola.
    Jag vet inte hur det är nu, men när sonen gick på dagis, då var det ett fåtal barn innan 9, ett fåtal barn efter 15. Sedan var det vila minst en timme (sonen sov 2 timmar). Så det var inte så intensivt och när jag pratar med kollegor som har barn i förskoleåldern, så verkar det vara ungefär som det var när sonen var liten. Nu vet jag också att det finns förskolor som inte alls fungerar bra, men det finns många som har bra dagar. 
    Om man går än längre tillbaka i tiden, då var ju barnen omgivna av hela flocken dagligen. De fick hänga med i de vuxnas arbete. Numera har ju barnen lyxen att ha en dedikerad tillvaro endast för dom.

    Men jag vet att många har den korta tid i mänsklighetens historia, de få decennier när hemmafruar fanns, som mall. 
  • sextiotalist
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande:

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)

    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Ooops, när jag gick på lekskolan så var det pärlplattor som gällde.

    Nej, jag visste nog inte vad en tvättmaskin vad för något.

    Visste inte ens vad centrifugalkraft var heller.

    Ändå fixade jag både skolan och en civilingenjörsutbildning.
  • sextiotalist
    Spucks skrev 2021-05-05 10:54:29 följande:

    Barn som inte vet vad en tvättmaskin är (eller hellre att det heter tvättmaskin)? Det kan jag inte tror på. Torktummlare kan jag förstå, det känner min 3 åring inte till heller, för vi har ingen, men tvättmaskin har väl alla? Eller pratar du (TS) om barn med ett annat hemspråk som helt enkelt inte visste det svenska ordet?


     


    Jag tror inte att det enbart handlar om uppfostran. Jag hälsar alltid barn jag känner och jag brukar inkludera deras namn (dvs inte bara "Hej!" untan "Hej, Alice!"), men många av barnen bara tittar på mig utan att hälsa tillbaka. Och deras föräldrar säger till varenda gång att de ska hälsa tillbaka, eller säger något som "X/Y's mamma har hälsat på dig!" som en klar tillsägelse till barnet att de förväntas att hälsa. Föräldrarna är ingen dålig förebild heller, de hälsar alltid. I sonens förskola hälsar alla alla, även om man inte vet vem det är. Samma i hyreshuset och oftas även på lekplasten som tillhör hyreshusen. Barnen hör alltså hela tiden hur deras föräldrar vänligt hälsar och de blir tillsagd att hälsa med gör det oftas ändå inte av sig själva.
    Jag måste erkänna , jag involverade inte sonen med tvätten. Den  har jag velat sköta helt själv. Men vet du, när min son flyttade hemifrån, så kunde han ändå hantera en tvättmaskin, visst, lite frågor hur man sorterade tvätt ibland fick jag nog i början.
    Det är ju inte raketforskning direkt så en normalbegåvad person, bör utan problem kunna sköta sin egen tvätt, utan att fått de inmatad vid tre-årsåldern (sonen är dessutom betydligt bättre än vad jag att hantera en steamer)
  • sextiotalist
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 12:07:24 följande:
    Nja, alla kan ju säkert lära sig tvätta, laga mat och städa som vuxna men det är inte det som är poängen., Poängen är att det är något de borde ha lärt sig INNAN de flyttade ut, inte efter de flyttat ut.

    Jag tror att många föräldrar (mig inkluderat) många ggr tappar fokus på själva grunden till uppfostran, att lära sina barn allt man kan så de sen kan klara sig själva. Lätt att slinka över till att göra saker ÅT barnen istället för att göra de MED barnen så de lär sig det.  Som tex tvätta, lätt att man hellre gör det själv för det är ofta enklare och går snabbare än att göra det med barnen, men då lär de ju sig heller inte något.

    Och ja jag tror absolut att detta ligger till grund för att så många vuxna idag på allvar tror att allt är någon annans ansvar, för så har det ju hela tiden varit i ens uppväxt, mamma och pappa gjorde allt och tog allt ansvar, själv behövde man ju aldrig det. Visst, ibland kanske man fick göra nåt om någon sa åt en, men det är ju inte samma sak som att ta ansvar på eget bevåg.

    Givetvis lär man sig ta ansvar när det inte längre finns någon annan som kan ta det åt en, men kan man få någon annan att ta ansvar så lär man ju göra det för det är ju vad man anser vara normalt om det är så man växt upp. 
    Jag är ju uppvuxen under den tiden det fanns hemmafruar, så när hemkunskapen kom i 8:an så var det väldigt få som lagat mat, städat, tvättat etc.  Tänk, alla fixade ändå att flytta hemifrån och sköta ett hem, även om de hade en mamma som skötte allt hemma.
    Det var jag och en till som hade dedikerade uppgifter hemma i klassen. 
  • sextiotalist
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 12:49:47 följande:

     Barn som alltid blir servade lär sig inte att tänka på andra och kan bli väldigt egoistiska.


    Och det är avhängigt att man som treåring lär sig stoppa en strumpa i tvättmaskinen.

    Jag har träffat många egoister i alla generationer så jag tror mer det är en personlig egenskap
  • sextiotalist
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 13:27:11 följande:
     Jag syftade inte på 3-åringar. Att det alltid funnits egoister utesluter inte att barn kan bli om man tränar dem till det.
    En 3-4-åring kan tro att det är roligt att tvätta så det skadar inte att prova men att förvänta sig att de ska kunna bara för att blir lite väl mycket när det finns betydligt viktigare saker att lära de små och inte särskilt utvecklade hjärnorna.
    Absolut, men ofta är det man möter. "Min treåring kan minsann" i trådar när ts beskriver att tonåringen samlar hela familjens porslin på rummet och innehållet i garderoben är utspritt över hela golvet i samma rum.
    Det jag vill ha sagt, att de allra flesta klarar att sköta ett hem, även om de inte haft dedikerade uppgifter. 
  • sextiotalist
    AndreaBD skrev 2021-05-05 13:01:17 följande:
    Jo, det är viktigt att prata med barnen lite mer .... detaljerat, inte bara i grova drag. Jag är lärare på högstadiet, och jag märker det också ibland. Visserligen har våra elever ofta NPF och olika svårigheter, men ibland märker man att även dem som inte verkar ha svårigheter med språk och begrepp inte känner till en del begrepp. 

    T.ex. så hade vår chef anlagt email-adresser till eleverna och gett dem djur som lösenord. Inte känner eleverna till alla dessa djur. Det var inte dem vanligaste djuren förstås. Nyligen var det en sorts liten gnagare som inte eleven kände till. Det skulle vara intressant att ta en liten lista med olika små-gnagare och fråga ungdomar hur många av dem de känner till. 

    Men annars kan det vara mer abstrakta begrepp som de inte känner till. Dock tänker jag också: Kanske är det också ändrade livsförhållanden och att nya begrepp kommer till och faktiskt är viktigare. Jag menar, i tider där kvinnor gick runt med olika pälsar visste kanske fler namnen på dessa smådjur för att det gjordes dyra pälskappor av dem? Och numera kan barnen många nya ord.

    En annan sak är att vara detaljerat, och att prata i hela meningar, med bisatser och fyllnadsord. Jag var en gång riktigt imponerad av ett par unga föräldrar som satt vid Ikeas korv-och-glass ställe med sitt barn och lyssnade på vad barnet berättade och bekräftade det med ännu mer exakt språk.. Jag kommer inte ihåg vad, men ungefär så här: Om barnet nu sa. "Jag ramlade för att det var is på vägen", så kunde föräldern säga "halkade du för att det var klaris på trottoaren?"  Och jag tänkte: Smart.... kanske tänkte man inte alltid på det när barnen var små. 
    Exakt som vi har gjort när sonen växte upp, vi svarade (och bekräftade när det behövdes) med "vuxna" ord. Tror att sonen passerade vovve-stadiet rätt tidigt, eftersom vi aldrig själva sa vovve utan hund.
    Han är ju uppvuxen med två föräldrar som aldrig "hjälpte" till, utan gjort det som behövts och ibland bett om handräckning. 
  • sextiotalist
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 14:27:57 följande:

    Som sagt alla lär sig om de absolut måste, men det är ju en fördel om man kan det redan innan man flyttar ut så man slipper lära sig det i efterhand.

    En förälders primära uppgift är väl trotts allt att göra sina barn självgående, lära dem allt de behöver för att klara själva?


    Det skrev jag tidigt i tråden. Men det kan man göra på så olika sätt.

    Eftersom vi är konsekvent konsekventa när det gäller städning. Så har ingen haft dedikerade uppgifter hemma (utom tvätten som är MIN och har så varit sedan jag var 15 år ;) )
  • sextiotalist
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 14:43:12 följande:
    Men bara för att ni gjort så i 15 år så behöver det ju inte betyda att det är rätt ur en uppfstringssynvinkel. 

    Ta det inte som personlig kritik, INGEN är en perfekt förälder och INGEN har facit på förhand. Det är oftast saker man lär sig på vägen. 
    OK, jag har skött tvätten i 45 år (även när jag bodde hos mina föräldrar) sedan jag var 15 år och den släpper jag INTE ifrån mig, i synnerhet mina kläder. Men jag klagar inte, jag gillar att tvätta och ta hand om tvätt (nej jag kommer inte hem till någon av er, glöm det ;) )
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?