Inlägg från: Anonym (Elisabeth) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Elisabeth)

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Är det så? Min bild är att barn idag vet betydligt mycket mer om världen och är betydligt mer medvetna nu än när jag var barn. Men jag jobbade ju jnte med barn vare sig då eller nu, men det är min upplevelse. När jag började skolan tidigt 80tal var jag definitivt ett undantagsfall som redan kunde läsa. Så inte var det vanligt "förr" heller att en 6åring lärde sig läsa "på egen hand" (eller med bara föräldrars hjälp).

    Hur länge har du jobbat som förskollärare eftersom du kan göra en bedömning av utveckling över tid?

    Det som varit viktigt för mig i barnuppfostran har övergripande varit:

    - Hjälpa barnet att utveckla den person som hen är. Att mitt barn ska ha en grundtrygghet i sig själv som vuxen. Därför se barnets intressen och stötta i dem på lagom nivå.

    - Hjälpa barnet att förstå omvärlden och de viktigaste sociala koderna och reglerna som man behöver förhålla sig till i livet.

    - Stötta barnet i at bli självständig och ta egna beslut men också visa hänsyn till andra. Att klara sig själv i samspel med andra människor.

    Mitt eget barn var verbalt tidig, lärde sig läsa tidigt och hade definitivt ord för det mrsta omkring sig (som paprikor). Men vet inte hur mycket de hade med min uppfostran att göra som barnets egna verbala intresse. Vi har dock läst och pratat mycket och det tror jag i alla fall inte är negativt vad gäller denna utveckling.

  • Anonym (Elisabeth)
    Hyllemor skrev 2021-05-04 21:16:39 följande:

    Det var betydligt fler femåringar för 10 år sedan som kunde läsa än vad det är idag. Dessutom hade barn större allmänblidning för 10 år sedan än vad de har idag. Visst kan barn veta var Thailand ligger på en jordglob, men vet de vilken stad de bor i? Oftast inte. Vet de vilken gata? Väldigt sällan.

    Ja, det ingår i vårt uppdrag att lära barn allmänblidning och massor med andra saker, men när barnen saknar förkunskaper så blir det innehållsfattigt. Ett exempel är att vi hade miljötema på min förskola. De flesta barn visste inte ens hur man sopsorterade, men det var ju lätt att lära dem, problemet var att vi fick börja från början: vad är gjort av plast? Vad är gjort av trä? Hur märker man skillnad? Det behövde jag inte visa en 4-5-åring för 10 år sedan. 

    Självklart är jag medveten om att barn som får syskon kan ta ett par steg bakåt i utvecklingen under tid, men inte att de stannar av under flera år.


    Finns det någon forskning på detta med läsning? Jag är 70talist och min bild är att det var relativt ovanligt att vara läskunnig vid skolstart på den tiden. Kan det vara så att min generation därför tyckt att läskunnighet vid skolstart var viktig så att våra baen som ju ofta var 5 för 10-15 år sedan i större utsträckning hade de kunskaperna men att generationen efter oss som har småbarn nu prioriterat annat?

    Dvs kan det ha med tillfälliga trender att göra snarare än en långsiktig nedåtgående trend?
  • Anonym (Elisabeth)
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 14:27:57 följande:

    Som sagt alla lär sig om de absolut måste, men det är ju en fördel om man kan det redan innan man flyttar ut så man slipper lära sig det i efterhand.

    En förälders primära uppgift är väl trotts allt att göra sina barn självgående, lära dem allt de behöver för att klara själva?


    Fast om det är att lära sig rent praktiskt som är syftet så tar det ju oftast inte så jättelång tid att lära sig att tvätta. Räcker ju om man gör det ett antal gånger månaderna innan man flyttar hemifrån.

    Men ofta är väl syftet även ett annat , att lära barnen att man delar på sysslorna i ett hem och liknande aspekter.
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?