Inlägg från: KlantSmurfen |Visa alla inlägg
  • KlantSmurfen

    Vad tycker du är viktigt i uppfostran?

    Fredagstråd?

  • KlantSmurfen
    FtS70 skrev 2021-05-04 10:16:52 följande: #16

    Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.


     Jo, det är för mycket determism när det handlar om miljöns påverkan men ditt inlägg påminner om biologisk determinism. Man brukar avrunda miljö till 50% men det beror på vad det handlar om.  T.e.x motivationen att vilja studera hänger är delvis biologisk (40%) men det också ihop med självdisciplin som beror på en del olika faktorer och hur man försöker lära barnen, ca 60% är inte är slående lite.
    Why children differ in motivation to learn - Research Portal, King's College, London

    Abstract
    Little is known about why people differ in their levels of academic motivation. This study explored the etiology of individual differences in enjoyment and self-perceived ability for several school subjects in nearly 13,000 twins aged 9?16 from 6 countries. The results showed a striking consistency across ages, school subjects, and cultures. Contrary to common belief, enjoyment of learning and children?s perceptions of their competence were no less heritable than cognitive ability. Genetic factors explained approximately 40% of the variance and all of the observed twins? similarity in academic motivation. Shared environmental factors, such as home or classroom, did not contribute to the twin?s similarity in academic motivation. Environmental influences stemmed entirely from individual specific experiences.

    kclpure.kcl.ac.uk/portal/en/publications/why-children-differ-in-motivation-to-learn(920558e6-c72a-41d6-939d-6fd932062695).html
    Why children differ in motivation to learn: Insights from over 13,000 twins from 6 countries
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4372262/
  • KlantSmurfen
    Spucks skrev 2021-05-04 10:30:30 följande: #19
    FtS70 skrev 2021-05-04 10:16:52 följande:

    Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.


    Det stämmer inte. Inom vetenskapen har min hittills inte fått reda på hur mycket beror på miljön/uppfostran och hur mycket på gener. "Nature or nurture" är det fortfarande något som man vet väldigt lite om.
     Man vet mycket om 'nature via nuture' men man vet lite i förhållande till vad som finns att veta. Vet man att något är 50% genetiskt så kan det saknas kunskap om dessa gener, ett svar skapar 1000 nya frågor.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 19:34:43 följande: #45
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 19:30:12 följande:

     Jo, det är för mycket determism när det handlar om miljöns påverkan men ditt inlägg påminner om biologisk determinism. Man brukar avrunda miljö till 50% men det beror på vad det handlar om.  T.e.x motivationen att vilja studera hänger är delvis biologisk (40%) men det också ihop med självdisciplin som beror på en del olika faktorer och hur man försöker lära barnen, ca 60% är inte är slående lite.


    Miljön är underskattad. Sätt en Arbetarpojk eller flicka i akademiker miljö och han/hon kommer att vilja utbilda sig.
     De flesta i arbetarklass har gått i skolan, varför ville de inte utbilda sig vidare?
  • KlantSmurfen
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 20:04:29 följande: #49
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 19:51:36 följande: #48
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 19:34:43 följande: #45
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 19:30:12 följande: #44
    FtS70 skrev 2021-05-04 10:16:52 följande: #16

    Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.


     Jo, det är för mycket determism när det handlar om miljöns påverkan men ditt inlägg påminner om biologisk determinism. Man brukar avrunda miljö till 50% men det beror på vad det handlar om.  T.e.x motivationen att vilja studera hänger är delvis biologisk (40%) men det också ihop med självdisciplin som beror på en del olika faktorer och hur man försöker lära barnen, ca 60% är inte är slående lite.
    Why children differ in motivation to learn - Research Portal, King's College, London

    Abstract
    Little is known about why people differ in their levels of academic motivation. This study explored the etiology of individual differences in enjoyment and self-perceived ability for several school subjects in nearly 13,000 twins aged 9?16 from 6 countries. The results showed a striking consistency across ages, school subjects, and cultures. Contrary to common belief, enjoyment of learning and children?s perceptions of their competence were no less heritable than cognitive ability. Genetic factors explained approximately 40% of the variance and all of the observed twins? similarity in academic motivation. Shared environmental factors, such as home or classroom, did not contribute to the twin?s similarity in academic motivation. Environmental influences stemmed entirely from individual specific experiences.

    kclpure.kcl.ac.uk/portal/en/publications/why-children-differ-in-motivation-to-learn(920558e6-c72a-41d6-939d-6fd932062695).html
    Why children differ in motivation to learn: Insights from over 13,000 twins from 6 countries
    www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4372262/
      Miljön är underskattad. Sätt en Arbetarpojk eller flicka i akademiker miljö och han/hon kommer att vilja utbilda sig.
     De flesta i arbetarklass har gått i skolan, varför ville de inte utbilda sig vidare?
    Varför skulle de när folk omkring dem säger att de likväl kan börja på Ica och få samma lön?

    Jag känner folk som gjort riktiga klassresor och de har i det närmaste varit tvungna att säga upp bekantskapen med alla i sin uppväxt. Det krävs rejäl drivkraft för att klara det. Något som de allra flesta saknar.

    Akademikerbarnen däremot hamnar på universiteten även om de saknar drivkraft. De åker med i normen från sina föräldrar och övriga umgänge. Det är lika självklart att läsa på universitet som det är för arbetarungen att gå klass 0-9.
    Att sätta någon i akademiker miljö kommer inte att fungera på alla, intelligens och samvetsgrannhet är två stora faktorer som bidrar. Ju högre intelligens ju lättare går det, ju lägre intelligens ju mer tid och självdisciplin krävs det men det är också en jäkla fördel om man vill bli akademisk, alla vill inte det.
  • KlantSmurfen
    korngryn skrev 2021-05-04 17:02:03 följande: #33

    Det beror nog mycket på sammansättningen av barn. Intelligens är ju nästan uteslutande genetiskt. Intelligenta föräldrar har såklart lättare att skaffa högre utbildning och därmed bättre betalda jobb, vilket leder till att de har råd att bo i dyrare områden. Intelligens hänger också ihop med viljan och förmågan att anstränga sig och inte bara välja den lättaste vägen. Hög intelligens hänger också ihop med ett mer jämställt föräldraskap, vilket leder till att barnen får kortare tid på förskolan och mer tid med föräldrarna eftersom föräldrarna kan jobba omlott (pga av tjänstemannayrken med flex) och båda hjälps åt med att hämta och lämna.

    Detta tar sig uttryck i att barn till intelligenta föräldrar i mycket större utsträckning lär sig saker hemma. Föräldrarna pratar med barnen i stället för att välja den enkla vägen och trycka en ipad i händerna på dem. (Pedagogiska appar är i allmänhet mycket mindre pedagogiska än vad föräldrarna tror). De lagar mat tillsammans, och använder många olika råvaror. De skalar, strimlar, mixar och vispar. Jämför med att öppna någon typ av plastförpackning och hälla ner i en ugnsform eller stekpanna.

    Detta leder förstås till att på en förskola i ett dyrt område kommer fler barn kunna läsa och veta vad en paprika är.

    Dels för att intelligensen i sig är ärftlig, men också pga de exempel jag tog ovan.


     " Intelligens är ju nästan uteslutande genetiskt. "
    Vad jag vet är det ca 50% genetiskt, saker som vi tar för givet som bra kost påverkar.

    " Intelligens hänger också ihop med viljan och förmågan att anstränga sig och inte bara välja den lättaste vägen ."
    Finns det någon korrelation mellan intelligens och självdiciplin?

    " Hög intelligens hänger också ihop med ett mer jämställt föräldraskap... "
    ->
    Högre inkomst hänger också ihop med ett mer jämställt föräldraskap
    det beror också på hur man definierar jämställd.

    " Detta tar sig uttryck i att barn till intelligenta föräldrar i mycket större utsträckning lär sig saker hemma. "
    ->
    Detta tar sig uttryck i att barn till föräldrar med högre utbildning i mycket större utsträckning lär sig saker hemma
    Viljan att lära sig olika saker bara för att är delvis ärftligt, barn är ofta lika sina föräldrar.

    " Föräldrarna pratar med barnen i stället för att välja den enkla vägen och trycka en ipad i händerna på dem ."
    Jag är inte tveksam till att det har med intelligens att göra.

    " De lagar mat tillsammans, och använder många olika råvaror. De skalar, strimlar, mixar och vispar. "
    Att göra divese hushållssysslor tillsammans med barnen är vad jag vet något män gör betydligt oftare än vad kvinnor gör, har aldrig hört att det skulle hänga ihop med intelligens eller utbildning.
  • KlantSmurfen
    Anonym (Ini) skrev 2021-05-04 22:26:18 följande: #64
    KlantSmurfen skrev 2021-05-04 21:58:31 följande:

    Att sätta någon i akademiker miljö kommer inte att fungera på alla, intelligens och samvetsgrannhet är två stora faktorer som bidrar. Ju högre intelligens ju lättare går det, ju lägre intelligens ju mer tid och självdisciplin krävs det men det är också en jäkla fördel om man vill bli akademisk, alla vill inte det.


    Krävs ingen större intelligens. De allra flesta klarar en svårare utbildning om de bara jobbar hårt.

    Standardutbildningarna i Sverige idag är extremt enkla. Den som är intelligent behöver inte ens anstränga sig. Universiteten vill få godkända elever för att det finansierar dras verksamhet. Så det är i regel inte intelligensen det är fel på hos elever utan självdisciplinen och drivet.
    När jag skriver om sånt här utgår jag inte (enbart) ifrån egna hypoteser som bygger på hur jag tolkat mina egna observeringar utifrån vad jag tror om andra människor, vad bygger dina slutsatser på?
  • KlantSmurfen
    Hyllemor skrev 2021-05-04 21:16:39 följande: #54
    Jemp skrev 2021-05-04 14:28:52 följande:
    Men va? Inte behöver 5åringar kunna läsa!?

    Att vi (på samhällsnivå) numera har så dålig koll på var mat kommer ifrån och hur den produceras, är ett problem rakt igenom som återkommer även på högre nivå. Visst bör även föräldrar allmänbilda sina barn men det ingår väl dessutom i läroplanen att ni ska lära barnen just sånt?

    Att barn som får syskon ofta tar några steg "bakåt" i utvecklingen är fullt normalt och tillfälligt, det borde du väl vara medveten om?

    Det var betydligt fler femåringar för 10 år sedan som kunde läsa än vad det är idag. Dessutom hade barn större allmänblidning för 10 år sedan än vad de har idag. Visst kan barn veta var Thailand ligger på en jordglob, men vet de vilken stad de bor i? Oftast inte. Vet de vilken gata? Väldigt sällan.


    Ja, det ingår i vårt uppdrag att lära barn allmänblidning och massor med andra saker, men när barnen saknar förkunskaper så blir det innehållsfattigt. Ett exempel är att vi hade miljötema på min förskola. De flesta barn visste inte ens hur man sopsorterade, men det var ju lätt att lära dem, problemet var att vi fick börja från början: vad är gjort av plast? Vad är gjort av trä? Hur märker man skillnad? Det behövde jag inte visa en 4-5-åring för 10 år sedan. 


    Självklart är jag medveten om att barn som får syskon kan ta ett par steg bakåt i utvecklingen under tid, men inte att de stannar av under flera år.


     Du förväntar dig att 5-åringar ska ha lärt sig saker som att lära sig läsa och skriva hemma, det är något som relativt nyligen blev obligatoriskt för 6-åringar att lära sig i skolan trots att det saknas bevis för att studieresultaten i slutänden skulle bli bättre.

    Att veta vad t.e.x en paprika heter och andra saker du stör sig på är helt oviktigt för barns utveckling, vissa saker verkar överdrivna.

    Jag frågade om det var en fredagstråd av en anledning och jag är väldigt nyfiken på hur du uppfattat ditt uppdrag och vad 15+ års erfarenhet har lärt dej om barns utveckling

  • KlantSmurfen
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande: #72

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)


    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Menar du lära dem något grundläggande och helt uppenbart som att två fulla vattenglas där det ena är smalare men också högre kan innehålla lika mycket vatten?
  • KlantSmurfen
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:47:10 följande: #75
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 01:41:00 följande: #74
    Hyllemor skrev 2021-05-05 01:27:46 följande: #72

    Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej,  centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)


    För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.

    Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...


    Menar du lära dem något grundläggande och helt uppenbart som att två fulla vattenglas där det ena är smalare men också högre kan innehålla lika mycket vatten?
      Jag hoppas att du skojar med mig. Du verkar inte förstå någonting alls. Självklart gör vi precis just det också (ursäkta, men vi vet kunskapskraven i förskoleklass) men nu missar du helt och hållet det grundläggande i min argumentaion.
    Var det markerade ett svar på min fråga om vattenglas?
    Är det något ni lär 4-åringar?
  • KlantSmurfen
    Anonym (sådär) skrev 2021-05-05 12:07:24 följande: #101
    sextiotalist skrev 2021-05-05 11:51:34 följande:
    Jag måste erkänna , jag involverade inte sonen med tvätten. Den  har jag velat sköta helt själv. Men vet du, när min son flyttade hemifrån, så kunde han ändå hantera en tvättmaskin, visst, lite frågor hur man sorterade tvätt ibland fick jag nog i början.
    Det är ju inte raketforskning direkt så en normalbegåvad person, bör utan problem kunna sköta sin egen tvätt, utan att fått de inmatad vid tre-årsåldern (sonen är dessutom betydligt bättre än vad jag att hantera en steamer)
    Nja, alla kan ju säkert lära sig tvätta, laga mat och städa som vuxna men det är inte det som är poängen., Poängen är att det är något de borde ha lärt sig INNAN de flyttade ut, inte efter de flyttat ut.

    Jag tror att många föräldrar (mig inkluderat) många ggr tappar fokus på själva grunden till uppfostran, att lära sina barn allt man kan så de sen kan klara sig själva. Lätt att slinka över till att göra saker ÅT barnen istället för att göra de MED barnen så de lär sig det.  Som tex tvätta, lätt att man hellre gör det själv för det är ofta enklare och går snabbare än att göra det med barnen, men då lär de ju sig heller inte något.

    Och ja jag tror absolut att detta ligger till grund för att så många vuxna idag på allvar tror att allt är någon annans ansvar, för så har det ju hela tiden varit i ens uppväxt, mamma och pappa gjorde allt och tog allt ansvar, själv behövde man ju aldrig det. Visst, ibland kanske man fick göra nåt om någon sa åt en, men det är ju inte samma sak som att ta ansvar på eget bevåg.
    Givetvis lär man sig ta ansvar när det inte längre finns någon annan som kan ta det åt en, men kan man få någon annan att ta ansvar så lär man ju göra det för det är ju vad man anser vara normalt om det är så man växt upp.
     Barn som alltid blir servade lär sig inte att tänka på andra och kan bli väldigt egoistiska.
  • KlantSmurfen
    sextiotalist skrev 2021-05-05 12:54:36 följande: #105
    KlantSmurfen skrev 2021-05-05 12:49:47 följande:

     Barn som alltid blir servade lär sig inte att tänka på andra och kan bli väldigt egoistiska.


    Och det är avhängigt att man som treåring lär sig stoppa en strumpa i tvättmaskinen.

    Jag har träffat många egoister i alla generationer så jag tror mer det är en personlig egenskap
     Jag syftade inte på 3-åringar. Att det alltid funnits egoister utesluter inte att barn kan bli om man tränar dem till det.
    En 3-4-åring kan tro att det är roligt att tvätta så det skadar inte att prova men att förvänta sig att de ska kunna bara för att blir lite väl mycket när det finns betydligt viktigare saker att lära de små och inte särskilt utvecklade hjärnorna.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2021-05-05 13:01:17 följande: #106
    Gameofthrones skrev 2021-05-05 06:55:06 följande:
    Vet du vad Hyllemor?

    Jag blir lite förvånad men ändå inte. Jag ser i butiker, parker överallt när man går ut på promenader. En gång var min son ute med hundarna ett barn som gick då i lågstadiet. (sonen gick i samma skola i olika årskurser)

    -ett barn vad är det pappa? - ett djur.

    Då sa min son ett husdjur som är en hund.

    När barnen var små så pratade jag med barnen. - t e x.

    Kan du hjälpa mamma lägga strumpan i tvättmaskinen? - sprang glatt i blöja och svaret- jaa.

    Ska vi rita? Säger jag plocka fram färgpennor, kritor.

    Vilken färg vill du ha på ditt hus? Då tar mitt barn en färg. Då uppmuntrar jag namnen på färgerna. Det är viktigt att prata med sina barn.

    Ibland ser jag när jag står i matkön när barn ska betala en vara ihopknölade pengar och har ingen susning på ett hum vad saker kostar eller får pengar tillbaka. Det är barn vid 7-9 år. Man märker snabbt på föräldrar som kommunicerar med barnen.

    Håller med dig fullt ut i tråden =)
    Jo, det är viktigt att prata med barnen lite mer .... detaljerat, inte bara i grova drag. Jag är lärare på högstadiet, och jag märker det också ibland. Visserligen har våra elever ofta NPF och olika svårigheter, men ibland märker man att även dem som inte verkar ha svårigheter med språk och begrepp inte känner till en del begrepp. 

    T.ex. så hade vår chef anlagt email-adresser till eleverna och gett dem djur som lösenord. Inte känner eleverna till alla dessa djur. Det var inte dem vanligaste djuren förstås. Nyligen var det en sorts liten gnagare som inte eleven kände till. Det skulle vara intressant att ta en liten lista med olika små-gnagare och fråga ungdomar hur många av dem de känner till. 

    Men annars kan det vara mer abstrakta begrepp som de inte känner till. Dock tänker jag också: Kanske är det också ändrade livsförhållanden och att nya begrepp kommer till och faktiskt är viktigare. Jag menar, i tider där kvinnor gick runt med olika pälsar visste kanske fler namnen på dessa smådjur för att det gjordes dyra pälskappor av dem? Och numera kan barnen många nya ord.

    En annan sak är att vara detaljerat, och att prata i hela meningar, med bisatser och fyllnadsord. Jag var en gång riktigt imponerad av ett par unga föräldrar som satt vid Ikeas korv-och-glass ställe med sitt barn och lyssnade på vad barnet berättade och bekräftade det med ännu mer exakt språk.. Jag kommer inte ihåg vad, men ungefär så här: Om barnet nu sa. "Jag ramlade för att det var is på vägen", så kunde föräldern säga "halkade du för att det var klaris på trottoaren?"  Och jag tänkte: Smart.... kanske tänkte man inte alltid på det när barnen var små. 
      Att läsa böcker ökar ordförrådet,  utöver det kan man turas om att hitta på sagor
Svar på tråden Vad tycker du är viktigt i uppfostran?