Vad tycker du är viktigt i uppfostran?
Fredagstråd?
Fredagstråd?
Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.
Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.
Jo, det är för mycket determism när det handlar om miljöns påverkan men ditt inlägg påminner om biologisk determinism. Man brukar avrunda miljö till 50% men det beror på vad det handlar om. T.e.x motivationen att vilja studera hänger är delvis biologisk (40%) men det också ihop med självdisciplin som beror på en del olika faktorer och hur man försöker lära barnen, ca 60% är inte är slående lite.
Från professionell synpunkt är det slående vilken tro gemene man sätter till uppfostran, när miljöns påverkan på personlighetsdrag, begåvning etc är slående liten och ärftligheten i princip avgör allt. Föga förvånande dock, drar man det till sin spets blir ju uppfostran relativt tröstlös.
Det beror nog mycket på sammansättningen av barn. Intelligens är ju nästan uteslutande genetiskt. Intelligenta föräldrar har såklart lättare att skaffa högre utbildning och därmed bättre betalda jobb, vilket leder till att de har råd att bo i dyrare områden. Intelligens hänger också ihop med viljan och förmågan att anstränga sig och inte bara välja den lättaste vägen. Hög intelligens hänger också ihop med ett mer jämställt föräldraskap, vilket leder till att barnen får kortare tid på förskolan och mer tid med föräldrarna eftersom föräldrarna kan jobba omlott (pga av tjänstemannayrken med flex) och båda hjälps åt med att hämta och lämna.
Detta tar sig uttryck i att barn till intelligenta föräldrar i mycket större utsträckning lär sig saker hemma. Föräldrarna pratar med barnen i stället för att välja den enkla vägen och trycka en ipad i händerna på dem. (Pedagogiska appar är i allmänhet mycket mindre pedagogiska än vad föräldrarna tror). De lagar mat tillsammans, och använder många olika råvaror. De skalar, strimlar, mixar och vispar. Jämför med att öppna någon typ av plastförpackning och hälla ner i en ugnsform eller stekpanna.
Detta leder förstås till att på en förskola i ett dyrt område kommer fler barn kunna läsa och veta vad en paprika är.
Dels för att intelligensen i sig är ärftlig, men också pga de exempel jag tog ovan.
Att sätta någon i akademiker miljö kommer inte att fungera på alla, intelligens och samvetsgrannhet är två stora faktorer som bidrar. Ju högre intelligens ju lättare går det, ju lägre intelligens ju mer tid och självdisciplin krävs det men det är också en jäkla fördel om man vill bli akademisk, alla vill inte det.
Det var betydligt fler femåringar för 10 år sedan som kunde läsa än vad det är idag. Dessutom hade barn större allmänblidning för 10 år sedan än vad de har idag. Visst kan barn veta var Thailand ligger på en jordglob, men vet de vilken stad de bor i? Oftast inte. Vet de vilken gata? Väldigt sällan.
Ja, det ingår i vårt uppdrag att lära barn allmänblidning och massor med andra saker, men när barnen saknar förkunskaper så blir det innehållsfattigt. Ett exempel är att vi hade miljötema på min förskola. De flesta barn visste inte ens hur man sopsorterade, men det var ju lätt att lära dem, problemet var att vi fick börja från början: vad är gjort av plast? Vad är gjort av trä? Hur märker man skillnad? Det behövde jag inte visa en 4-5-åring för 10 år sedan.
Självklart är jag medveten om att barn som får syskon kan ta ett par steg bakåt i utvecklingen under tid, men inte att de stannar av under flera år.
Att veta vad t.e.x en paprika heter och andra saker du stör sig på är helt oviktigt för barns utveckling, vissa saker verkar överdrivna.
Jag frågade om det var en fredagstråd av en anledning och jag är väldigt nyfiken på hur du uppfattat ditt uppdrag och vad 15+ års erfarenhet har lärt dej om barns utveckling
Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)
För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.
Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...
Som sagt: tänk vad mycket vi hade kunnat lära era barn om man inte hade behövt lära ut grundläggande kunskaper (jag tror att medelklassföräldrar har det största problemet här.) Tänk om jag istället hade kunnat ta era 4-5-åringar och på extremt grundläggande nivå hade kunnat tala om centrifugalkraft, eftersom jag då hade kunnat uppnå ett av målen i läroplanen. (för att inte få en hatstorm kring mig, så nej, centrifugalkraft ingår inte på något vis, men däremot gör naturvetenskap det.)
För 10 år sedan kunde jag (med samma socioekonomiska bakgrund) göra roliga experiment med is för barnen, där vi skyndade på issmältningen med salt och andra metoder.
Idag tror barnen att is uppstår om man häger vatten i taket...
Barn som alltid blir servade lär sig inte att tänka på andra och kan bli väldigt egoistiska.